Oktobermammorna 2012

Här träffar du andra som blev föräldrar i oktober 2012.

Re: Oktobermammorna 2012

Inläggav Prickigt » 19 mar 2012, 20:23

Hej alla...får man fråga så fräckt hur mkt ni gått upp hittills? Jag tycker verkligen jag blivit fet, det sitter som en bilring på mig. Har ätit så onyttigt o framförallt mkt sen jag blev med barn. Börjar bli orolig att jag ska bli som en stor kaskelott o få ett bamsebarn. Vad är normalt egentligen i viktuppgång??

När det gäller symptom så är jag fortfarande illamående, yr men framförallt äckligt trött. Jag kan knappt hålla ögonen öppna efter lunch. Rikigt jobbigt. Jag är nu i v 11 (10+3) och funderar på att berätta för min chef snart att jag är gravid. Mkt orolig över vad han ska säga. Har en provanställning.
Prickigt
Stammis

Status: Förväntansfull blivande mamma

Inläggav Lillyj » 19 mar 2012, 20:54

Jag har typ gått upp 1 1/5-2 kg, fast jag förstår verkligen inte varför för jag har hållt mig borta från allt onyttigt! Har inte haft någon craving eller något, men lik förbaskat har jag ändå gått upp så det känns trist faktiskt och jag tänker på det rätt mycket :( men det där är ju så himla olika. Jag är 1.82 och vägde från början 75 kg så liten och nätt har jag kanske aldrig varit, så det kan va för mycket att tro att man ska va det nu ;)
Lillyj
Stammis

BF: 231012

Inläggav PiperH » 20 mar 2012, 10:09

Halloj!

Hoppas allt är bra med er alla!

Usch vad ni oroar er (verkligen nojar) för vikten hörrni!!!! Sluta med det!!! :? Det är ju verkligen osunt att INTE gå upp i vikt när man är gravid!!! 8)

Alla (normala människor) går upp i vikt under en graviditet. Alla på olika sätt och olika mycket förstås! Jag är klassad som en "tjockis", för jag har "ganska högt BMI". Jag gick bara upp 17kg (10-15 anses "normalt" men det beror på vem man är och hur man "ser ut" från början) under min graviditet med sonen trots detta! Mina vänner som är riktiga smalisar har gått upp jätteolika! En gick upp 30kg (:!: ) en annan gick upp 8kg!! Man SKA öka lite i vikt med bebis i magen. Sedan kan man ju förstås vara mer eller mindre "släpphänt" mot sig själv när det gäller vad man stoppar i sig! :lol: Det är ju upp till var och en men om man är som vanligt och inte äter överdrivet onyttigt etc så ska man nog inte hänga upp sig så mycket på vikten under en graviditet!!! Det är ju normalt att gå upp liksom! :lol:

Min BM sa så här till mig: "Jag vet att det är jobbigt när man mår illa. Man kan inte få i sig mat alls och/eller kanske bra vill/kan äta ostbågar eller äpplen eller rostmackor eller vad det må vara. Eller så småäter man precis hela tiden. Det är okej under första illamåendetiden. Det är inte så mycket att göra åt då. MEN det går ju över sedan och DÅ, då måste du fundera nogrannare över vad du stoppar i dig. Försök också att röra dig så mycket du orkar första tiden, vardagsmotion räcker gott, och lägg till minst en träningsform under andra trimestern så är du "safe" ändå under resten av tiden!" :lol:

Kör på det jag. :lol: Har inte ställt mig på vågen en enda gång sedan jag var på hälsosamtalet och kommer inte göra heller. 8) Nästa vägning blir på inskrivningen 5 april! :lol:

Prickigt - Min BM sa att det egentligen inte finns någon "vad som är normal viktuppgång" under en graviditet för alla är så olika! Till mig sa hon att om jag följer mitt "mat- och träningsschema" (alltså som jag åt och försökte träna innan jag blev gravid - inget särskilt alltså) jag hade innan så behöver jag inte gå upp mer än 8-10 kg. Sist gick jag alltså upp 17kg. Och som jag skrev innan har mina vänner gått upp JÄTTEOLIKA i vikt. :lol:

Pass på när du berättar för din chef Prickigt - han är enligt LAG förbjuden att inte låta dig få fortsätta pga graviditeten. En korrekt chef låter dig ändå få anställningen om de i övrigt är nöjda med ditt jobb. (vilket de flesta chefer faktiskt gör). :lol: Annars kan du dra på honom facket och det vill han INTE kan jag lova :lol: Börja det "samtalet" med att fråga om du kan få lite omdöme för hur de tycker att det går för dig! :lol: Hur lång provanställning har du? Hur mycket tid har du kvar av den?!

