Oktobermammorna 2012

Här träffar du andra som blev föräldrar i oktober 2012.

Re: Oktobermammorna 2012

Inläggav chililime » 13 mar 2012, 18:22

Prickigt:

Jag har också en fruktansvärd klåda på brösten, framförallt kring bröstvårtorna. Jag har faktiskt kliat såpass att jag har fått sår.. men här om dagen gick jag till apoteket och köpte bröstvårtskräm. Den fungerar jättebra och kyler skönt när det kliar. Den finns i gravid-hyllan och är en liten vit-rosa tub. Prova du också! :)
chililime
Stammis

BF: 201012
BIM: 170112

Inläggav Snurklan » 13 mar 2012, 22:36

Haft en skitbra långhelg i London med mamma och syster, men visst märkte de av att jag var tröttare än vanligt. Blev ju inte direkt några supersena kvällar, men som sagt var supertrevligt. Mår fortfarande illa till och från, magen har varit olidligt seg fram tills här om dagen, trött är jag som skam men ändå lite bättre denna vecka än tidigare. Tur att maken är så jäkla förstående så jag blir servad med kvällsmat och får vila när jag behöver, han är en klippa!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Snurklan
Alltid online

BF: 121021

Inläggav PiperH » 14 mar 2012, 10:39

Hej tjejer!

Hoppas allt är bra med er och att ni fått en släng av vårvädret ni också! 8)

Prickigt - låter jobbigt med kliande bröst :shock: Jag har iof klåda lite allmänt över hela kroppen på sistone. Känns som huden blivit mer torr på något vis!! Tackar gud för "Body Butter" - det sitter ju i hela dagen i alla fall!!! :lol:

Idag har jag GLÖMT :shock: mina seaband hemma!!! OH NO!!!!! Eftersom jag cyklat till jobbet fick jag be sambon komma hit med dem sedan när han ska in till stan - huuuga hoppas illamåendet håller sig borta tills dess. :roll: LITE bättre är det allt sedan jag var på massage och fick akupunktur. Fick även en "permanent" akupunkturnål i örat som ska sitta i upp tll en vecka...hoppas illamåendet gått ner lite tills dess...! :lol:

**Elin** - Härligt att ha fixat lite till Bebisen redan!! Mysigt!! Vad var det för kul i boxarna/paketen!?!??! :lol:

Jag har gett efter....eller hur man ska förklara... :roll: I går morse när jag vaknade så mådde jag så dåligt av mina mardrömmar om MF och döda foster vi UL etc så jag "bröt ihop" lite... Har försökt att jobba med mig själv och EGENTLIGEN så VET jag att allt är okej - det känner man ju i kroppen liksom, men ändå...ändå blev jag nedstämd och mådde dåligt. Tankarna om att jag vid senaste graviditeten i dennna vecka redan gick omkring med ett dött foster i magen utan att fatta/veta tog till slut knäcken på mig (från ingenstans)... :( Ringde min BMM och fick faktiskt bokat en tid för UL redan!!! :lol: Hade ju även mitt i min misär DÖDSÅNGEST över att behöva göra ett VUL för att "få kollat att allt är okej"...eftersom VUL varit så förknippat med massa ÅNGEST de senaste gångerna för mig (pga av alla gånger man utsätts för det igen och igen och igen när man får ett MA) - och INGEN av gångerna var det annat än jobbigt eftersom jag visste att det inte fanns något liv på skärmen!) :cry: Hur som helst fick prata med en URGULLIG BM (som är ansvarig för UL på vår MVC till råga på allt) idag när jag ringde och hon förstod mig så väl och hade full förståelse för min ångest över VUL också mitt i alltihop!! Hon bokade in mig på vanligt UL till tisdag nästa vecka!!! :lol: (Hade kunnat få komma redan i morgon, men det är min fördelsedag och jag ska var ledig för att förbereda kalas etc så det passade inte.) Dessutom gör det mig ingenting att vänta en dryg vecka extra, då är det ju större chans att det syns ganska bra!!! :lol:

Känns SÅ skönt, samtidigt som jag ju naturligtvis blev supernervös nu!!! :oops: :lol:

Här är allt som innan annars när det gäller symptom etc. Kanske att tröttheten är LITE lättare att hantera och även illamåendet, men inget av det är över än! Har även fått molvärk igen. Det har ju pendlat lite mellan molvärk (först) sedan hugg och nyp, molvärk och hugg och nyp igen och nu molvärk igen. Den är väldigt mycket mer intensiv nu tycker jag! Har väldigt ont i magen till och från :lol:

Hur upplever ni andra er växtvärk?! Ni som känner av den?

