Nu vill hon ta mitt barn ifrån mig

För alla ensamstående föräldrar.

Nu vill hon ta mitt barn ifrån mig

Inläggav kampvarjedag » 07 maj 2010, 23:49

Pappa till en femåring. Haft varannan vecka i snart två år. Nu har mamman kopplat in advokat, hävdar stora samarbetssvårigheter och kommunikationsproblem. I brevet från advokaten står att det inte är lämpligt att vi fortsätter ha varannan vecka utan att det bästa är att barnet bor hos sin mamma och har ett regelbundet och reglerat umgänge med mig, förslagsvis fredag till tisdag varannan vecka.

Det står också att mamman tidigare velat ha samarbetssamtal och att hon fortfarande vill det om jag samtycker till det. Jag har varit i kontakt med mamman och undrat hur hon motiverar detta senaste "drag". Min ställning är att vårt barn har lika stor rätt till båda sina föräldrar, lika stor rätt att växa upp med båda i lika stor utsträckning, helt enkelt ett okomplicerat varannan vecka-system. Mamman hävdar att hon tycker likadant men att det inte fungerar som det är nu. Hon tycker att vår relation och vårt samarbete måste bli bättre för att vi ska kunna fortsätta ha varannan vecka, annars anser hon att vårt barn ska bo hos henne större delen av tiden (men att jag självklart är välkommen att hälsa på).

Hon säger också att hon inte kan "garantera" att hon går med på fortsatt varannan vecka bara för att jag bokar in samarbetssamtal. "Det kan fortfarande bli så att jag känner att jag vill ha det så här" (d v s som advokaten nu har skrivit).

Jag behöver råd och stöd, jag behöver vägledning, jag behöver kommentarer, tankar, tips, jag behöver någon som lyssnar. Om jag inte får lov att vara pappa till mitt barn vet jag inte vad som ska hända.

Mamman är väldigt manipulativ och dessvärre inte alls trovärdig i mina ögon. Jag kan inte lita på henne i något avseende. Därför tror jag att hon har dolda agendor. Vad kan hon tänkas vilja få ut av samarbetssamtal? Vad kan vara till hennes fördel där? Ni som har erfarenheter av samarbetssamtal, dela gärna med er! Jag är rädd att jag ska "förlora" i ev. samarbetssamtal - vad kan hon så att säga lyckas med och få igenom där?

Tacksam för all feedback!
kampvarjedag
Nykomling

Re: Nu vill hon ta mitt barn ifrån mig

Inläggav borås » 08 maj 2010, 10:28

nu kanske jag inte har några direkta svar, men när mina förälrar skilde sig blev det en konflikt mellan min yngre bror och min pappa, han var 13 år då det inträffade. de valde att gå på sammarbetesamtal, mina föräldrar för sig samt när min bror var med. detta gjorde att de än i dag har bättre kontakt och kan samtala direkt, ca 5 år sedan. min mamma säger att efter samtalen pratar de bättre än de någonsin gjorde på 20 års äktenskap. så jag har endast posetiva tankar om sammarbetesamtal.
borås
Alltid online

Status: sambo, och mamma till underbara Elin

Inläggav helenaeg » 08 maj 2010, 10:54

Hej. Det låter som en väldigt jobbig situation du hamnat i. Jag har en kompis som låg i en vårdnadstvist nyligen men där var pappan direkt olämplig och hon vann.. Men min erfarenhet från hela denna jobbiga process är att det INTE är lätt att få egen vårdnad och det är inte lätt att utesluta pappan ur barnet liv. Det som de går efter om det det skulle gå vidare till en vårdnadstvist är barnets bästa och de har inställningen att barnet har rätt till båda sina föräldrar. Jag tycker att det låter som att mammans argument är ganska vaga och egoistiska, inte inriktade på det bästa för barnet.
Jag tycker dock att om du inte litar på henne och du tror hon har en dold agenda att du ska ta kontakt med en advokat själv. Man kan säkert få hjälp via kommunen men jag vet inte vad som krävs för att man ska få det.. annars finns det ju privata men det är ju såklart dyrt. Du kan ju ringa och fråga i alla fall. Jag hoppas att allt löser sig för dig..
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav mike » 25 jun 2010, 08:03

Du är pappa o vårdnadshavare, du har lika stor rätt till ditt barn som hon har.
Gå inte med på något som känns fel.
Skriv inte på några papper!!!
Sos är som dom är, men om du tar kontakt, ligger steget före så visar du att du bryr dig.
Sedan finns det inget som säger att du inte skulle kunna begära hela vårdnaden.
Tycker att det luktar pengar om det hela, delar ni på barnbidraget, har du bostadsbidrag med barnet inräknat, underhållsstöd/bidragsförskott.
Kan vara något sådant hon är ute efter.
Har du inte dessa bidrag/underhåll, ska du ta kontakt med f.kassan!
Lycka till!
mike
Nykomling

Inläggav tuss2 » 25 jun 2010, 09:44

jag kan bara säga att man ska kämpa för sina barn men för guds skull tänk på barnet oxå, gör inget så barnet börjar må dåligt av det. lycka till och styrke kramar till dig i din kamp..
BildBild
0Bild
tuss2
Alltid online

Status: lyckligt gravid med barn nr 2

Återgå till Ensamstående föräldrar