Ni som vill ha tips och idéer inför förlossningen

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Ni som vill ha tips och idéer inför förlossningen

Inläggav Mysmonstret » 27 maj 2013, 10:22

Hej alla fina gravida där ute!

Jag som startar denna tråden heter Ida, och jag är utbildad Doula: Jag har alltså utbildning i den naturliga förlossningen och jag är utbildad i att ge stöd under förlossningen- så att den kan bli så nära den förlossningen ni hade planerat som möjligt.

Så, denna tråden är till för er gravida som känner osäkerhet, rädsla, ångest inför förlossningen, eller ni som helt enkelt bara vill få lite bra tips :) Har du haft en traumatisk upplevelse från en tidigare förlossningen kan jag kanske hjälpa till att hitta metoder som får dig att känna större lugn inför den stundande förlossningen.

Jag svarar på allt, och glöm inte bort eran partner som kanske oxå känner någon rädsla inför den kommande förlossningen :)
Carl född 140321.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Bor: I hus
Status: Son född 140321

Re: Ni som vill ha tips och idéer inför förlossningen

Inläggav Mysmonstret » 27 maj 2013, 10:24

Min hemsida: blekingedoulan.n.nu om ni vill veta mer om mitt yrke och läsa lite om födandet i sig.
Carl född 140321.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Inläggav linneaa92 » 25 jun 2013, 21:08

Hejsan.

Jag skulle vilja veta lite om smärtlindringarna som finns.
Jag har läst lite, men jag är så osäker på vad jag vill och hade varit skönt med lite tips.
Detta kommer vara min första förlossning.

Känner att lustgas är ett måste.
Sen så när jag tänker på rygg bedövning så är jag lite orolig för hur de känns, hur de går till osv.
Linnea
linneaa92
Stammis

BF: 271013

Inläggav Mysmonstret » 25 jun 2013, 21:42

Hej linneaa92.

Det gäller verkligen att vara insatt i de olika smärtlindringsmetoderna och deras biverkningar, innan man väljer en metod. Olika smärtlindringsmetoder påverkar både dig och barnet på olika sätt.

Du nämner lustgas. Ett jättebra hjälpmedel som många tar till. Den minskar inte smärtan, men den kan få dig att "glömma" smärtan fortare. Inte alla tycker om den, och upplever det hela som en obehaglig fylla eller att de försvinner från nuet och får minnesluckor. Det viktiga är att andas på rätt sätt. Såfort du känner värken komma ska du andas in i lustgasen, med normala andetag. När värken/smärttoppen är som högst på kurvan, så tar du bort masken och andas vanlig luft. Det tar nämligen lite tid innan lustgasen ger effekt i kroppen, och om du fortsätter andas i den även när värken börjar dala ut så ökar risken för minnesluckor/fyllekänslor osv.

Innan man tar till starkare smärtlindring, som tex epidural, kan det vara bra att testa mer naturliga smärtlindringsmetoder. Tex massage, sterila kvaddlar (man sprutar in sterilt vatten under huden där det gör som ondast, vilket får kroppen att producera smärtlindrande hormon), varmt bad osv. TENS är ett effektivt sätt att dämpa smärtan. En liten apparat som man kopplar på där det gör ont, och som skickar elektriska signaler som smärtlindrar. Man kan hyra en sådan några månader innan förlossningen från MVC om man vill prova på.