Ni ska jag fika lite! :lol:

Ha en fin dag allihop
Kramen
Användarvisningsbild
PiperH
Alltid online

BF: 121015
Status: Mamma till finaste Emil och väntar syskon!

Inläggav Delfinen » 14 mar 2012, 11:51

Hej. Har varit och gjort ett VUL nu på morgonen.
Man såg en liten "klump" direkt så jag förstod ju att det var en bebis där inne i alla fall, men jag såg inget som rörde sig, alltså inget hjärta som pickade :( tänkte att nehe nu är det tyvärr kört, men sen zoomade hon in och då såg man ett litet hjärta som slog :D :D :D :D !!!!!
Känns jättebra!!! Fick dessutom tid till det vanliga ultraljudet den 23 Maj!

Har en del illamående kvar, men tröttheten har redan blivit mycket bättre så det känns jätteskönt! Visst är jag trött fortfarande, men inte alls på samma sätt som tidigare.

Idag firar vi sonen som fyller 2 år!

Hoppas ni andra har det bra.
Bild
Bild
Delfinen
Alltid online

Inläggav PiperH » 14 mar 2012, 14:02

ÅÅH vad härligt att höra Delfinen!!! :lol: Förstår att du känner dig lättad nu med allt som varit!!

Kul med två-årskalas!!

Ha det gott!
Kramen
Användarvisningsbild
PiperH
Alltid online

BF: 121015
Status: Mamma till finaste Emil och väntar syskon!

Inläggav **Elin** » 14 mar 2012, 18:18

Hej tjejer!
Jag har idag varit på inskrivningssamtal hos barnmorskan. Alla värden som gick att få reda på såg bra ut och hon lugnade mig med min viktuppgång och sa att du har ju faktiskt gått nästan 3 månader.... 3 månader, jisses, en tredjedel. Det här kirrar jag ^^Fick tid för ultraljud den 3 maj och nästa besök hos BM den 14 juni. Kom dessutom på ett "roligt" sammanträffande. Har ju gått 10 hela veckor och några dagar (går enl. preliminära uträkningar in i v.11+0 imorgon) och det är v.11 nu. Ganska lätt att hålla koll på helt plötsligt ^^ Vi fick även en bok av henne som handlade om graviditeten och förlossningen :) KUL! Blir lite helglektyr :)

Delfinen: ÅH! Va härligt att höra att du fick se hjärtat picka. Hur långt har du gått nu? När jag var in på mitt VUL var jag i v.7+0 ca och babyn var 9 mm ^^ Tänk att något så litet kan påverka måendet så otroligt. Roligt hur livet ter sig :)

Piper: Jobbigt att du fick sådan akut ångest :( Tur du fick tag i en snäll BM som bokade in dig så snart. Skönt att få lugna dina nerver om en vecka :) Då har du något att se fram emot ;) Inte ofta man vill att helgen ska gå fort liksom :D
I gravidpaketet från Apoteksgruppen var det lite prover på babytvålar/lotion/bubbelbad, nappar för barn på 0-3 månader, tidningar, tuggummin, kapslar med omega3 och 6, och en liten leksak
I paketet från barnens hus var det nappar för barn på 3-6 månader, tidningar, blöjor för nyfödda, tvättlappar, skedar, en liten flaska head and shoulders, blöjhink samt erbjudanden från olika företag.
Kul med lite gratisgrejer som sagt ;) Rekommenderas till er brudar :D Har fått ett par raggsockor till babyn också som min kompis har stickat och min sambo har börjat måla taket i babyrummet.

Snurklan: Låter härligt att åka bort och koppla av lite :) Jag hoppas på lite avkoppling när jag åker bort på facklig kurs imorgon under 2 dagar i Tällberg :) Men det kan man väl fortsätta drömma om ;) haha skönt med lite omväxling iaf.

Ha det gött tjejer
Mamma till lilla ängeln Adam som kom i v.24+5, 120616, och vände om 2 timmar senare.

