Oktobermammorna 2012

Här träffar du andra som blev föräldrar i oktober 2012.

Re: Oktobermammorna 2012

Inläggav CherryPie » 22 mar 2012, 00:19

Jag undrar också hur alla går till väga för att få göra ultraljud så tidigt, jag vill också se den lille plutten! Så man tror på att hen finns nån gång : D
Bild

Bild

BildBild
Användarvisningsbild
CherryPie
Alltid online

BF: 150907
Status: Mamma till Vincent och gravid med myran ♥

Inläggav Ducksie » 22 mar 2012, 09:53

PiperH, berätta gärna hur det gick på ditt ul! Sitter och håller tummarna här för din skull att allting ska vara jättebra!

Jag är på arbete igen efter att ha varit sjuk i flera dagar. Skönt att komma igång med vardagen igen, önskar bara jag kände att jag hade ork att börja träna också; är orolig för att det utvecklas inflammation i bihålorna som är en vanlig följesjukdom för mig...

Vi har nu berättat även för några kompisar och alla har varit jätteglada för vår del. Idag ska jag berätta för mina (handbolls)tränare och det känns lite spänt. Jag hoppas på bra reaktioner, jag ska testträna så fort bihålorna tillåter och se hur det känns. Nästa viktiga match är redan på måndag :shock:
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Ducksie
Alltid online

Inläggav GoldenSmiles » 22 mar 2012, 10:32

Hej alla kvinns!! :D

Välkomna alla nya oktobermammor. :D

Här är det väl rätt så lugnt just nu. Kanske att illamåendet har gett med sig liiite, vågar inte ropa "hej" ännu dock. Men håll tummarna för att den börjar försvinna. Fortfarande ganska trött.

På tal om hålla tummarna så hoppas jag att allt har gått bra för Dig idag PiperH och att Du har fått se det lilla livet.

amorvincitomnia skrev:Har under några dagar känt att det "burrar" eller "surrar" svagt i nedre delen av magen (typ där livmodern sitter). Vad kan detta vara? Det kommer och går hela tiden.

amorvincitomnia - Det var en så träffande beskrivning, för så känner jag det också emellanåt!! :) Men om det är livmodern som växer eller om det är den lilla loppan kan jag inte säga. Känns som om det är för långt ner för att vara tarmarna, eller?

Tänkte lite på det där med vikten, var inne på Allt för föräldrars hemsida och klippte ut detta:
Vad är det som väger?
- Barnet väger i genomsnitt 3,6 kilo.
- Moderkakan och dess hinnor väger ca 600 g.
- Brösten ökar i vikt med kring 0,5 kilo.
- Blodvolymen ökar och väger drygt 1 kilo mer.
- Extra vätska och fostervatten väger ca 2,5 kilo.
- Kroppen bunkrar dessutom upp extra fett på ca 2,5 kilo, som energireserv inför amningen.

Hela artikeln finns här: http://www.alltforforaldrar.se/page/art ... aviditeten (om Ni inte redan läst den).

Jag tror att viktuppgången är lika individuell som resten av graviditeten och att det är förutsättningarna man har när man blir gravid som lite "sätter gränsen" för hur mycket vikt man bör gå upp. Självklart i samråd med ens BM. För egen del så har jag så pass hög BMI från början så jag är rekommenderad att inte gå upp i vikt och som allra mest 3-6 kg.

Tror någonstans att det bästa man kan göra är att inte nojja för mycket (lättare sagt än gjort ibland) för då blir man bara stressad själv och då går man upp i vikt bara för det. Sen måste var och en få bestämma vad som är/känns bäst för dem. :) Vi är ju så olika. Några går upp i vikt bara av att titta på en kaka (som jag ;)) och för vissa är det svårt att lägga på sig vikt och behålla den. Känns som värsta moralpredikan, men det är inte menat så.

Nog svamlat från mig! Önskar er alla en riktigt bra dag i alla fall.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
GoldenSmiles
Stammis

BF: 121009
Bor: Söderut
Status: Längtar...

Inläggav PiperH » 22 mar 2012, 11:50

HEJ TJEJER!!!!

ÅÅH Hoppas allt är bra med er alla!! :lol:

Tack för tumhållning Tatyana (bloggmess), GoldenSmiles och Ducksie :lol: :lol: Gulligt av er!

SÅ ÄNTLGEN har vi varit på det "efterlängtade" ultraljudet!!!! :P Jag är HELT matt!!! :shock: Visst fick vi se en PEREFEKT liten fisplutt som sprattlade och akrobatade sig i magen vinkade med armarna och sparkade som en tok!! FULLT ÖS var det!! Ett finfint litet hjärta som slog så fint!! :lol:

ÅÅH Jag blev så lättad att det kom en och annan tår när jag fick se den lill*!!! UNDERBAR känsla!!! Den finns där och den lever!!! GULLPLUTT!!!
Allt såg så fint ut och den ser allldeles perfekt ut - precis som en normal liten bebis!!! ÅÅH Det känns helt overkligt, men den var där!! Lilla fina lillfis!!!<3 Nu kan jag andas ut lite fram till NUPP som blir om 25 dagar!!

Min bebis låg MYCKET högre upp i magen än vad jag trodde!! :shock: Jag trodde den låg långt nere i bäckenet fortfarande, men hon hittade den ju precis bakom kejsarsnittärret och visade sedan på min mage (utan apparaten) från utsidan var liten låg - På ett ungefär nästan mitt emellan naveln och blygdbenet redan!!!! Inte konstigt att växtvärken känns överallt i magen!! 8) Inte heller förvånande att magen svällt som den gjort då ju!!! 8) Hon mätte den och fick PRICK 9+6 som jag sa till henne att det var i dag!! Perfekt storlek och rätt "ålder" ÅÅÅH vad det känns skönt!!! :lol: BF 18 oktober!!!!