Epiduralen ges via en nål som narkosläkaren sticker in mellan ryggkotorna. Läggs den rätt och allt går som det ska så smärtlindras man från ryggen och nedåt. Dock måste du känna till effekterna på dig och ditt barn när du tar en epidural. Värkarna blir svagare och förlossningen tar lite längre tid. Blir värkarna svagare kan det oxå hända att du måste få värkstimulerande dropp, vilket kan vara påfrestande för barnet om det kommer för mycket värkar på en gång. Epiduralen gör oxå att du blir mer sängliggande, vilket kan försvåra för barnet att rotera ner i förlossningskanalen. Det finns en risk att epiduralen inte tar som den ska, och man blir bara smärtlindrad på halva kroppen, men fortfarande känner smärta på den andra. När du kommer till krystningsfasen så har epiduralen en del negativa effekter. Kvinnor som föder med epidural har svårt att känna krystvärkarna, och det kan vara förvirrande och svårt att veta när och hur man ska krysta. Dock så hjälper barnmorskan till och guidar dig isåfall. Man får heller inte glömma att även om man har en epidural så finns smärtan kvar, särskilt under krystningsfasen.

Självklart är epiduralen bra för de som inte klarar av smärtan, som blir stressade och behöver vila. Då är epiduralen ett bra hjälpmedel. Men det gäller som sagt att vara informerad om hur det går till och vilka risker som finns, så att man kan göra ett informerat val :) Testa gärna utan epidural först, och försök hitta andra metoder som funkar för just dig. Du ska heller inte behöva känna skuld eller liknande för att du senare tog den där epiduralen, för många kan den ju vara guld värd :)

På vissa ställen i landet används Petidinspruta (morfin) som smärtlindring, men det rekommenderar jag inte! Morfin påverkar barnet negativt på det sättet att andningen blir sämre, och barnet blir trött och slö.

Det bästa är om du kan kontakta din förlossning och höra vad de erbjuder för sorters smärtlindring just där.
Jag ser att du bor i Klippan. I skåne finns det många Doulor, och även en del som arbetar gratis eller för en billig peng. Gå gärna in på doula.nu och läs lite mer :) Att ha en doula vid sin sida kan göra undervärk.

Lycka till! Skriv gärna igen om du inte fick svar på något, eller om du vill veta mer om något.
Carl född 140321.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Inläggav TusseSmulan » 03 jul 2013, 09:55

Hallo!

Jag fantiserar om att föda så naturligt som möjligt. Dvs med att bara andas, varma bad/dusch, massage från sambo, varm vetekudee och lustgas. Jag vill helst inte ta några sprutor eller så.
Enbart för att jag gärna vill föda utan mass medicinska påverkningar.
Jag förstår och är insatt i att om jag skulle ångra mig på plats så får jag göra de och jag tänker inte vara hård mot mig själv utan om jag vill ha bedövning så ska jag ta det.
Men vill alltså försöka utan.

Får så mkt kritik från kvinnor som redan fött att jag har för höga tankar om min egen förmåga och underskattar Eda mm. Det är ju Guds gåva till kvinnan under fl.

Vad nser du? Är jag ute och cyklar som gärna skulle vilja ha "naturlig" förlossning?
TusseSmulan
Alltid online

Inläggav Mysmonstret » 03 jul 2013, 20:46

Hej Tussesmulan.

Problemet är det att i dagens samhälle har vi en väldigt negativ syn på smärta. Smärtlindring har heller aldrig varit så lättillgängligt som nu. Istället för att stanna upp och fundera på varför det gör ont, så väljer vi att döva smärtan och fortsätta som vanligt istället.
Men förlossningssmärta är inte alls samma som smärtan orsakat av en skada. Förlossningssmärtan börjar svagt som molande värk, för att öka till en topp och sedan försvinna igen. Det finns alltid pauser mellan smärtvågorna som man kan återhämta sig på, och varje våg varar inte konstant. Värkarna är också svagare i början för att sedan bli starkare, för att vi ska hinna vänja oss vid den.

För en del kan en naturlig förlossning verka omöjlig, och rent utav konstig och fel; just för att det finns smärtlindring så tillgängligt och att de tycker de vore dumt att inte utnyttja det.

För att föda naturligt får man inte vara rädd för denna typ av smärta. Det viktigaste att tänka på är att även om det gör ont, så sker ingen skada! Det är livmodertappen som vidgas. Den har hållt sig stängd i 9 månader och klarat av att bära 7-10kg så länge. Hade vi istället hållt detta i handen så skulle ingen kunna bära detta så länge. Därför tar det tid, och det gör ont, när nu denna starka muskel ska öppnas upp.
Kan man tänka på smärtan som positiv, att den har en mening, så kan man också stå ut med den.

