Oktobermammorna 2012

Här träffar du andra som blev föräldrar i oktober 2012.

Re: Oktobermammorna 2012

Inläggav BeeBii » 01 nov 2012, 08:51

Hallå där! Nä blev ingen oktoberbebis för mig nu heller! Och ni som går på övertid är välkomna över till oss på novembermammornas tråd! Nu tar vi i tjejer! :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
BeeBii
Alltid online

BF: 121118
BIM: 120310
Status: Mamma till 2 <3 <3

Inläggav Prickigt » 01 nov 2012, 21:25

Hallå tjejer..I söndags morses 05.14 föddes vår lilla son Wilmer efter en snabb förlossning. Det satte igång med en blödning samt slempropp lördag kväll..nästan exakt tolv på natten vaknade jag av första värken...sen satte de fart ordentligt..01.20 åkte vi in eftersom värkarna kom tätt o höll i sig o jag kände att jag inte klarade vara kvar hemma...var nästan panikslagen...väl inne öppen 4 cm...efter en halvtimma öppen 6 o sen snabbt 8..ngn bedömning hanns inte med...05.14 kom vårt mirakel....

han var lång..53 cm o vägde 3720 g. Helt perfekt... =) Vi stannade på BB i fem dagar..kom hem idag så första natten hemma...vårt prutt gillar att vara vaken på nätterna vilket vi inte riktigt tycker så vi har sovit väldigt lite....amningen funkar sådär..pumpar för att hjälpa till att få igång hans matning..har väldigt ont i svanskotan..hände ngt under förlossningen...därför svårt att sitta samt förflytta mig i säng osv..är de inte foglossning är de ngt annat :)

Jag är så lycklig..gråter ofta...räcker att jag tittar på honom ibland....hoppas ni som gått över snart får se era små mirakel..kramis
Prickigt
Stammis

Status: Förväntansfull blivande mamma

Inläggav Ducksie » 04 nov 2012, 09:23

Grattis Prickigt! Jag började också pumpa på bb för att få igång mjölkproduktionen, och vi köpte hem en elektrisk pump så att jag ska kunna få lite lättnad när brösten spänner för mycket. Det händer emellanåt då fästmannen ger flaska på natten för att låta mig sova; då vaknar jag med väldigt tunga fyllda bröst!

Ni som har barn sen tidigare, när slutar man läcka från andra bröstet medan man ammar? När vi kom hem från bb kunde jag läcka upp till 90 ml från andra bröstet medan Krabaten åt och jag tackade mig själv flera ggr för att jag köpt en mjölkuppsamlare innan! Nu börjar det avta lite och emellanåt kommer det bara några droppar, inget värt att spara, men inatt läckte jag igen en hel del... Känns ju som att man aldrig kommer kunna åka nånstans då det blir ett sånt projekt med mjölkuppsamlingen...

Vår lilla tös är jättepruttig, stackarn... Hon har ofta ont i magen, speciellt på kvällen/natten och det enda som hjälper stundtals är mera mat. Hon äter annars också med 1,5-2,5 h mellanrum, dygnet runt, förutom att hon nu börjat sova t.o.m. dryga 3 h på nätterna, kanske för att hon är så slut efter allt skrik på kvällen. Det ska bli intressant att gå till bm på fredag och få henne vägd och mätt! Så mycket som hon ätit har hon säkert gått jättemycket upp i vikt :D Hon slog ju redan till med 400 g på 6 dagar!
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Ducksie
Alltid online

Inläggav Ida i Hult » 04 nov 2012, 10:28

Här går allt bra med vår lilla pojke. Vi har i stort sett kommit fram till ett namn. Laban. Jag började kalla honom det på BB och när vi har testat andra namn har inget känts bra eftersom jag har vant mig vid att han heter Laban.

En liten fråga bara: Hur länge har ni haft ont efter förlossningen? Både efter att ni spruckit och efter att livmodern ska dra ihop sig. Till mig sa de att jag knappt sprack något, men i journalen står det 2:a gradens någonting. Innebär inte det att det är ganska mycket i alla fall? Jag har nämligen börjat få ont (började för ca. en vecka sedan) nästan vid klitoris. Längre in och det känns som jävligt ond kramp samtidigt som det svider. Är skitjobbigt att gå på toaletten. Jag tycker det är jäkligt lustigt att de inte har någon kontroll av oss mödrar förrän efter över 1 månad har gått. Åtminstone är det så här i Östergötland. Om det nu läkt fel så känns det ju för jäkligt att de ska göra om och att man då ska behöva ha ont igen. Pratade med dem på BB om en kontroll när jag låg inne men de sa att det gjorde de inte, men om det var så att jag hade ett behov av det skulle de skicka en remiss till en läkare. Det lustiga var att sen när jag kommit hem och blev uppringd av BB i Motala (förlossning och förlossnings-BB är i Linköping) för att få en tid för PKU-test så frågade de hur jag mådde och jag sa att jag gärna ville veta hur stygnen såg ut och att det inte var inflammerat. Då svarade hon att om jag ville kunde de självklart ta en koll på det när jag ändå kom in. Jag gick igenom besiktningen utan anmärkningar. :)

