Oktobermammorna 2012

Här träffar du andra som blev föräldrar i oktober 2012.

Re: Oktobermammorna 2012

Inläggav Lillyj » 20 mar 2012, 18:59

MariaAnna - jag är också uppsvälld i magen och köpte faktiskt ett sånt baby belt (knapp så att man kan ha sina vanliga jeans längre) som kom idag, så jag hoppas det ska funka bra :)

Hehe hade en likadan grej med jobbet för 2 veckor sen, och jag har precis som du väldigt observanta kollegor så jag skyllde faktiskt på att jag kände mig hängig och följde inte med. Annars hade dom undrat direkt - det gör dom typ med alla i min ålder som inte dricker ;) Det var ingen jättegrej att ställa in det för mig, dock är det ju synd om man ska behöva göra det om man verkligen vill med. Du kanske kan säga att du äter någon medicin just nu eller så.

Lycka till :)
Lillyj
Stammis

BF: 231012

Inläggav **Elin** » 20 mar 2012, 19:54

Hej tjejer :)
Hoppas allt är bra med er.
Angående viktuppgång vet jag faktiskt inte riktigt vad jag har gått upp eftersom jag är osäker på vad ursprungsvikten var när jag blev gravid. Min 'bottennotering' på vågen hemma senaste tiden (som jag sett innan grav) var 68,5 och nu visar vågen på 72. Men, när jag var på hälsosamtal hos BM i v.6+0 vägde jag 70 kg där och 71 i tidags när jag var på inskrivning (v. 10+5) på deras våg. Någonstans mellan 2-4 kg har jag alltså gått upp är i v. 11+5 nu. Har också lite issues med viktuppgång. Är som någon skrev inte det att jag inte räknar med att gå upp typ 15 kg. Men känns konstigt att redan ha gått upp kanske 3-4 kg när själva bebisen inte väger någonting, så det känns bara som att det är en massa trivselkilon. Kommer dock inte banta, men ska försöka hålla igen på det där förbaskade godiset och få igång vardagsmotionen efter den här trötta perioden jag haft. Får damma av cykeln och ta den till jobbet nu när isen försvinner.
Ett tips om ni mår illa: Digestivekex har fungerat för mig :)
Sånt där babybelt lät ju spännande... kanske man skulle ha införskaffat. Var köpte du det Lillyj?
Kul med några nya :) Välkomna.
Kram på er
Mamma till lilla ängeln Adam som kom i v.24+5, 120616, och vände om 2 timmar senare.

Gravid med nummer 2. Lillasyster med BF 130919 <3
Användarvisningsbild
**Elin**
Alltid online

BF: 130919
Status: Ängeln Adam ska bli storebror

Inläggav Lillyj » 20 mar 2012, 21:02

**Elin** Jag beställde den på mammashop.se och man fick 4 olika knappar och hakar för 149 kr, vilket var väldigt värt det för det kan man ju ha till byxor och kjolar och allt :)
Lillyj
Stammis

BF: 231012

Inläggav namina » 20 mar 2012, 22:01

Oh jag längtar massor efter de där första "sparkarna" man känner. Såg att någon kanske redan känt av dem :D
Det är en sån obeskrivlig känsla.Man blir genom lycklig!
Förra graviditeten kännde jag de först i vecka 17ca. Fast då var man osäker på om det var gaser eller bebisen :P

Har ni tänkt ta reda på könet?
I min kommun säger de inte könet på ul,utan man måste åka till privatklinik och betala en massa pengar för att få veta.. :(
namina
Nykomling

BF: 121012

Inläggav Ducksie » 21 mar 2012, 10:01

Jag har inte gått upp i vikt än (i så fall bara några hundra gram). Vågen visar ju ändå olika från dag till dag :) Egentligen underligt att jag inte gått upp en hel del redan för jag är konstant hungrig och tycker jag äter mer än tidigare. Jag har inte tränat nästan alls sen jag blev gravid, vilket inte är normalt för mig i och med att jag tränat handboll i många, många år.

Jag skulle jättegärna komma igång med träningen, vill springa igen nu när vädret börjar se bättre ut, men just nu är jag förkyld och får därför inte...

