Nyfödd och baciller?

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Nyfödd och baciller?

Inläggav Emelie juni » 17 jun 2009, 18:48

Hej!
Jag har BF idag och vi väntar våran son vilken dag som helst...
Saken är den att jag börjat bli lite nervös ang besök av familj och vänner den första tiden... Jag förstår att alla kommer vilja träffa honom men vad kan man kväva egentligen? Endast närmaste familjen första veckorna? Alla tvättar händerna innan dom tar i honom de första veckorna?
Min sambo är från England men lever i Sverige, hans mamma och pappa kommer nästa vecka och hälsar på och jag tycker att det känns as-jobbigt att dom suttit på ett flygplan med massa andra och sen kommer hälsa på direkt hos oss. Vem vet vilka sjukdomar som cirkulerat på det flygplanet?

Är jag helt hispig eller?

Hjälp...
Emelie juni
Stammis

Re: Nyfödd och baciller?

Inläggav Emelie juni » 17 jun 2009, 20:04

Är det någon som har någon synpunkt eller tanke?
Emelie juni
Stammis

Inläggav Bagheerah » 17 jun 2009, 20:27

Hej!
Alla känner självklart olika. Själv är jag raka motsatsen. Barn har överlevd i alla tider, i mkt mer bakterier än vi omger oss med. Växer dom upp i en steril miljö blir dom inte härdade alls. Men självklart är normal hygien och sund förnuft viktig. Man tar inte bebisen med till någon som är sjuk, och handtvätt är viktigt.
Men om man har andra barn då, skall dom stanna hemma från dagis/skolan och inte få leka med kompisarna i fall dom kan ha med baciller hem?
Jag tycker dagens samhälle är alldeles för hysterisk med alla ting som är "farliga". Min 6,5 åriga dotter har aldrig haft någon allvarlig infektion ock har aldrig varit "sjukt barn" trots att hon har hängt med överallt från hon var en vecka. BVC sköterskan tyckte det var helt ok hon med!!!
Det var en period i 1 års åldern hon fick alla bansjukdommar på en gång i löpet av 3 mnd, ock hade öronvärk ngra gånger . Men det får dom flesta barn ändå. Särskild när dom börjar på dagis.

Du får självklart gjöra som du tycker är best för dig. Respekterar det. Men tror inte det är någon fara att svärföräldrarna kommer på besök. Trots flygtur.
Bild
Bild
[/url]
Användarvisningsbild
Bagheerah
Alltid online

BF: 090626

Inläggav Emelie juni » 17 jun 2009, 20:33

Du har säkert helt rätt Bagheera, jag är själv förvånad över att jag känner mig så stressad, jag brukar ju vara så lugn...
:roll:

Någon som har fler tankar kring detta?
Emelie juni
Stammis

Inläggav isa9 » 17 jun 2009, 21:15

Man har all rätt att vara orolig! RS-virus är INTE att leka med! Man drar gränsen precis var man vill tycker jag,kanske kan man undvika barn lite i början eftersom det ofta är dom som drar runt på bacillerna :) (Har man syskon går det ju såklart inte undvika)
Jag förstår att alla vill hålla och gosa..men jag var oxå lite försiktig i början..fast jag litade på att om någon var sjuk eller kände sig risig,att dom i så fall skulle säga det!
Jag tycker inte heller man ska överdriva å sanera å hålla på..men dom första veckorna skadar inte att hålla sig ifrån allt för mycket folk tror jag..
Du kan väl förklara för svärföräldrarna precis som det är,att du är lite orolig och be dom tvätta händerna,det är inte alls för mycket begärt! :) Mardrömmen är väl att ens lilla plutt ska bli sjuk! En vanlig förkylning kan ju faktiskt bli ganska allvarlig för så små bebisar.. jag tycker absolut inte att du överdriver!
Lycka till! :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
isa9
Stammis

Inläggav Strumpan » 18 jun 2009, 01:03

Jag tycker inte heller att du överdriver. Följ din magkänsla! Vill du bara ha hem närmsta familjen så får folk rätta sig efter det. Att tvätta händerna hör till sunt förnuft innan man gosar med en nyfödd tycker jag, så det är enligt mig inte för mycket begärt.

Hoppas att folk lyssnar på dig och att allt går bra! Lycka till med fl och bebis :) !
[url=ht[url=http://tickers.families.com]Bild[url=http://tickers.families.com]Bild[/url]
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Status: Gift och mamma till två barn

Inläggav Ewi » 20 jun 2009, 11:29

Jag sa att folk inte fick vara förkylda då de kom och hälsade på oss första gången, när Alex var 2-3veckor. Men han är född i februari och då härjar ju RS-virus på ett annat sätt. Det är vanligast på vintern och fram till april. Så nu tror jag inte det är så stor fara med just RS, och vanliga förkylningar har bebisar flera stycken första året i alla fall.

Se till att ha saltlösning hemma att droppa i näsan om babyn blir täppt (Renässans). Man kan ju koka själv, men det är lättare med färdigdoserade köpta små behållare från Apoteket. Plus man kan vara säker att det är "rätt" mängd blandat. Och spädbarn är ofta helt snoriga av all mjölk/fostervatten/annat klegg i näsan första veckan ändå, så kan vara bra att ha så slipper man oroa ihjäl sig när deras andning låter konstigt i näsan. Ev. också en Näs-frida från Apoteket att suga ut snor med, när saltlösningen verkat ett tag.

Sen kan du köpa Iliadin 0.1mg/ml också, det är avsvällande för näsan (om saltlösning inte räcker till) och kan ges redan från 1 dags ålder. Köp också hem Alvedon suppositorier för de minsta barnen (5-10kg) så kan du ge om babyn får hög feber.

Lycka till!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Ewi
Alltid online

Inläggav JeMa » 20 jun 2009, 22:47

Handsprit är alltid bra att ha hemma, finns att köpa på apoteket. Det tar död på dom flesta bacillerna som man faktiskt har på händerna pga att man tar i dörrhandtag och dylikt. Handsprit är även bra om barnet har diarre när det blir lite större, så det finns alltid användningsområden till det.
Bild

Bild
JeMa
Alltid online

Inläggav Emelie juni » 20 jun 2009, 23:13

Tack för alla bra tips och tankar!
Emelie juni
Stammis

Återgå till Barn 0-2 år
Annons: