Oktobermammorna 2012

Här träffar du andra som blev föräldrar i oktober 2012.

Re: Oktobermammorna 2012

Inläggav namina » 18 mar 2012, 18:36

Tjoho!

Nu börjar jag känna mig mer levande. Mår inte lika illa längre,får behålla maten iallafall :wink:
Går in i vecka 11 idag och hoppas på att illamåendet ska börja avta något.

Har några av er berättat att ni är gravida?

Jag var tvungen att berätta på jobb eftersom jag gick o spydde och fick bli sjukskriven.Men annars hade jag tänkt vänta tills kub testet så man kan visa alla en ul-bild :)

Hoppas att det är bra med alla er andra!!!
namina
Nykomling

BF: 121012

Inläggav Prickigt » 18 mar 2012, 22:16

Det här med barnvagn o andra bäbisprylar....alltså man kan ju spendera hur mkt pengar som helst. Vi ska köpa en begagnad vagn men som inte r alltför gammal. Babysitter har vi fått av vänner. Vi får låna en massa kläder när den är som minst. Sen kommer man självklart vilja köpa lite eget men det är nog bra att låna o lite så med annars blir man ju ruinerad.

Vi har börjat berätta för vänner vi träffar. Är ju i v 11 så borde kanske vänta ngn vecka men händer ngt så händer de. Tänkte ta upp de med chefen snart för jag klarar inte av att gå runt o "ljuga".
Prickigt
Stammis

Status: Förväntansfull blivande mamma

Inläggav Ida i Hult » 18 mar 2012, 22:42

Igår slängde vi ut vår trasiga torktumlare och vår trasiga tvättmaskin. De stod staplade på varandra i badrummet. För att ha plats för ett skötbord någonstans så köpte vi en tvättmaskin och torktumlare i ett. Nu har jag plats för skötbord ovanför tvättmaskinen. Skönt att ha det inne på toaletten, kommer behövas tillgång till vatten ibland kan jag tänka mig.

Sambons bror försöker övertala oss om att vi ska köpa en diskmaskin och ställa uppepå tvättmaskinen. Eftersom vi inte berättat att jag är gravid och jag har tjatat om att jag vill ha en diskmaskin tycker han det är väldigt lustigt att jag är så emot den idén. Var tvungen att säga att jag i alla fall planerar att skaffa barn någon gång i framtiden och då vill jag kunna ha skötbordet där. Undrar om han gick på det eller om han fattar nu.

Är i v. 11 nu. (10+3) och allt känns bara bra nu. Känner att byxor sitter tajt, man kan inte skylla på bebisen utan snarare på att jag anser att nu får jag äta det jag är sugen på... Chips och choklad. Inte hälsosamt och jag måste börja dra ner på det innan jag går upp 30 kg under graviditeten. Har än så länge gått upp ca. 2 kg. Helt ok, bara det inte fortsätter i samma takt.
Ida i Hult
Alltid online

BF: 121013
Bor: Motala
Status: sambo och gravid

Inläggav Jacobsmamma » 18 mar 2012, 23:27

Hallå allihopa!
Här går det upp och ner från dag till dag. Vissa dagar mår jag hur bra som helst medans vissa dagar känner jag mig helt orkeslös och vill bara sova.
Har också märkt att vissa maträtter som jag brukar tycka om inte alls känns gott och egentligen skulle jag bara vilja äta onyttigheter. Jag vet att jag hade en sån här liknande period förra graviditeten men den kom senare, typ vecka 14-17 eller något liknande.
Vi har berättat för närmaste familjen och några vänner men jag vill vänta med att berätta på jobbet åtminstone till v. 12 är passerad (har i helgen gått in i v. 9)
På onsdag ska jag på inskrivning till BM. Ska bli kul och spännande att höra vad hon har att säga. Synd att min förra har slutat bara, tyckte mycket om henne, men det blir säkert bra det här också.
Magen lyser med sin frånvaro än så länge men jag känner mig lite svullen. Det dröjer nog några veckor till innan det syns något eftersom jag har "lite" mage sen tidigare. :)
Jacobsmamma
Stammis

BF: 121026
Status: Väntar vårt 2:a barn.

Inläggav Lillyj » 19 mar 2012, 08:47

Oj det var duktigt :) Själv är jag så himla trött att jag har svårt att hålla mig vaken på em på jobbet.
Som nu i helgen var jag i stan i ca 2 timmar, efter det låg jag på soffan i 2 timmar för att efter det släpa (verkligen släpa) mig ut på en 50 minuters promenad.
Har haft sån tur att inte må illa eller så men däremot håller tröttheten och acnen jag har fått, på att ta knäcken på mig.
Längtar verkligen till att tröttheten ger med sig så att man orkar ta sig för något.

