Övervikt.....

Plussa tillsammans! Peppa, tipsa och stötta!

Re: Övervikt.....

Inläggav Mala » 27 okt 2008, 16:35

Jag är en person som gillar lagsport o såna grejer har spela handboll när jag va ung och det gillade jag för man kände sig mer peppad av alla andra..
Slutade för min astma blev värre och för andra saker kom in i bilden (killar hehe)
men det ångrar jag nu.. jag trivs inte alls med hur jag ser ut idag o får ångest och vad gör jag då.. äter nått sött, salt, choklad eller annat gott.. hopplöst helt enkelt..
ja det e synd att ni inte bor här så man kunde hitta på något tillsammans!!
Mala
Alltid online

BF: 120518
Bor: Ankarsrum
Status: Melvin blir snart storebror <3

Inläggav Ållebålle » 27 okt 2008, 20:55

Hej alla, vilken bra tråd...
har bara så mycket att prata om att jag inte vat vad jag ska börja..
Har varit överviktig(måste bara säga att det är ett så roligt ord över "viktigt" jätteviktiga asså hihi :lol: ) sen jag var 17 är 23 nu, har just nu en över vikt på 37kg och vill helt desperat bli av med dem, och samtidigt försöker vi bli med barn igen...
När jag blev gravid med ettan så hade jag 23kg övervikt och sen ökade kilorna i rasande hög fart...
vill bli med barn samtidigt som jag ska gå igenom undersökningar för att kanske göra en magsäcksoperation...
Äter nyttigt och promenerar mycket varje dag, tränar när jag hinner men går inte ner...
vad gör man?
Nån som kanske känner igen sig lite???
Användarvisningsbild
Ållebålle
Alltid online

BF: 090826

Inläggav Malinowitch » 27 okt 2008, 21:39

Verkligen en bra tråd... Jag ska erkänna från början att jag inte läst hela tråden... men en del. Jag är, precis som de flesta här, överviktig, men också gravid. Vi lyckades på andra försöket och hade därmed tur. Jag har varit överviktig så länge jag minns. när jag var liten så blev jag till och med mobbad av skolsköterskan, som kämpade för att sätta mig i bantningsgrupp för barn...

när jag gick första gången till barnmorskan påpekade hon min övervikt som låg på ca 30 kg innan graviditeten, nu är det 30+15 graviditetskilon. Men innan graviditeten lyckades jag gå ner ca 5 kg.
BM påpekade att eftersom jag var överviktig så fick jag inte gå upp mer än 10 kg och att det skulle bli mycket jobbigt för mig att vara gravid. hon sa att min kropp kommer att ta mycket stryk och att lederna kommer att påfrestas om jag inte rör tillräckligt på mig. Nu är det roliga i det hela att jag är i vecka 36 nu, och har inte något obehag alls av graviditeten, förutom sammandragningarna, men det har ju alla! Jag vill bara slå min BM på käften för att hon var så fruktansvärt otrevlig angående min vikt (ursäkta uttrycket).

Anledningen att jag skriver detta är att ni inte ska ge upp, lyssna inte på alla som säger att ni kommer få det jobbigt för att ni är överviktiga. Jag kände mig skyldig när barnmorskan började prata om min vikt, som om jag inte var värd ett barn för att jag var överviktig, men så är det ju såklart inte! Graviditeter är olika för alla, men kan inte dra alla över en kant. Deppa inte ihop tjejer... Det är inte alls säkert att det blir jobbigt.

Jag ska kämpa när bebisen tittat ut, då ska jag gå ner en del av min övervikt, jag har bestämt mig, jag tänker inte känna mig som ett offer längre. Jag har planerat att ta lite i taget, har man för stora mål så blir man lätt ledsen och besviken på sig själv. Mitt första mål är graviditetskilona+5 till. Och jag ska lyckas.