Jag är orolig för att få öroninflammation som följd på min förkylning; det brukar jag få. Jag vill ju inte ta antibiotika nu när jag är gravid! Det knäpper i öronen när jag sväljer, jag hoppas att det tar hand om sig själv den här gången!

O vad spännande med sparkar! Jag räknar med att få vänta ännu minst 2 månader innan jag känner av sådana i och med att det här är min första graviditet och jag precis gått in i tionde veckan bara. Kul för er :)
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Ducksie
Alltid online

Inläggav PiperH » 21 mar 2012, 10:40

Hej hopp!

Hppas ni har det bra i vårvädret (ja det är vårväder hos oss iaf) :lol:

VÄLKOMNA ALLA NYA och JÄTTEGRATTIS till era plus!! :lol:

ÅH - jag menade ju förstås inte att man inte får/ska vilja ha kolla på sin vikt etc, men det kändes när jag läste alla olika inlägg som att några var livrädda för att gå upp vikt överhuvudtaget under graviditeten där av mitt konfusa inlägg i frågan. :lol: Jag har själv brottats med övervikt och precis som du Lillyj lyckats gå ner mycket i vikt (25kg här)... Dock tappade jag (vet ej varför) motivation etc att fortsätta träna och äta bra så jag gick upp dryga 15 igen ganska snabbt. :roll: Först i höstas kom jag "på fötter igen" och börade ta tag i mitt liv med träning och mat på rätt sätt. Blev ju gravid då (som slutade i MA) och slutade helt träna och äta rätt av någon anledning typ samma dag som plusset kom. :oops: ..gick upp lite till då kan jag meddela...En månad efter mitt missfall tog jag tag i mitt liv igen och började träna och äta bra IGEN! Och så vips - så är jag gravid igen! MEN 8kg lättare i alla fall!! Denna gång har jag i alla fall fortsätt att röra på mig och FÖRSÖKT äta korrekt, även om det slinker ner lite allt möjligt lite då och då!! :oops: Så visst jag har alla anledning att "oroa" mig över viktuppgång, men om man äter rätt och försöker vardagsmotionera så gör man ju vad man kan/"ska". Man går upp det man går upp helt enkelt. :lol: NÅJA nog om det! Ville bara att ingen skulle känna sig påhoppad eller så, för det var absolut inte mig mening!! :lol:

Låter väldigt tidigt med rörelser från bebisen redan i v 10...? :roll: Den har ju inte kommit upp ur bäckenet än...? Men vad vet jag för den delen... :lol: Jag kände ju "supersent" (typ v 19-20 eller så) med min son (hade moderkakan i framväg). Hoppas på tidigare rörelser denna gång förstås 8) Dock vet jag andra som också känt som rörelser i magen (där ibland jag själv nu sist jag var gravid) just runt v 10-11...Undrar om det kanske är så att gaser och tarmrörelser känns lite annorlunda just denna period och att det är det man känner?!? :roll: (För MIN egen del var det ju definitivt inte bebisen eftersom den inte levde då.. :? ) men jag har läst många inlägg på olika sidor att folk som sagt känt något just i typ v 10-11...ÅÅH vad mysiogt ialla fall!! Längtar tills jag får käna min lillfis i magen!!

Jahapp, då var det UL i morgon då ja... :) Är SÅ kluven!! :? Dels käns det superkul :lol: och dels känns det SÅ ångestfyllt eftersom mina senaste VUL varit jättejobbiga och förknippade med ångest och tråkiga nyheter!! Håll tummarna med i morgon bitti är ni snälla! :lol:

Ha en underbar dag allihop
Kramen
Användarvisningsbild
PiperH
Alltid online

BF: 121015
Status: Mamma till finaste Emil och väntar syskon!

Inläggav PiperH » 21 mar 2012, 10:40

Hej hopp!