chililime - Jag blir också mätt fort nu plötsligt! Är inte heller särskilt hungrig eller ens sugen på mat...Blir lite jobbig situation :lol:

Mitt HETASTE tips mot tröttheten är att försöka ORKA lite vardagsmotion!! ÅÅH vad det gör skillnad - ja, för mig i alla fall! Jag har ju turen att kunna ta cykeln till jobbet (världens enklaste vardagsmotion ju 8) ) och att ha en stor hund som måste ut varje dag. Min sambo tar en promenad och jag tar den andra! Jag försökre verkligen ORKA. Jag är sååå trött ibland, men tar i alla fall en liten promenad (eller cyklar en sväng) bara för att få lite luft och få igång cirkulationen. Jag blir piggare på kvällen och sover faktiskt bättre. :lol: Rekommenderas starkt om man pallar! 8) Sedan är det vissa dagar som jag bara inte orkar - och då vilar jag bra istället! :lol: Försöker verkligen lyssna på min kropp den här gången. :lol:

Nu är det dags att jobba lite igen :oops:

Ha det gott alla oktobermamas!!!
Kramen
Användarvisningsbild
PiperH
Alltid online

BF: 121015
Status: Mamma till finaste Emil och väntar syskon!

Inläggav Ducksie » 20 mar 2012, 11:14

Hej alla!

Jag är ny här på forumet och har igår och idag läst igenom alla inlägg i denna tråd. Jag är nämligen förkyld sen lördagen. Mår äntligen lite bättre idag men andas fortfarande genom munnen och känner mig rejält trött.

Jag har bf 23 oktober så är i v.9+0. Spännande att gå in i ännu en ny vecka :)

Jag känner igen många av symptomen ni andra här har skrivit om; illamående speciellt då jag blir hungrig (kräkts endast en gång så jag anser mig själv vara lyckligt lottad!), har igår och idag fått tillbaka molvärken i magen som jag hade i början, den har hållit sig borta ett tag. Ömma bröstvårtor och brösten har definitivt fyllt ut. Roligt i och för sig, men bh:n känns inte bra och skavar på mina känsliga bröstvårtor... Jag har ibland ont i svanskotan om jag suttit länge på jobbet. Nån annan som känner igen det?
Tröttheten ja... jag har inte orkat göra just nånting efter jobbet mer!

Jag spelar handboll och har skyllt på att en tidigare höftskada gjort sig hörd igen (vilket den verkligen börjat göra nu de senaste dagarna) och därför inte tränat/spelat. Jag är första målvakt i vårt lag och blir utsatt för ganska stor press från lagledningen för tillfället att komma tillbaka och försöka träna. Jag har inte berättat för dem att jag är gravid. Vi har några matcher kvar och de är avgörande för säsongens utkomst. Jag har försökt läsa mycket om riskerna och kommit fram till att jag kan försöka träna bara min förkylning släpper lite. Ska bara tala med mina tränare först för jag vill att de är medvetna om situationen.

Känslan av att jag sviker mitt lag, och att jag varit tvungen att ljuga för samma personer om och om har dämpat min glädje över min graviditet. :(

Men nog om det! Det här har till största delen varit en positiv tråd och jag vill inte dra ned på stämningen :)

Grattis till alla för bebisarna i magen! SÅÅÅ spännande att läsa allas inlägg; jag ligger ju lite efter de flesta i och med att jag har bf sent i månaden, så jag får läsa om vad jag har framför mig inom några veckor. Väntar själv på att få en tid för första ul som görs i veckorna 11-13 här var jag bor. Jag var på inskrivning för en knapp vecka sedan så hjulet har börjat rulla i alla fall!
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Ducksie
Alltid online

Inläggav maalins » 20 mar 2012, 11:15

Hejsan!
Jag är 28 år, är i vecka 10 (BF 17 okt) och det är mitt första barn! :D Jag är otroligt lycklig men samtidigt orolig för att något ska gå fel. Jag längtar till maj (känns som en evighet till maj) då vi ska på vårt första UL. Hade önskat att man fick göra ett tidigare. Vill så gärna se det lilla knytet som ligger där inne och att allt är ok.
maalins
Nykomling

BF: 121021

Inläggav SofieOlin » 20 mar 2012, 11:23

Hej!

