Nyanställd timvik. Vågar jag berätta?

Diskutera ekonomi och jobb kring graviditeten och det nya livet med barn

Nyanställd timvik. Vågar jag berätta?

Inläggav älskadelilladu » 23 nov 2010, 00:18

Jag blev anställd som timvikarie 1 nov inom hemtjänsten. Jag var då i v. 13 och sa självklart inget på intervjun. Nu i v. 17 har magen börjat puta och det kommer ju knappast bli bättre på den fronten. Döljer magen än så länge med lösare kläder, så jag ser bara lite tjock ut nu. Känns verkligen som jag ljugit och ljuger för dem på jobbet, men vet inte vad jag ska göra. Är livrädd att mina timmar plötsligt ska börja dala efter att jag berättat. Behöver verkligen de få pengar jag tjänar nu för jag har bara rätt till lägstanivån på föräldrapenningen eftersom jag har studerat och min sambo är arbetslös utan rätt till a-kassa.

Borde jag vänta så länge det går med att berätta?
Hur berättar man? Vad ska man säga?
Har jag några rättigheter som timvikarie?

Lite råd tack.
älskadelilladu
Nykomling

BF: 110501
Bor: Eksjö

Re: Nyanställd timvik. Vågar jag berätta?

Inläggav NataliT » 01 jan 2011, 11:37

Hej

jag berättade för min arbetsgivare, precis innan anställningen. jag tycker att du ska berätta för din arbetsgivare, så att han/hon kan ta hänsyn till vissa saker.

Du berättar det bäst genom att bara säga till chefen att du är gravid, och att du vill vara ärlig emot dem.

Rättigheter och sånt kan jag tyvärr inte något om men jag skulle med gärna vilja veta lite mer om det :).

jag sitter i samma sitts som dig. Jag var arbetslös när jag fick reda på att jag är gravid, så jag började leta jätte mkt jobb 2 veckor senare fick jag en timanställning på mitt nuvarande jobb. Min sambo är arbetslös och har heller ingen rätt till a-kassa så vi får klara oss på min lön, som inte är något vidare fet direkt.

Jag hoppas i alla fall att det löser sig för er och hoppas jag gjort lite nytta :)
NataliT
Nykomling

Återgå till Ekonomi & Jobb