Positivt tänkande tror jag är nyckeln till allt, trots att jag är en av dom som också har fruktansvärt mycket ångest över min vikt.
(förlåt för ett långt inlägg)
Malinowitch
Nykomling

Inläggav billan72 » 28 okt 2008, 09:03

Tack för din berättelse! Gör inget alls att det var långt! :)
Du har verkligen peppat mig för jag har en övervikt på ca 20 kg och jag är i 4:e veckan och har liksom oroat mig för denna graviditet.....hur ska det gå? osv.
Men då vet jag att man kan tom klara sig utan komplikationer....TACK!
Jag tror dock att jag kommer få foglossning för det hade jag vid mina två förra graviditeter så jag slipper nog inte denna gången!
Men jag har ett bra jobb nu där jag kan ta allt i min egen takt så jag kan nog jobba länge ändå. Sista månaden kan man ju ta semester i värsta fall. :?
Jag kämpar på med min vikt nu, inte för att gå ner men för att inte gå upp så mkt.
Kör lite hemmagympa, har några bra DVD. Sen tycker jag det är härligt med promenader med mina hundar så det ska jag försöka göra så ofta jag får tid.
Sen så äter jag lite enligt LCHF men inte benhårt. Tänker dock på at inte vräka i mig kolhydrater, äter mer av fett och proteiner.
Hoppas det går bra med min graviditet och att jag kan få njuta av den och inte bara få höra gliringar om min vikt!! :wink: :( :wink:
Lycka till alla ni andra! Jag rekomenderar er att prova Glandin 25 för det fungerade för mig, blev gravid på 4:e försöket och 1:a med glandin. Ge inte upp!!! :!:
Bild

Bild

Bild

Änglabarn januari 2009.
billan72
Stammis

Inläggav Malinowitch » 28 okt 2008, 13:23

Jag förstår inte varför det ska vara så viktigt med hur mycket man väger? Sålänge man mår bra själv tycker jag absolut inte att det spelar någon roll!

Varje gång jag ska gå till min bm så har jag fet ångest flera dagar innan, just för vägningen, för jag vet att hon kommer påpeka att jag har gått upp, men vad vill hon att jag ska göra? Jag kan inte direkt säga till mitt barn i magen att sluta växa, för det vill jag definitivt inte! Dessutom har jag samlat på mig en del vätska då jag är svullen i hela kroppen nu.

Jag tycker det är mycket tråkigt att vi egentligen behöver ha en tråd om just övervikt, vi borde inte behöva det, varför ska det vara så svårt att vara stolt över den man är just för att man är överviktig och känner sig utpekad?

Jag har så många funderingar, och ingen att prata med. Dessutom vet jag hur svårt det är att kunna ändra sitt tankesätt, för det är det allting handlar om, att ändra sitt sätt att tänka för att kunna acceptera sig själv som man är. Men det försvårar också när man, som Billan72 skriver, får gliringar hela tiden om hur man ser ut.
Jag vet ju såväl att min vikt inte påverkar den person jag egentligen är, problemet är att våga vara den man är för att man vet att folk har något emot hur man ser ut... Dessvärre är det ju så att folk ser utseendet först, innan dom ens försöker lära känna en.

Billan72; Jag är glad att det hjälpte någon, det jag skrev! Hoppas det går bra för dig, och att du slipper allt du oroar dig för! Styrkekram till dig!
Malinowitch
Nykomling

Inläggav Mala » 28 okt 2008, 14:45

Jag har ju inte plussat än men man försöker ju... men jag har oxå skräcken för att ställa mig på vågen o skrika ut till alla vad jag väger.. då jag inte har vägt mig själv så jag har sett resultatet sen jag gick i 7an då våran skolsköterska sa att jag borde tänka på vad jag äter osv... men jag kan ta det men tycker det ska bli jobbigt att min kille ska veta o höra vad dom säger... nu bryr han si ju inte alls om vad jag väger men i alla fall.. han kommer kanske då börja tänka på det ännu mera!!
Jag har inte mått dåligt av min övervikt tidigare utan det kom i början av året o nu hatar jag att se m ig själv i spegeln.. min näsa e allt som duger på mig just nu hahah
Mala
Alltid online

Inläggav tesen82 » 28 okt 2008, 14:59

mala så ska du ju inte känna du ser ju perfekt ut som du är (tycker jag trots några kg extra men jag tänker inte på dom.). Hur mkt man väger är ju inte ens person eller ens personlighet..... haha näsan o fräknarna va? Men visst känns det inte roligt att alla ska få veta vad man väger o säga till en.. mig sa dom ju att jag inte fick gå upp mer än 6 mg när jag fick plus... snacka om press man får då..