Jag är i vecka 10+5 och har mått bra hela tiden, förutom en enorm trötthet! Jag skulle kunna sova dygnet runt känns det som!
Fast på nätterna är jag nog uppe en två tre gånger för att kissa, då det känns som att blåsan ska sprängas varje gång!
Jag har nog gått upp ca 2 kg, men jag tycker nog inte att det är så konstigt för innan jag fick veta att jag var gravid åt jag väldigt sällan och nästan inga kolhydrater, så ja, det är nog all pasta och pommes! ;)

Den 29 mars är det dags för KUBtest, äntligen ska vi få se vårt lilla hjärta för första gången!
SofieOlin
Stammis

Status: Fick Ofelia 22/9-2012

Inläggav Delfinen » 20 mar 2012, 13:08

har suttit nu en stund och känt massa "buffar" i magen, men det kan man väl inte göra redan? Förra graviditeten kände jag inte sparkar förrän sent. Vet att man brukar känna tidigare nästa graviditet, men det kan ju ändå inte va det redan eller? Måste va tarmarna som spökar eller nåt sånt...
Bild
Bild
Delfinen
Alltid online

Inläggav MariaAnna » 20 mar 2012, 18:10

Hejsan!
Är gravid med vårt första barn, så allt detta är mycket nytt, overkligt och halft obegripligt. Tror att jag nu är i v10+5, har inte heller fattat helt hur man räknar detta med veckorna än.

Är det vanligt att redan nu börja känna sig gravid, jag tycker magen är uppsvälld och både byxor och kjolar sitter redan trångt. Har faktiskt shoppat en mamma kjol redan, kan inte riktigt stänga de gamla utan att det spänner. Är också trött och illamående mest hela tiden, hoppas verkligen att det går över om ett par veckor.

Vi har inte berättat för någon än, så det är bara pappan och jag som vet, tror inte heller någon lyckats börja misstänka något. Så jag (och vi) känner oss just nu lite ensamma i allt detta nya. Vår plan är att berätta för familj och vänner i påsk då är vi mitt i v13. Är också osäker på när det är läge att berätta för chef och kollegor. Skulle gärna vänta tills ultraljudet är gjort, men vi ska på en resa med enheten innan med övernattning och middag. Att då lyckas smyga med att inte dricka vin (som jag gärna gör annars) blir nog trixigt. Har en del väldigt observanta kollegor :?
MariaAnna
Nykomling

BF: 121017
BIM: 120112

Inläggav Ida i Hult » 20 mar 2012, 18:11

Delfinen: Flera dagar under förra veckan kände jag som nervryckningar i magen. Först var det höger om navel och nästa gång var det vänster och snett nedanför naveln. Vet inte vad det kan vara men jag säger inte att det är absolut omöjligt att det var bebisen.

Är trött på folk som säger att det inte kan vara det. Så länge de inte är i samma kropp så finns det ingen som kan veta om det är fostret man känner eller inte. :evil: Alla är vi olika känsliga och uppfattar samma saker olika. Jag säger aldrig aldrig. 8)

Så ja, det kan det ju ha varit det du kände. Du har ju varit med om det förut så du vet ju vilka buffar du känner igen sen förra gången. :D
Ida i Hult
Alltid online

BF: 121013
Bor: Motala
Status: sambo och gravid

Inläggav Lillyj » 20 mar 2012, 18:16

Välkomna hit, ni som är nya! Vad kul :)

PiperH - mitt personliga intresse för min vikt ligger i att jag gick ner 20 kg för några år sedan och är såklart orolig att jag ska ha dom tillbaks sen och inte kunna gå ner det igen. Det där är ju så olika och vikten är ju normalt att känna oro över. Dock är jag medveten om att jag kommer öka 10-15 kg, och det gör mig inget, vill bara att det ska va en hälsosam uppgång :) Min syrra gick upp 30 kg och fick gravid diabetes och det undviker jag gärna om jag kan.

Annars tycker jag att det flyter på rätt så bra, som jag har sagt tidigare så har jag så lite känningar av graviditeten så att man börjar undra om det är något där inne. Ska på tidigt ultraljud i morgon för att se så att hjärtat slår, och om det är en eller flera :) Ska bli spännande!

Hoppas ni alla mår bra med bebisarna i magen, ha en bra kväll!
Lillyj
Stammis

BF: 231012

FöregåendeNästa

Återgå till Oktoberbarn 2012