Gravid med nummer 2. Lillasyster med BF 130919 <3
Användarvisningsbild
**Elin**
Alltid online

BF: 130919
Status: Ängeln Adam ska bli storebror

Inläggav tyny » 15 mar 2012, 11:22

Här flyter det på med allt. Jag är hungrigare än vanligt, törstigare än vanligt och äter därmed många mellanmål ibland (typ en yoghurt, en frukt eller macka). Behöver ändå lägga på mig lite i vikt rent allmänt så lite mer mat skadar inte om man säger så. :D

Bröstvårtorna fortsätter att vara ömma. Brösten ömmar inte lika mycket längre, skönt!

Molvärk har jag känt av lite då och då, men inte så kraftigt. Magen är som vanligt svullen från frukostintag tills jag lägger mig. Har börjat se en liiiiiten förändring på magen (innan jag ätit första målet med mat för dagen alltså) nu så jag antar att den "äntligen" börjat växa lite. ;)

Fler och fler får reda på att jag är gravid, jag går snart (på lördag) in i vecka 12 så nu känns det inte som om det behöver hymlas om det lila mycket längre. Trots att jag inte oroar mig för missfall så har jag ändå velat vänta med att berätta för folk och fä om det hela eftersom det känns lite småtrevligt att ha en hemlighet för sig själv ett tag. hihi

Nu idag är det späckat schema då svärföräldrarna + sambons syster från Ungern är på besök i Sverige för första gången. De anlände igårkväll och åker lördagmorgon så det är fullt upp nu i två dagar. Idag ska vi till mina föräldrar och luncha till exempel. Lite nervöst är det, då de inte kan kommunicera med varandra.. Mina föräldrar kan noll engelska och sambons föräldrar kan förstås ingen svenska (plus att svärmor inte kan engelska heller.. så henne kan inte JAG kommunicera med heller så bra - det funkar dock utmärkt ändå). Det ska nog gå bra, blir mycket tolkning bara, precis som med min sambo och mina föräldrar innan min sambo lärde sig svenska. :)

Nu lär jag åka och ta hand om min häst, hon ska ha sin dagliga skötsel oavsett finbesök.

Todilooo!
Bild

http://blandaddagbok.blogg.se
tyny
Stammis

BF: 121017

Inläggav Delfinen » 15 mar 2012, 11:36

Tack elin och piperH. det känns så mycket bättre nu, för även om jag haft en hel del graviditetssymtom så har jag ändå varit orolig för att allt inte ska stå rätt till pga blödningarna. Men nu som sagt så kan jag pusta ut lite och så bara jag hoppas på att blödningarna tar slut snart!
Jag var i v. 8+2 igår när jag gjorde ultraljudet. bebben var ca 20mm och man kunde se ett huvud och en kropp, men inte så mycket mer. doktorn trodde att jag var i v 8+4, vilket mycket väl kan stämma, men jag fortsätter att räkna som jag gjort tills jag varit på det "stora" UL.

Ha en bra dag allihop!!
Bild
Bild
Delfinen
Alltid online

Inläggav CherryPie » 17 mar 2012, 17:06

Haha, jag sitter redan och kollar på barnvagnar på blocket.. Mest för att det är så dyrt och det är ju nice om man hittar en billig liksom (:

Men hur tidigt är det egentligen OK att köpa vagn?
Bild

Bild

BildBild
Användarvisningsbild
CherryPie
Alltid online

BF: 150907
Status: Mamma till Vincent och gravid med myran ♥

Inläggav **Elin** » 18 mar 2012, 17:02

Haha ja du CherryPie :) Ingen aning när det är ok.... Jag skulle vilja köpa hur mycket som helst på en gång men ska försöka hålla mig :) Vill försöka få ordning på babyrummet först :)

Jösses vilken skillnad det är för mig från dag till dag hur jag mår. Igår mådde jag HUR bra som helst. Storstädade hela huset, bytte sängkläder, tvättade, dammtorkade, dammsög, skrubbade, gnodde och våttorkade golven. Sen stack jag ut och sprang 4,5 km.
Idag mår jag som en påse skit och orkar knappt ligga ner :( Känner mig riktigt sjuk. Mår illa, känner mig tung i huvudet och är som ett litet åskmoln. Hoppas jag mår bättre imorgon när det är arbetsdag.
Mamma till lilla ängeln Adam som kom i v.24+5, 120616, och vände om 2 timmar senare.

Gravid med nummer 2. Lillasyster med BF 130919 <3
Användarvisningsbild
**Elin**
Alltid online

BF: 130919
Status: Ängeln Adam ska bli storebror

FöregåendeNästa

Återgå till Oktoberbarn 2012