nygravid! vilka djur måste jag göra mig av med???!

Diskutera graviditeten och stötta varandra. Här kan du skriva om graviditets ämnen som inte passar in på de andra alternativen

nygravid! vilka djur måste jag göra mig av med???!

Inläggav fertilitetsgudinnan » 09 mar 2011, 23:34

hej! jag är ny gravid. mitt första besök hos barnmorskan gick bra!vi har inga katter hemma vilket dom varna oss för att ha eller skaffa! men ve har marsvin! hur går det med dem? kan vi ha dem kvar eller måste vi göra oss av med dem? min BM visste inte alls! jag brukar pussa mycket på mina marsvin både på munnen och på pälsen. håller i dom varje dag och så.
men finns det nått som marsvin eller gnagare i huvudtaget bär på som kan vara skadligt? skulle jätte gärna vela veta hör av er om ni vet nått!
fertilitetsgudinnan
Stammis

Re: nygravid! vilka djur måste jag göra mig av med???!

Inläggav smulan_88 » 09 mar 2011, 23:51

Jag skulle inte tro det för med sig någon värre skada, men om jag var du skulle jag för säkerhets skull hålla dem från ansiktet. Och vara noga att tvätta händerna.

Grattis till ditt pluss! :lol:
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Inläggav fertilitetsgudinnan » 10 mar 2011, 00:06

smulan_88 skrev:Jag skulle inte tro det för med sig någon värre skada, men om jag var du skulle jag för säkerhets skull hålla dem från ansiktet. Och vara noga att tvätta händerna.

Grattis till ditt pluss! :lol:

tack så mycket för ditt svar! nåväl! aw men dom e så...oemotståndliga!:) pusskalas kan det DOCK bli massor utav. men ja! inga pussar av djur är särskilt bra som jag förstår. och det får man ju acceptera. sen har jag haft tankarna kring hö och spån. det är ju lite damigt? kan det påverka barnet? om det kan skapa allergier?

tack förresten angående pluset:D<3
fertilitetsgudinnan
Stammis

Inläggav Stina » 10 mar 2011, 00:42

Det är väl avföringen i såna fall som du ska akta dig för. Men noggran hygien så borde du kunna känna dig lugn.
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav SannamedPCOS » 10 mar 2011, 02:21

Vi har både katter och hund och tänker inte göra oss av med någon av dem!

De är våra familjemedlemmar och de kommer inte att sova i smma rum som barnet om det skulle vara någon kvävningsrisk BM pratar om? Sen rensar vi lådan så tvättar vi händerna och jag tror dessutom att det finns bakterier i luften oavsett om man har djur eller inte. Tror att det är bra att umgås med djur från liten ålder dels för att vänja sig och inte vara rädd och dels för att vänja bakteriefloran osv kanske tom ger färre allergier.

Skulle däremot barnet bli sjukt sen så är det ju en annan sak.
Användarvisningsbild
SannamedPCOS
Stammis

BF: 110622
Status: Flicka född 10/7

Inläggav förstagångare » 10 mar 2011, 13:27

Inte behöver du göra dig av med några djur. Vi har 2 katter och det går hur bra som helst. Det enda man ska akta sig för med katter är att rensa kattlådan, så det gör mannen. Jag klappar och kramar våra katter lika mycket nu som före graviditeten.
Som andra har skrivit så är god handhygien A och O!
Har massor med väninnor som fått barn, och har husdjur av olika art. Inte en enda har fått problem.
Bild
Bild

MA 7+5 (maj 2010)
MA vecka 7 (mars 2013)
förstagångare
Alltid online

Status: Stolt mamma till finaste Elsa

Inläggav Afasi » 10 mar 2011, 13:36

Jag har också massor av djur. Hundar, katter, fåglar och fiskar och tror inte ett dugg på det där om allergier. Ända sen mamma var gravid med första barnet (vi är fem) så har hon haft djur. Katterna har alltid sprungit nära oss och vi har alltid gosat med dom. Inget av oss barn är allergiska mot djur. Det enda som har hänt är att min bror blivit lite känslig nu när han flyttat härifrån och inte har djur själv. Så jag tror mer på att barnet blir känsligt om man inte har pälsdjur och skaffar djur senare för även som vuxen kan man bli allergisk om man under en längre period inte har pälsdjur.

Det jag kommer passa mig för är att djuren inte ska ligga allt för nära barnet och att se till att ha god hygien. Syrran gjorde sig av med sin katt när hon var gravid och det tycker jag bara är löjligt.. :shock:
Bild

Bild

Bild
Afasi
Alltid online

BF: 170712
Status: 2barnsmamma och gravid

Inläggav PiperH » 10 mar 2011, 13:47

Hej,

Vi har 3 katter, en stor hund OCH en liten ettåring :). Jag klappade, gosade, pussade och mös i sängen med ALLA mina djur under hela graviditeten - inget konstigt med det.

Det som är "probelmet" med UTEkatter (framförallt) är att man kan få toxoplasmosinfektion (fast det är inte jättevanligt i sverige nuför tiden) från deras bajs (som kan ge skador på foster). Men det gäller ju BARA KATTbajs inga andra djur vad jag vet...

Kattlådan sköttes alltså uteslutande av min sambo som naturligtvis också tvättar händerna efteråt :)

När mina katter precis kommit in utifrån klappade och pussade jag dem inte (de vill ju ändå bara äta då :wink: ), men efter en stund inne så var jag som vanligt med dem. Dock tvättade jag händerna innan jag hanterade mat eller åt etc efter att vi gosat. (Stoppade inte fingrarna i munnen alls). Hunden var det ingen fara alls med och jag tror inte det är det med gnagare heller :lol:

Våra katter ligger (och har legat sedan långt innan BF) i vår sons säng/vagn etc hela tiden förutsatt att HAN inte är DÄR... De är inte helt bekväma runt honom alls (till hans förtret - han älskar ju alla sina djur) och kommer bara fram försiktigt då och då för att lukta på honom :lol: Han är ju lite hårdhänt i sina kärleksyttringar till dem. :lol: Det är väldigt sällsynt att katter lägger sig på och kväver en bebis faktiskt (fast jo jag vet att det hänt...)

Vad gäller allergi så är det ju lite så att det man utsätts för mycket som liten bebis har man ju mycket mindre tendens att utveckla allergier mot - man "blir van" vid damm och djurhår etc...man utvecklar ett försvar mot det då liksom... :lol:

Ha en fin dag!
Användarvisningsbild
PiperH
Alltid online

BF: 121015
Status: Mamma till finaste Emil och väntar syskon!

Inläggav gjeterjenta » 10 mar 2011, 16:58

Dom har ju dessutom konstaterat att barn som är uppvuxna på lantbruk är friskare och har mindre allergier, så det är som flera har skrivit att inte behöver man göra sig av med dina djur bara för att man är gravid! Har själv hund som sover i sängen och jobbar med kor så spån, hö och halm hanterar jag i stora mängder varje dag och det är ingen fara! :)
gjeterjenta
Alltid online

BF: 110616
Status: Mamma till världens bästa Astrid

Inläggav naellie » 10 mar 2011, 17:56

Varför i hela fridens namn ska du göra dig av med några djur för? Det var det konstigaste jag hört nånsin... En väninna som just fött barn brukar ha både hund och barn i sängen och inte har nån dött av det :) Det var väl inte så många år sedan vi dessutom var bönder allihopa och då hade vi garanterat små vallhundar, musjagare och kossor i faggorna...
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Nästa

Återgå till Allmänna trådar om graviditet