Oktobermammorna 2012

Här träffar du andra som blev föräldrar i oktober 2012.

Oktobermammorna 2012

Inläggav PiperH » 08 feb 2012, 10:32

Hej hopp!!!

Nu gör jag oktobermammorna-tråden... Hittar inte den under BF-oktober.. Det fanns en hel massa olika trådar, men jag vet inte vilken man ska hänga i...svårt att hitta om man är ny ju...

Alltid bra att ha en som heter som ovan...eller vad säger ni tjejer - ni andra oktobermammor?!

Vill ju så gärna får joina er för jag plussade idag!!! :lol:

Ha en fin dag allihop - ser fram emot att lära känna er alla!!
Kramen
Användarvisningsbild
PiperH
Alltid online

BF: 121015
Status: Mamma till finaste Emil och väntar syskon!

Re: Oktobermammorna 2012

Inläggav Catta2 » 08 feb 2012, 18:25

Åhh hoppas hoppas att jag kan komma med här! Nästa vecka vet jag ;)
Nr 4:an på G 1:an 14år, 2:an 10 år , 3:an
Bild

BildMake a pregnancy ticker
Catta2
Alltid online

BF: 150716

Inläggav PiperH » 09 feb 2012, 09:28

Åhh JAAA det hoppas jag också Catta2!! Håller mina tummar!!
Användarvisningsbild
PiperH
Alltid online

Inläggav jässica » 09 feb 2012, 10:02

okej men nu skriver jag här istället efter lite påtryckningar :D

När tänker ni berätta för era arbetsgivare?! Detta är nu mitt tredje barn (om allt går vägen). Det var ingen planerad graviditet men oerhört välkommen. Kruxet är att jag har nytt jobb sen ca 6mån tillbaka. Jag har en viktig roll i företaget och jag vet att det här inte var vad min arbetsgivare hade hoppats på när jag blev anställd... Jag är dönervös med andra ord!!! :roll:

Har bräknat bf 6oktober. Vad är bäst: Berätta nu så han har tid att planera och inte känner att jag har undanhållit något eller vänta till efter v12 när allt är lite säkrare?
jässica
Alltid online

Inläggav PiperH » 09 feb 2012, 11:04

Hej Jässica!!

Helt rätt - välkommen hit!! :lol:

Jag är 38 i år och detta blir vårt andra barn :lol: Har BF 17 oktober!

Oj ja det är såååå trixigt det där med att berätta för arbetsgivaren :roll: Enligt lag är du faktiskt inte skyldig att berätta alls för arbetsgivaren förrän en månad innan du går hem på mammaledighet (vem som nu fysiskt skulle kunna hålla det hemligt fram tills dess :lol: ).

Kom alltid ihåg att din arbetsgivare har nära nog NOLL rättigheter när det gäller dig som GRAVID. 8) Det är URsvårt för en arbetsgivare att komma undan med någonting egentligen när det gäller gravida anställda... (Det vet de som regel också) :lol:

Som arbetsgivare vet man att om man anställer en kvinna i fertil ålder, så finns alltid chansen att hon kan bli gravid och om de inte har en plan i de fall detta skulle hända hade de nog inte anställt kvinnor alls :wink: Du behöver ju verkligen inte oroa dig för ditt jobb och din anställning i alla fall, sedan förstår jag om du känner dig nervös av "lojalitet" gentemot din arbetgivare.. Been there liksom... :lol: Förra graviditeten tyckte jag att det var döjobbigt att berätta för att jag kände mig "taskig" som skulle vara borta så länge liksom :wink: :oops: Det gick ju förstås kanonbra när jag väl beträttade hur som helst!! :lol:
Svårt det där med NÄR också, om man vill vara "krass" nu så kan man ju tänka att man är ju inte "säker" förrän efter RUL egentligen så innan dess skulle du ju inte behöva säga något (om det inte syns innan). Vi gjorde VUL i v 9 och efter det så valde jag att berätta för min chef...eftersom det kändes lite mer säkert så och han hade rätt okej med tid på sig att hitta en ersättare för mig...en det hade han haft även om jag berättat efter RUL (hade inte kunnat dölja det så länge dock) 4-5 månader räcker gott och väl...

Jag har lite liknande dilemma...jag är nyligen uppsagd och är mitt inne i en jobbsökarperiod. Jag plussade i går och var även samma dag på en andra intervju hos ett företag som verkar intresserade av mig...men hur gör man liksom..?? När berättar man...? Har besultat mig för att försöka hålla mig hemlig så länge det inte SYNS/märks något. Hoppas på att få ett ganska tidigt UL (med anlending av ett MA i nov-11, så har vi fått löfte om noggrannare uppföljning denna gång). Klarar jag att dölja det fram till dess så berättar jag efteråt...sedan är det upp till dem vad de vill göra med informationen/mig/provanställnig. Anser de inte att jag som individ (och med mina meriter) är mer värd än att de tänker byta ut mig (för gott liksom) direkt under/efter provanställningen pga att jag är gravid, så anser jag att de inte ser till individen på tjänsten utan bara vill ha en "platsfyllnad" och ett sådant företag vill inte jag jobba för i alla fall! :lol:

Mitt råd - berätta när det känns rätt i förhållande till din GRAVIDITET inte till din chef! :lol: Sådan är min plan - hoppas den kunde inspirera dig lite??! :lol:

Nu måste jag ta tag i jobbet lite!