Hppas ni har det bra i vårvädret (ja det är vårväder hos oss iaf) :lol:

VÄLKOMNA ALLA NYA och JÄTTEGRATTIS till era plus!! :lol:

ÅH - jag menade ju förstås inte att man inte får/ska vilja ha kolla på sin vikt etc, men det kändes när jag läste alla olika inlägg som att några var livrädda för att gå upp vikt överhuvudtaget under graviditeten där av mitt konfusa inlägg i frågan. :lol: Jag har själv brottats med övervikt och precis som du Lillyj lyckats gå ner mycket i vikt (25kg här)... Dock tappade jag (vet ej varför) motivation etc att fortsätta träna och äta bra så jag gick upp dryga 15 igen ganska snabbt. :roll: Först i höstas kom jag "på fötter igen" och börade ta tag i mitt liv med träning och mat på rätt sätt. Blev ju gravid då (som slutade i MA) och slutade helt träna och äta rätt av någon anledning typ samma dag som plusset kom. :oops: ..gick upp lite till då kan jag meddela...En månad efter mitt missfall tog jag tag i mitt liv igen och började träna och äta bra IGEN! Och så vips - så är jag gravid igen! MEN 8kg lättare i alla fall!! Denna gång har jag i alla fall fortsätt att röra på mig och FÖRSÖKT äta korrekt, även om det slinker ner lite allt möjligt lite då och då!! :oops: Så visst jag har alla anledning att "oroa" mig över viktuppgång, men om man äter rätt och försöker vardagsmotionera så gör man ju vad man kan/"ska". Man går upp det man går upp helt enkelt. :lol: NÅJA nog om det! Ville bara att ingen skulle känna sig påhoppad eller så, för det var absolut inte mig mening!! :lol:

Låter väldigt tidigt med rörelser från bebisen redan i v 10...? :roll: Den har ju inte kommit upp ur bäckenet än...? Men vad vet jag för den delen... :lol: Jag kände ju "supersent" (typ v 19-20 eller så) med min son (hade moderkakan i framväg). Hoppas på tidigare rörelser denna gång förstås 8) Dock vet jag andra som också känt som rörelser i magen (där ibland jag själv nu sist jag var gravid) just runt v 10-11...Undrar om det kanske är så att gaser och tarmrörelser känns lite annorlunda just denna period och att det är det man känner?!? :roll: (För MIN egen del var det ju definitivt inte bebisen eftersom den inte levde då.. :? ) men jag har läst många inlägg på olika sidor att folk som sagt känt något just i typ v 10-11...ÅÅH vad mysiogt ialla fall!! Längtar tills jag får käna min lillfis i magen!!

Jahapp, då var det UL i morgon då ja... :) Är SÅ kluven!! :? Dels käns det superkul :lol: och dels känns det SÅ ångestfyllt eftersom mina senaste VUL varit jättejobbiga och förknippade med ångest och tråkiga nyheter!! Håll tummarna med i morgon bitti är ni snälla! :lol:

Ha en underbar dag allihop
Kramen
Användarvisningsbild
PiperH
Alltid online

BF: 121015
Status: Mamma till finaste Emil och väntar syskon!

Inläggav amorvincitomnia » 21 mar 2012, 13:11

Varit inaktiv ett tag på grund av flytt och dåligt mående. Är just nu sjukskriven ett par veckor till pga illamående med kräkningar som håller på konstant. Har fått lergigan comp utskrivet, och det dämpar något iaf, så det är skönt. Idag ska jag och mannen på inskrivning hos BM!!

Har under några dagar känt att det "burrar" eller "surrar" svagt i nedre delen av magen (typ där livmodern sitter). Vad kan detta vara? Det kommer och går hela tiden.
amorvincitomnia
Stammis

BF: 251012
Status: Håll i dejj pyret!

Inläggav CherryPie » 21 mar 2012, 14:27

amorvincitomnia: Jag har också känt burr/surr i magen! Vet dock inte vad det är
Bild

Bild

BildBild
Användarvisningsbild
CherryPie
Alltid online

BF: 150907
Status: Mamma till Vincent och gravid med myran ♥

Inläggav amorvincitomnia » 21 mar 2012, 14:42

Lustigt!
Känns ju harmlöst eftersom det inte gör ont eller nåt. Men man undrar ju vad det är :P Tänkte att det kanske är några spasmer i livmodern eller nåt?
amorvincitomnia
Stammis

BF: 251012
Status: Håll i dejj pyret!

FöregåendeNästa

Återgå till Oktoberbarn 2012