Hoppas ni alla mår bra!
Ha en bra dag!
Lillyj
Stammis

BF: 231012

Inläggav PiperH » 19 mar 2012, 10:04

God Morgon alla oktobermamas!! :lol:

Hoppas ni haft en härlig helg!

Hos oss har det i vanlig ordning (som alltid varannan helg eftersom sambon jobbbar) bara varit jag och lillsnubben hemma. Det går ju kanon, men det är något jobbigare nu när jag är SÅÅÅÅ trött!!! :? Stackars sonen som får stå ut med en trött, irriterad (som skäller på honom) morsa två lååånga dagar. Jag gör ju självlart så gott jag kan och försöker verkligen lägga band på min irritation och humörsvängningarna, men det finns tillfällen under dagen när jag känner mig som stans värsta morsa :( Usch - HOPPAS jag piggnar till snart - då ska jag överkompensera honom istället!! :lol:
Inte är man någon vidare bra sambo heller sur och tvär, trött, illamående och orkar inte laga mat eller någonting!! *blääääääääääää* :( Stackars min killar som måste leva ett tag (tack och lov övergående) med Häxan Surtants ONDA TVILLING! :roll:

Annars är det som vanligt mest tycker jag. Kanske att mitt illamående blivit lite mildare och lättare att hantera. :roll: Har inte haft mina seaband på mig på hela dagen i går och inte än idag! Får se om det håller sig på så hanterbar nivå nu! Gött i så fall!! 8)

CherryPie - Börja handla när du själv känner att du vill!! :lol: Det tycker jag verkar bäst! 8) Vi köpte vagn i v 16 första graviditeten. Första plagget vågade vi oss på efter KUB i v 13...Denna och den förra (MA) så har vi inte hunnit köpa något alls, vi var inne och kollade priser etc på syskonvagar på blocket och så bara, men köpte inget som sagt. Man har ju en del kvar förstås sedan sonen, så det blir ju inte jättemycket shopping för oss denna gång. :oops: Lite nytt vill vi ha, men de allra första kläderna har vi i neutrala färger efter som vi inte visste könet när vi väntade honom, så de kan vi ju definitivt använda oss av. En del saker hann vi inte ens använda så de är ju helt nya egentligen! :lol: MYS att shoppa bebisgrejer i vilket fall som helst. Längtar efter att få börja med det jag också! :lol:

I morgon är det dags för UL för oss...Erkänner att jag är lite nervös, men utgår ifrån att det kommer gå kanonbra! Spännade att få se lillfis i magen!!! :lol:

Hoppas ni får en fin dag allihop!
Kramen
Användarvisningsbild
PiperH
Alltid online

BF: 121015
Status: Mamma till finaste Emil och väntar syskon!

Inläggav GoldenSmiles » 19 mar 2012, 12:15

Hej tjejer.

Inte varit inne på länge. :shock: :oops: Men det har varit en tuff vecka.

PiperH - Jodå, våra vägar har korsats i någon BIM-tråd för någon månad sedan. :D

namina - Så skönt för dig att illamåendet börjar avta. :)

Imorgon är det 11+0, men här har inte avtagit något illamående inte. Nejrå, det kör på som innan + lite extra. Förra veckan var rätt tuff. Men den har passerat den med. Hoppas nu på att illamåendet ska minska. Tur att något gott kommer ur det hela i slutänden. Jag kan hålla med Er som skrivit att tröttheten pendlar. Vissa dagar känner jag inte av den. Ibland kan jag sova flera timmar i sträck och sen sova på natten också (det funkar aldrig annars).

För övrigt så känner jag inte direkt något mer. Hyn är väl inte heller så skoj, men det ändrar sig förhoppningsvis tillbaka efter.

Byxorna är numer trånga i midjan, har bara ökat runt ett halvt kilo i vikt så det är mest lilla loppan som fyller ut där nu. :) Jag känner mig lite uppblåst bara.

Det går att känna en liten "klump" i nedre magen nu, speciellt när jag ska knyta skorna, sitter eller ligger i vissa lägen. Är det samma för er? Ni kanske känt av den tidigare?

Som Ni har skrivit så är drömmarna mer påtagliga nu, men jag kommer inte alltid ihåg dem, tror inte att de är så roliga kanske. Har Ni svårare att sova annars, trots tröttheten? I natt så vaknade jag för toabesök och sen kunde jag minsann inte somna om. Fint när man ska upp och jobba sen. Det hjälpte väl i och för sig inte att jag kunde höra grannen skälla på någon en stund därefter. "Fyy, fyy". Tror att deras hundar hittat på bus. ;) Magen hade dessutom en massa konster för sig. Det strålade i den upp längs sidan, vet inte om det var för att jag låg på magen? Har aldrig varit med om det tidigare i alla fall.