Åter till Laban. Han vägde 3180 gram när han föddes, 1,5 dygn senare vägde han 3035 och sen 5,5 dygn senare hade han gått upp till 3185. Han vägdes av BVC-sköterskan 2 dagar senare och då vägde han 3330 gram. Med andra ord äter han som han ska. Tyvärr har han lite svårt för att veta när det är tillräckligt så han har börjat kräkas. Funderar på att börja med napp för att slippa trösta honom med mina bröst. Vore lugnt om han bara snuttade till och somnade men nu så suger han minst en kvart varje gång han får tillgång till brösten, och med mitt flöde så blir det mycket mjölk.
Trots detta så är han ett oerhört lätt barn än så länge. Brukar bara behöva mata honom 2-3 ggr/natt och så länge jag inte somnar under tiden så brukar det gå bra att lägga honom brevid mig när han somnat. Jag sover mycket bättre när han inte sover på mig. Gnäller han så är det bara att ta upp honom så lugnar han ner sig omgående. Är riktigt lycklig över att jag haft sån tur. :)
Ida i Hult
Alltid online

BF: 121013
Bor: Motala
Status: sambo och gravid

Inläggav Ida i Hult » 04 nov 2012, 10:37

Här är han min lilla gullunge.
Ida i Hult
Alltid online

Inläggav Ida i Hult » 04 nov 2012, 10:38

Tredje gången gillt..
Bilagor
bebis.jpg
(27.93 KiB) Nerladdad 459 gånger
Ida i Hult
Alltid online

Inläggav Lillyj » 04 nov 2012, 15:35

Vår Filip har också haft ont i magen, och nätterna var värst. På BVC fick vi rådet att ge honom Sempersdroppar och minifom för att se om det hjälpte och det har faktiskt hjälpt.

Jag trodde faktiskt att man avrådde från napp och skulle vänta med det så länge det gick, men vi fick ett häfte om plötslig spädbarnsdöd där det stod att napp kunde ev förhindra det, plus att BM på mamamia sa att napp var bra just på natten om dom fått mat men ändå hade svårt att somna. Så vi provade, och först hade han svårt att ta nappen då han var van med bröstsugreflexen men nu efter ett tag går det bättre och den hjälper ibland. Det är skönt när man känner att man vill hinna sova lite på natten innan det är dags för ny matning.

Annars börjar vi lära oss förstå hans signaler vilket har lett till att han är mycket mer tillfreds och det inte bara är gap och skrik :)
Jag har inte ont efter förlossningen, men jag sprack heller inte mer än att jag fick 2-3 ytliga stygn, men däremot kan jag inte anstränga mig som tex städa och bära tungt för då börjar jag blöda igen. Men det kan ju tydligen vara så så det är bara att härda ut.

Ida - Vilken söt liten kille ni har :)
Lillyj
Stammis

BF: 231012

Inläggav Snurklan » 04 nov 2012, 17:43

Ida vilken sötis. Själv ska jag in på igångsättning imorgon om det inte kommit nån bebis inatt, som det känns nu är det föga troligt. Känns lite snopet och jag är lite nervös för hur det skall gå, men skönt att vi snart får träffa vår bebis.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Snurklan
Alltid online

BF: 121021

Inläggav Ducksie » 04 nov 2012, 20:16

Lycka till imorgon, Snurklan!

Bra jobbat Ida, han är jättefin :)
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Ducksie
Alltid online

Inläggav SofieOlin » 05 nov 2012, 12:47

Ducksie, jag läcker också från det andra bröstet när lillan äter, använder dock ingen mjölkuppsamlare. Mitt tips är att köpa amningspads, som du kan ha när ni åker iväg någonstans. Det är som bomullspads som du stoppar i BHn så suger de upp den läckande mjölken. Jag använder såna hela tiden och byter helt enkelt ut dem med jämna mellanrum. Jag läcker ju liiite typ hela tiden så det är verkligen super!

Lycka till idag Snurklan, nu snart har du din bebis hos dig!

Grattis Ida i Hult till din pojk!

Min lilla flicka har nog också lite ont i magen. Hon kan ligga och sova helt lugnt och vakna och gallskrika i någon halvminut för att sen somna in igen. Hon har väldigt mycket gaser i magen också verkar det som för hon tar i så hon blir röd i ansiktet ibland och så kommer det en jättebrak! Har provar miniform men märker ingen direkt skillnad.. :( Ska till BVC för läkarkontrollen på henne om ett par timmar så jag får väl fråga om råd där!
SofieOlin
Stammis

Status: Fick Ofelia 22/9-2012

FöregåendeNästa

Återgå till Oktoberbarn 2012