nygravid! vilka djur måste jag göra mig av med???!

Diskutera graviditeten och stötta varandra. Här kan du skriva om graviditets ämnen som inte passar in på de andra alternativen

Re: nygravid! vilka djur måste jag göra mig av med???!

Inläggav pimey » 10 mar 2011, 18:24

Skulle aldrig för mitt liv göra mig av med mina katter pågrund av graviditet (har 3 innekatter). Gosar och pussar på dom lika mycket som innan samt rengör kattlådan och tvättar händerna efteråt. Att hon avråder dig att skaffa katt är ju bara dumt tycker jag iaf..
pimey
Stammis

Inläggav LabraLege » 10 mar 2011, 18:57

Hej,
ja är utbildad djurvårdare och väldigt höggravid :P
De du får vara försiktig med när du har marsvin är att du absolut inte ska städa hos dem, de kan ha farliga bakterier som är skadliga för fostret, även hamsterburar och kattlådor ska du inte städa. Men inte behöver du göra dig av med djuren inte :D ja har katt och hund och jobbade på en gård med alla möjliga djur och de går fin fint med allt :)
LabraLege
Stammis

BF: 110302
Status: överlycklig!

Inläggav stajners » 10 mar 2011, 22:01

Jag har sagt det tusen gånger på detta forum och säger det IGEN. Toxoplasmos är ovanligt i Sverige just för att vi har för kallt. Är mer i södra Europa som det finns och varmare länder.

Har man innekatter så finns det ingen risk att de är smittbärare, alltså inget man behöver oroa sej för.

Har man haft utekatter i många år så behöver man oftast inte oroa sej heller eftersom man då troligen (fast det är ju inte så vanligt i Sverige som sagt) blivit utsatt för denna parasit ändå och då ligger det latent i kroppen. Är när man inte har katter själv som man har större risk att bli smittad, om det nu skulle vara så, eftersom man då inte blivit utsatt för parasiten då.

Är snarare så att man ska akta sej för sandlådor i så fall. Men det tänker inte folk lika gärna på. Även kött kan vara smittat som man äter...och bär som kommit i kontakt med smittad jord...

Sunt förnuft gäller. Tvätta händerna efter rengörning av kattlådor, man kan fortfarande rengöra dom! Marsvin har jag aldrig hört att man ska akta sej för.
Bild Bild
Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav cillalåda » 11 mar 2011, 11:18

Bort med alla levande djur!!! Vandrande pinnar ska man va extra försiktig med. Skjut av alla katter o hundar helst ett halvår innan du blir gravid så du hinner städa bort minsta lilla spår. Skaffa en ny ordentlig hallmatta så du inte drar in nån bacill från en endaste utomhuslevande varelse. Skura av lägenhet/ hus med klorin. Det är mina tips......jeeeesus :roll:
Bild
cillalåda
Alltid online

Inläggav pimey » 11 mar 2011, 22:40

men ursäkta vadå skjut alla levande katter och hundar?? hur gammal är du egentligen? skulle det där ens vara roligt? kan du inte komma med ett ordentligt svar på hennes fråga så kan du lika gärna vara tyst!! hemsk människa du är som uttalar sig på det viset!
pimey
Stammis

Inläggav SannamedPCOS » 11 mar 2011, 22:59

Tror det kallas ironi pimey :)

Och jag är ganska säker på att det var menat till BM som antydde att man skulle göra sig av med sina djur bara för att man ska ha barn!
Användarvisningsbild
SannamedPCOS
Stammis

BF: 110622
Status: Flicka född 10/7

Inläggav cillalåda » 12 mar 2011, 15:46

Ja vissa förstår det där med ironi o andra inte. O jag skrev så för jag e så fruktansvärt less på det här med att göra sig av med alla djur bara för att man skaffar barn. Förstår liksom inte varför man tar sig an ett djur överhuvud taget om man ändå tänkt göra sig av med det!? Förresten jag e 25, o du??
Bild
cillalåda
Alltid online

Inläggav soffilina » 12 mar 2011, 16:01

huh?
inga djur är väl farliga när man är gravid. men ät inte kattskiten ;)

härregud jag JOBBAR ju tom med djur samt har många egna, och min dotter är då frisk som en nötkärna :)
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav förstagångare » 12 mar 2011, 16:02

Tycker att det INTE gick att missförstå Cillalådas inlägg, det var ju jätteironiskt skrivet och det borde man förstå när man läser inlägget :) .
Sen en liten tanke till de som funderar på om man måste göra sig av med djuren...hur tror ni det gick förr i tiden på bondgårdar och likande, var det kryllade av djur och man arbetade i stallen typ till samma dag man skulle föda och sen igen dagen efter :wink: . Inte gjorde man sig av med djuren där heller. Hygiennivån var dessutom långt ifrån vad den är idag.
Bild
Bild

MA 7+5 (maj 2010)
MA vecka 7 (mars 2013)
förstagångare
Alltid online

Status: Stolt mamma till finaste Elsa

Inläggav SannamedPCOS » 12 mar 2011, 18:03

Förstagångare: Det gick kanske inte så bra heller alla gånger.

Ser man bara till att hålla god hygien på djurens matplatser samt toaplatser och inte låter barnet leka själv med toalåda eller dyl. så förstår jag verkligen inte vad problemet med barn och djur skulle vara!

Vi har 3 katter och en hund inte skulle jag tänka tanken på att göra mig av med någon av dem för att vi väntar barn, det skulle isf vara ekonomiskt (med 180 kr /dag i mammapenning så är man ju inte rik).
Användarvisningsbild
SannamedPCOS
Stammis

BF: 110622
Status: Flicka född 10/7

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänna trådar om graviditet