Ni som flaskmatar!

Allt om den nyfödda bebisen, först tiden hemma, amning & flaskmatning.

Ni som flaskmatar!

Inläggav Stina » 10 nov 2011, 22:32

Jag fick nys om att det inte finns så mycket information kring flaksmatning för er som ska börja med det. Till minbebis artikel vill jag gärna ha lite input från er som varit där.

Vad vill man veta när man ska börja flaskmata?
Vilka frågor har man som det var svårt att få svar på?
Fyll på så vi på bästa sätt kan hjälpa andra blivande flaskmatare. :)
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Re: Ni som flaskmatar!

Inläggav Gotland » 10 nov 2011, 23:44

Oj, hade nog inte så många frågor. Det gick bara av farten. Min kompis frågade mig för inte så längesen vilken pump man ska satsa på. Men jag ärvde min av min syster...
Ammade i ca 2 månader, men det var så kladdigt och hon åt för mycket så det var mycket kräkande. Med flaska hade jag kontroll på hur mycket som var lagom att ge och gav just så mycket. Det jobbiga är att diska flaskor och pumpdelar :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav Stina » 10 nov 2011, 23:49

Ja just det. Och hur har ni diskat dem, om ni har använt er av ersättning - har ni kokat vattnet innan ni blandat ersättningen?
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav Gotland » 10 nov 2011, 23:54

Nej, kokade inte vattnet. Bara mikrade det till lagom temp. Och vi kokade flaskorna då och då, inte efetr varje matning. Vi är fuskisar, men Nike mår bra och är sällan sjuk... Lite skit rensar magen.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav EmmaStina » 11 nov 2011, 08:59

Jag kunde inte amma, jag fick stor sår på bröstvårtorna så fort han försökte.
Våran största fråga var.. Vilken flaska??? Det finns ju trehundra olika märken och alla har olika ventiler och konstruktioner. Så jag fick sätta mig och gå igenom testfakta mm för att ta reda på lite mer (ingen större hit när man precis kommit hem från BB och är helt slut), det blev MAM tillslut. Sen fick vi pump genom BB/BVC så det behövde vi aldrig fundera över. En annan fundering som dök upp var vilken typ av ersättning? Även där finns ju hur många märken som helst och alla är bra för något.

Vi är lite fuskare också, vi kokade inte flaskorna efter varje gång.. men en gång per dag de första veckorna sen mindre och mindre. När det kommer till vattnet så kokade vi upp vatten i vattenkokaren, lät det stå och svalna, sen var det bara att värma till lagom temp i vattenkokaren (ca 8sek).
BildBild

Bild
EmmaStina
Alltid online

Status: Mamma till en underbar son :)

Inläggav L8i » 11 nov 2011, 10:24

Vi kokade vatten en gång per dag, lät det svalna och satte sen in det i kylen. Därefter kunde man bara fylla på till varje flaska och sen värma upp i micron. Vi kokade flaskorna kanske 2 ggr per vecka och detta höll vi på med till han blev ca 4 månader!

Vi har alltid diskat flaskorna med vatten och diskmedel eller i diskmaskin, så gjorde vi även på neonatalen, där var det ingen som kokade flaskorna efter varje matning!
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Status: Mamma till Julian och Milian

Inläggav exit » 23 nov 2011, 10:13

Jag hade en MILJON frågor men det fanns såååå lite info.

Vi körde Medelas flaskor (de rekomenderas ju av BB bl.a). Diskat i maskin vid behöv annars kör jag ner en svamp dränkt i diskmedel och skrubbar runt, rinse and repeat as needed. Kokat dem minst 1 gång/vecka i början, nu kokar jag dem bara om det är beläggning på insidan (lillen äter Althera och den är mycket svårare att få bort än babysemp och nan).
Jag kokade vatten i vattenkokare (gör jag fortfarande men nu blandar jag med kallt kranvatten), sen när det svalnat hällde jag upp i flaskor och ställde i kylen så det fanns kallt att blanda med eller värma i micron. Jag var extremt noga med handhygien och sprita händerna när han var liten, men inte längre. Asså, jag tvättar ju händerna hahaha men inte så som förut. Lite skit och baciller är bara bra för barnen, dock inte de minsta.

Minns tyvärr inte så många utav frågorna, men jag var orolig för att han "låg fel" när jag matade honom. Läste att de INTE ska ligga på rygg etc och började noja över det.

Matade honom mycket med bara blöja och jag utan tröja så han fick hud mot hud (när han var mindre).
MA 8/1-12 (v17+2)
MF 6/1-12 (v6+?)
Användarvisningsbild
exit
Alltid online

Status: Det kom en underbar liten kille 20110227

Inläggav Changes » 05 jun 2012, 14:52

Vill bara meddela att man alltid ska koka vattnet när man ger ersättning.
Bebisen kan lätt få ont i magen annars plus risken för bakterier är hög
Bild
Bild
Changes
Stammis

Inläggav E Maria » 05 jun 2012, 16:36

Jag mailade nestlé och frågade om man måste koka vattnet när man ger ersättning. Dom rekommenderar det endast för att dom inte vet någon om vattenkvaliteten i olika hushåll. Efter barnet e 6 månader ger dom inga sådana rekommendationer.
Det är dock nycket viktigt att inte ta ljummet vatten från kranen utan alltid kallt och värma det...

Jag frågade mig vilka flaskor som var bäst, och har använt life factorys glasflaskor. Supernöjd!! Garanterat giftfria, fina, bekväma... Toppen verkligen.. Finns att köpa på ekokul.se och bonti.se
Bild

Bild

Bild

130203 pojke
E Maria
Alltid online

Status: Mamma till två små kottar

Inläggav norrglimt » 05 jun 2012, 17:08

Men det stämmer inte riktigt att det är bara för vattnets skull man ska koka upp vattnet. I luften finns det en bakterie som heter enterobacter sackazakii som kan ta sig in i förpackningen med ersättning och det är väldigt populär mat för bakterier. Därför rekommenderas det att ersättningspulvret alltid ska blandas i vatten som är minst 70 grader för att eventuella bakterier som finns i pulvret helt säkert ska dö.
Bild

Bild
norrglimt
Stammis

Bor: Umeå

Nästa

Återgå till Nyfödd, amning & flaskmatning