De fyra grundpelarna att stå på under en naturlig förlossning är: andningen (andas ljudlöst eller väsande, djupa andetag i normal takt), eftersom en lugn andning ger kroppen signaler om att det inte finns någon fara. Avslappning, för att spända muskler, spänd käke, och spänd rumpa gör förlossningen längre och det blir svårare för barnet att komma ut. Ljud (mörka, låga ljud/stönanden, inget ljust skrik), för att låga toner får magen och bäckenet att slappna av och det lugnar kroppen. Tankens kraft, för att en positiv tankegång, positiva vägledande ord och visualiseringar kan förverkliga.

Jag tycker du ska läsa boken "Föda utan rädsla" av susanna heli. Läser du den så har du en bra kunskapsgrund och bättre möjligheter för att genomföra en naturlig förlossning :)

Att du vill ha en naturlig förlossning är inget dumt alls! Ju mindre medicinska åtgärder man tar till, desto mindre påverkan blir det på lilla barnet. Att du sedan har genomfört en naturlig förlossning kan vara stärkande för dig, men även för hela familjen. :)
Carl född 140321.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Inläggav Pregosaurus » 03 jul 2013, 21:03

Även jag vill gärna få en så naturlig förlossning som möjligt, men - jag är sjukt rädd för att spricka. Finns det något sätt som man kan förbereda sig så att risken för bristningar i underlivet minskar?
Bild
Pregosaurus
Stammis

Inläggav Mysmonstret » 04 jul 2013, 10:15

Hej Pregosaurus.

Du är verkligen inte ensam om rädslan för att spricka. Det är nog en av de vanligaste rädslorna man kan ha inför en förlossning.
Men det finns en hel del saker man kan göra för att minska risken.

För det första är en naturlig förlossning bättre än en medicinsk förlossning om man tänker på risken att spricka. Vid en medicinsk förlossning som t.ex. epidural, så förlorar du känseln i underlivet som är SÅ viktig just för att förhindra sprickningar. Har man ingen känsel kan man heller inte veta när man ska pausa med krystningen eller när det går bra att krysta. En epidural tar i de flesta fall bort krystreflexen. Det är en stark reflex som är oemotståndlig om man känner den.

Har du ingen smärtlindring så känner du denna antagligen denna reflex, och du kan krysta så som kroppen vill att du ska krysta.

Under krystningsfasen är det viktigt att du inte krystar för hårt, så kallad forcerad krystning. Forcerad krystning blir det när man har en epidural, just för att man inte känner när man ska krysta. Då blir det barnmorskan som säger till när du ska krysta, och inte du som följer din egens kropp signaler om när du ska krysta.
Man behöver egentligen inte krysta förrän barnets huvud syns, och knappt ens då.

Låt livmodern föda fram barnet, och du krystar precis så mycket som du känner att din kropp behöver. Flämta/pustanda dig igenom krystvärkarna och låt livmodern jobba åt dig.

När barnet står i genomskärning (när huvudet spänner ut vaginaöppningen så VÄNTA! krysta inte. Låt barnets huvud stå i öppningen för att tänja ut vävnaderna.

Det är även viktigt att du berättar för barnmorskorna att du är rädd för att spricka. De kan lägga sin hand, eller en varm handduk för att stötta vävnaderna från att spricka.

Avslappning är även a och o. Ett spänt bäcken och spänd rumpa ger en spänd vagina. Det blir svårare för barnet att komma ner, och vävnaderna blir inte följsamma och spricker lättare. Vaginan har massa små veck, och den kan töjas ut jättemkt innan det sker en skada. Men det förutsätter att du är avslappnad.