Vi har ännu inte köpt något till den lill* kanske efter KUB :). Jag har kikat runt lite på nätet på vagnar, men vilken djungel det är!!! Vet inte vad man ska välja egentligen. :shock: Vi har inte heller berättat för någon att vi ska ha barn ännu. Vi ska på KUB den 4/4 så jag tror att det blir efter där om allt är ok då. Min mamma får veta innan.

Ett vääldigt långt inlägg. :oops: Hoppas att ni orkar läsa ändå.
Önskar er alla en riktigt bra dag.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
GoldenSmiles
Stammis

BF: 121009
Bor: Söderut
Status: Längtar...

Inläggav PiperH » 19 mar 2012, 12:40

Hej hopp igen!

GoldenSmiles - AHA - jag visste det... :wink: tyckte mig känna igen "dig". :lol: Jag har som du känslan av att det ligger som en liten "degklump" längst ner i magen. Om man sitter, står eller ligger på ett särskilt sätt. Minns det från sist också! :lol: Lite mysigt faktiskt! Man känner ju liksom att det är något där :oops:

Fick nyss samtal från MVC, som meddelade att det inte blir något UL för oss i morgon! :evil: Hon som skulle göra det måste åka och Ultraljuda på annan ort då , pga sjukdom!!! :( JOBBIGT när man räknat dagarna tills i morgon liksom...Vi fick en ny tid på torsdag morgon istället... Jaja, det blir kanon det med, men jobbigt som sagt när man längtat liksom...

Nu är det dags för lunch! :lol:

Ha en fin dag allihop!
Kramen
Användarvisningsbild
PiperH
Alltid online

BF: 121015
Status: Mamma till finaste Emil och väntar syskon!

Inläggav tyny » 19 mar 2012, 13:35

Om en halvtimme ska jag vara hos BM för inskrivning. Än så länge sitter jag i t-shirt och mjukisbrallor, ska byta om.. "Ska bara" först. ;)
(Tar inte många minuter att köra dit nämligen, därav ickestressen)

Den förlamande tröttheten som många skriver om och för all del pratar om IRL har jag inte känt av så mycket. Dock blir jag gäspig efter lunch och så håller det i sig resten av dagen, men inte så att jag måste lägga mig och vila eller ta en tupplur. Lägger mig inte heller tidigare om kvällarna. Skönt det iallafall! Men det jag har flyt med på tröttfronten (dvs utebliven trötthet) får jag igen på annat håll. Finnarna är inte nådiga just nu.. Jäkla hormoner! Fast ja alltså.. Jag är glad över att det sprudlar av hormoner i kroppen, men det kunde väl visa sig på annat sätt än genom finninvasion utan dess like! :p

I övrigt har jag väl börjat bli kissnödig lättare. Dvs samma mängd vätska nu och förut gör mig kissnödig snabbare nu än vad det vanligtvis gör. Kliver inte upp på natten för att kissa, om inte katten väcker mig pga uttråkighet (händer var och varannan natt sådär efter fyra-fem..), då kliver jag ibland upp när jag ändå är vaken och är kissnödig "light". Annars brukar jag släpa mig upp runt sex eller sådär för att kissa.

Inte idag dock eftersom jag skulle ha morgonurin att ha med till MVC så jag klev inte upp en extra gång innan jag faktiskt skulle upp ur sängen för dagen. :)

(Vilken konst förresten att försöka pricka det jäkla provröret utan att pinka ner hela handen på köpet!)

Nä om man skulle ta och byta om då kanske så man ser lite respektabel ut och så ge sig ut i snöstormen. Var tog VÅREN vägen?!
Bild

http://blandaddagbok.blogg.se
tyny
Stammis

BF: 121017

Inläggav chililime » 19 mar 2012, 19:59

Låter som väldigt bekanta symptom som alla beskriver. Jag är bara glad att jag slipper illamåendet för det hade minsann varit pricken över i:et.

Är det någon här som har kommit på något knep för tröttheten? Eller acnen? Eller för vilket symptom som helst? Det vore kul att veta hur ni hanterar era symptom så att man kan pröva själv. :D

Någonting nytt som har börjat för mig är att jag inte är ett dugg sugen på någon som helst mat. Jag äter bara för att magen kurrar men det tar oftast stopp efter bara några tuggor. :(
chililime
Stammis

BF: 201012
BIM: 170112

FöregåendeNästa

Återgå till Oktoberbarn 2012