Ha en finfin dag
Kramen
Användarvisningsbild
PiperH
Alltid online

Inläggav Axella » 09 feb 2012, 13:30

Hej! har BF 6:e oktober är så glad. Detta blir mitt tredje barn och jag hoppas att allt ska gå bra!
Axella
Nykomling

Inläggav **Elin** » 09 feb 2012, 21:12

Hej brudar!
Jag var på hälsosamtal idag hos BM, är idag i v.6+0 enligt henne och går därmed in i vecka 7 imorgon.... Ruskigt förvirrande tycker jag med veckorna. Det gick hur som helst bra på samtalet, fick ställa lite frågor och fick tid för inskrivning den 13:e mars då jag är i v.12 ungefär.
Jag har börjat känna mig helt sinnessjukt trött! Måste sova varje dag efter jobbet en liten stund, sen känns det som att jag har ett ton ligger över mig och tar mig knappt upp igen. Känns tråkigt och jobbigt att vara så här trött och slut eftersom jag hoppas kunna hålla i träningen och springa vårruset i slutet av maj. Hur ska man egentligen orka träna när man är så trött!? Önskar jag fick ligga på soffan i 9 månader just nu ^^
Jag är gasig som bara den :oops: Skitjobbigt. Går och småfiser i smyg på jobbet och dundrar runt som en orkan hemma. Magen är alldeles svälld, så jag ser faktiskt gravid ut redan ^^ men tror det beror på dessa förbaskade gaser ^^

Jag är också orolig över att berätta för min arbetsgivare Jässica. Men jag är nervös över att berätta för alla och att jag på det sättet liksom 'jinxar' graviditeten och att det blir ett missfall. Kasst tänkande..... Men chefens reaktion är jag också lite nervös över förstås. Vet att hon räknar med mig i höst så det känns inte som mer än rätt att berätta snart. Berättar nog runt v. 12 när största risken är över.
Mamma till lilla ängeln Adam som kom i v.24+5, 120616, och vände om 2 timmar senare.

Gravid med nummer 2. Lillasyster med BF 130919 <3
Användarvisningsbild
**Elin**
Alltid online

BF: 130919
Status: Ängeln Adam ska bli storebror

Inläggav MFJG » 10 feb 2012, 13:18

Jag hoppar också på här om det är ok?
MFJG
Nykomling

Inläggav PiperH » 10 feb 2012, 15:00

Hej fina okrobermammor!!! :lol:

Välkomna!!! Hoppas ni mår bra! 8)

**Elin** - jag är också APTRÖTT - särskilt på eftermiddagarna/kvällarna!! HUUGA!! Minns att min trötthet började blir mer hanterbar runt v 9-10 när jag var gravid med sonen. Då har ju hormonnivåerna stabiliserat sig lite bättre. Håll ut så ska du se att det går över snart!!! :lol:

Andra symptom är diffust illamående och molvärk/hugg i magen. Kissar rätt duktigt också och känner av lite stick i brösten då och då...
Hur har ni andra det med symptom?!

Av någon konstig anledning har jag inte "kommit mig för" att ringa BM än för inskrivning.. :oops: Får ta tag i det nästa vecka! :lol:

I morgon åker jag och älsklingen iväg på en liten "getaway" på SPA och myser ett dygn själva. Ska bli så fantastiskt skönt och mysigt - lägtar som en galning! :lol:

Hoppas ni alla får en fantastisk helg!
Kramen
Användarvisningsbild
PiperH
Alltid online

Inläggav jässica » 10 feb 2012, 20:42

Tack för bra råd PiperH!
Ska nog iaf vänta till efter v12...fast det känns som att det syns på mig redan. Är trött och lite febrig dygnet runt. Och magen har redan börjat puta tycker jag..Är nog lite paranoid haha!

Ååå herregud vad trött jag är!!! Har ju två små redan men den här tröttheten hade jag lyckats förtränga :)

Det slog mig även att ingen av mina barn sover hela natten. Och de sover i vår säng från ca 02:00 på morgonen. Hur ska det gå med en liten bäbis i sängen också?! Med barn nr2 var det ju inga problem då låg de på varsin sida om mig (måste ju ligga bredvid mamma, pappa duger inte). Jag kan se de två äldsta barnen framför mig när de slåss om att få ligga närmst bakom mamma när jag ligger och ammar... suck! Trött som sagt.
jässica
Alltid online

Nästa

Återgå till Oktoberbarn 2012