Jag rekommenderar dig oxå att läsa boken "föda utan rädsla"- av susanna heli. De tar upp de bästa teknikerna för att kunna genomföra en naturlig förlossning, och på så vis minska risken för bristningar.
Carl född 140321.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Inläggav anna_g » 04 jul 2013, 11:35

Spännande tråd dehär!! Jag antar att du mysmonstret provat tex Eda efter dina uttalanden?!?
När jag skulle föda sonen hade jag läst på om allt som gäller förlossning. Gått på kurs för att andas rätt och göra rätt så att jag skulle samarbeta med min kropp. Väl inne på förlossningen när vattnet gick fick jag värk utan någon som hellst paus. Efter 1,5 timme med konstant värk så vrålade jag att jag behöver någon form av smärtlindring och fick de förslaget med eda. Efter lite prat med gubben valde jag det. Jag öppnade mej från 3 cm till att föda barn på ganska exakt 4 timmar. 3 krystvärkar som jag verkligen kände och sonen var ute. Bara för att det är på ett visst sätt för några så är det inte så för alla!! Måste bara flika in till alla som blivit avskräckta att ens fundera på Eda så måste det inte vara som vissa vill svartmåla det.
Sen om förlossningen alltid tar längre tid med Eda så undrar jag hur lång tid min hade tagit utan?? 2,5 timme tog det från att edan börjat verka tills sonen var på mitt bröst :-)
Lyssna ist på din egen kropp och var öppen för förslag OM det är så att man känner behov av smärtlindring.
Ska snart föda barn nr 2 och jag har inte bett om Eda från början utan tar det om det verkligen behövs trots att jag har en positiv erfarenhet av det!!
anna_g
Alltid online

BF: 130906
Status: mamma till Lucas och Emil <3

Inläggav Mysmonstret » 04 jul 2013, 13:28

Hej anna_g!

Huruvida jag har testat eda eller inte spelar ingen roll här, eftersom ingen förlossning är den andra lik. Jag är inte negativt inställd mot eda, och det är inte mitt jobb som doula att ge personliga åsikter. Det är den födande kvinnans önskemål som står i centrum och beroende på vad hon vill ha så försöker jag ge information som passar hennes önskemål.
Däremot är det viktigt, oavsett naturlig förlossning eller inte, att man är välinformerad om risker (eller possitiva effekter) och effekter av de val man gör. Att eda ger en längre förlossning är statistiskt uppmätt. Men precis som alla annan forskning är det alltid medelvärden. Det finns alltid undantag.

Ett "normalt" förlossningsförlopp kräver en hel del avslappning för att kroppen ska kunna arbeta på bästa sätt, och om kvinnan inte kan slappna av och låta kroppen arbeta utan smärtlindring; så är eda:n ett superbra hjälpmedel! För då kan kroppen slappna av och föda fram sitt barn. Ingen förlossning är den andra lik.

Nu har kvinnorna här undrat över saker som kan ge dem bättre möjligheter för att genomföra t.ex. en naturlig förlossning, eller för att minska bristningar. Då har jag gett dem objektiv information som skulle kunna vara till nytta i deras fall.

Första kvinnan som skrev här, undrade över medicinsk smärtlindring. Även om man har planerat för t.ex. en eda, så måste man vara informerad om alla risker som finns, för att kunna göra ett informerat val. Par som jag doular för, och som vill ha epidural, ger jag exakt samma information som jag gett här. Är man medveten om riskerna, kan man också arbeta runt dessa och göra det bästa ur situationen. En kvinnans drömförlossning kan vara med en epidural. Självklart ska hon då få det! Men man måste vara informerad för att inte bli helt ställd/förvånad om något skulle hända, t.ex. om man blev lite mer värksvag och behöver värkstimulerande dropp.

Sedan kan man ha en jättebra plan inför förlossningen, för att sedan märka att den inte alls funkar. Då får man hitta nya vägar för att nå sitt mål.
Carl född 140321.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Nästa

Återgå till Förlossningen