Men nu ska jag försöka kämpa har så dålig karaktär bara... fy usch men har köpt en träningsgrej som jag ska använda 4 ggr i veckan har jag tänkt... ska ut med hundarna... till affären o sen hem o köra ett pass... :)
Användarvisningsbild
tesen82
Alltid online

Inläggav Mala » 28 okt 2008, 15:43

tesen82 jag hatar mina fräknar.. bläää heheh
när ska du och jag ut o gå då???
Mala
Alltid online

Inläggav Malinowitch » 28 okt 2008, 15:45

Tänk om BM kunde erbjuda hjälp att gå ner i vikt istället för att bara gnälla på att man väger för mycket..? Dom borde inte påpeka det alls överhuvudtaget egentlgien, går man inte dit för att se så att bebisen mår bra i magen? Det trodde iallafall jag...

Mala; JAg tyckte också det var jobbigt att fundera på att min man skulle få veta hur mycket jag väger, men barnmorskorna säger inte det... iallafall inte min. hon bara säger att "jag går upp för mycket". hon nämner aldrig en specifik vikt, vilket jag är väldigt glad över! men det känns ju sådär att hon ens behöver påpeka det...

Det där med att se sig i spegeln, jag känner mig ännu större och mer ledsen med bebisen i magen. jag hatar att se mig i spegeln och kan knappt kolla på magen, jag vill bara ha ut bebisen! Kanske jag har graviditetsdepression istället för förlossningsdepression? Jag har aldrig i hela mitt liv känt mig så tjock, ful, osexig och hemsk som jag gör med bebisen i magen, ännu värre blir det när folk säger att "åh vad det är fint med bebismage". Jag är så rädd att min man ska tycka samma sak och söka tröst hos någon annan... men det gör han inte. jag vet det, men ändå finns oron där (fast det har den gjort sen vi träffades egentlgien, eftersom mitt självförtroende aldrig varit bra..)
Malinowitch
Nykomling

Inläggav Lizz_85 » 28 okt 2008, 17:14

Hej där.. Kan ju berätta att jag själv är överviktigt (tyvär) Hade börjat med bantning nu i sommar men då händer ju detta fantastiska jag blir gravid ÄNTLIGEN!!! Min första tanke blir ju o shit vad väger jag och vad kommer jag väga i slutet orkar min kropp detta? (har inte stått på en våg på 4 år!)Hade alltså ingen koll på vad jag vägde och var orolig vad BM skulle säga.. Så när jag kommer dit och väger mig och får se vad jag väger växer världens klump i mig.. Jag väger ju enormt för mycke ju.. Men än så länge har jag då inga större problem och är halvvägs i min graviditet. Lite ont i mina knän men man får vila extra många gånger bara..

Och jag vet inte om det är svårare för oss att bli gravid?! Jag blev det utan att ens ha börjat med verkstan. Nog hade vi pratat barn men inge mer. Och nu sitter jag här och vi ska ha oss en liten i Mars. :)
Så lycka till nu.. MVH /// Lisa

chigak skrev:Sitter här och funderar. Jag har själv en ganska stor övervikt och har nu börjat bli orolig över det. Dels för att det ska försvåra att bli gravid, men även hur det ska påverka om vi lyckas. Förstår ju så klart att det blir tungt för kroppen och så. Är även lite orolig för hur man ska bli bemött av BM. Är det någon mer som befinner sig i samma situation som vill dela med sig av sina tankar och funderingar så man har någon att prata med :?:
Bild
Bild
Bild

Mf 26/1-13 v12+5 dött sedan Vecka 8
Lizz_85
Alltid online

Status: 3 barns mor <3

FöregåendeNästa

Återgå till Bli gravid