BIFOGAR EN BILD!!!! (lite suddig kanske) Det ser ut som den ligger med fötterna (fotsulorna) ut mot oss och konturen av rumpan syns tydligt till vänster och så en liten hand som vinkar
lillfis UL v 10 (9+6) - Kopia.JPG
(44.43 KiB) Nerladdad 47 gånger

Skönt att det är gjort nu!! :lol: MYS

Surret/burret känner jag också av - kunde ju passat på att fråga idag, men jag var så tagen av min bebis så jag tänkte inte på det!

Cherrypie och Jacobsmamma - anledningen till att jag fick hjälp med tidigt UL är att jag hade ett MA i höstas och ville se så den levde nu (eftersom den inte gjorde det i denna vecka sist). Det är en extra koll jag "erbjöds" om jag ville för att stilla min oro med anledning av det som hänt..

Jacobsmamma - fvp (fostervattenprov) behöver du inte "oroa" dig för att få göra. :lol: Det görs ju bara om det kommer fram något annorlunda/avvikande på KUB eller NUPP-test. Det i sig är ju ett extra UL som görs antingen bara som det är (NUPP) eller ihop med ett blodprov (KUB) för att kontrollera västskesplaten i nacken på bebisen och en bedöming av risken för att bebsien skulle ha kromosomavvikelser. Om resultaten där visar något avvikande erbjuds man att göra fvp för noggrannare kontroll..

Vi kommer göra KUB eftersom jag är 38 år. Vi gjorde det sist med sonen också, men då gjordes "bara" NUPP för att det var så nytt på vår BMM. Man har fått åka till KK för att göra det innan, men nu kan man göra både och på vår BMM! :lol:

Nu ska jag ta mig lite fika...börjar känna av lite diffust illamående...som för övrigt börjar mattas av lite tycker jag.. GÖTT! 8)

Ha en fantastisk dag hörrni!!!!
Kramen
Användarvisningsbild
PiperH
Alltid online

BF: 121015
Status: Mamma till finaste Emil och väntar syskon!

Inläggav Lillyj » 22 mar 2012, 12:26

Hej!
Jag kan bara prata för min del men vi gick privat till MamaMia och betalade 500 kr. Var helt klart värt pengarna! :)
Lillyj
Stammis

BF: 231012

Inläggav Delfinen » 22 mar 2012, 12:30

Jag har inte gått upp nåt än så länge. Förra graviditeten gick jag upp 12-13kg, vilket kändes helt ok. Trodde att kilona skulle rasa av mig efteråt när jag ammade, eftersom jag aldrig haft problem med vikten innan. Tyvärr var det inte så lätt. De första kilona försvann ganska fort, men de sista 5-6kg var inte så lätta att bli av med! Hur som helst, jag gick ner dem till slut och nu börjar jag på ungefär samma utgångsvikt som förra graviditeten. Lite intressant att jämföra skillnader denna gången mot förra!!

Igår blödde jag tyvärr en del. :cry: Inga jättemängder, men ändå tillräckligt för att jag ska bli orolig. Har ingen aning om jag får komma på ett VUL igen eller om man bara ska vänta och se vad som händer... får väl försöka få tag på bm och se vad hon säger!
Bild
Bild
Delfinen
Alltid online

Inläggav BeeBii » 22 mar 2012, 13:53

Hej!
Ville bara säga grattis till BexochFredrik som vann bebispaketet här!! :-)
Å jag längtar till mitt UL, fick ni som gjort tidigt betala el ingick det pga MF oro?
Bild

Bild
Användarvisningsbild
BeeBii
Alltid online

BF: 121118
BIM: 120310
Status: Mamma till 2 <3 <3

Inläggav Jacobsmamma » 22 mar 2012, 22:42

[b]PiperH[b]: i våran kommun får man inte gör KUB/NUPP utan det är fostervattensprov som erbjuds om man är över 35. De andra får man göra på privatkliniken och jag tyckte hon sa att man måste till Umeå (26 mil bort), så det kommer vi inte att göra. Om det däremot inte ser bra ut på fvp så görs det förmodligen en uppföljning genom KUB/NUPP.
Jacobsmamma
Stammis

BF: 121026
Status: Väntar vårt 2:a barn.

Inläggav paradajz » 23 mar 2012, 02:22

Hej alla!

Jag är nu i vecka 12 och har i stort sett inga symptom alls kvar. Inget illamående. Ingen mer viktuppgång på ett tag. Ingenting. Så nu sitter jag och är såå orolig istället att bebisen kanske har dött!?

Vi har tid för Kub på tisdag (27/3) och jag är nu så rädd för att gå på det ultraljudet ifall att bebisen har dött, jag är så rädd att jag funderar på att strunta i att gå, för jag vill inte och orkar inte om det skulle vara så... Hjälp! Vad ska jag ta mig till? :cry:

Kan man göra graviditetstest såhär sent i graviditeten? De där som visar vilken vecka man är i, funkar dom nu?

Det känns bara så konstigt att ha haft det så jobbigt med ömma bröst, viktuppgång, illamående och en massa cravings och att inte klara olika lukter osv till att inte känna något alls.

Tacksam för svar!
MA v 13 (9+3) Mars 2012
MF v 7 (6+5) Oktober 2012
MF v 6 (5+1) Januari 2013
Missfallsutredning gjord i januari 2013 u a

Äntligen! Emma föddes den 3:e februari 2014 ♥
paradajz
Alltid online

Inläggav Tatyana » 23 mar 2012, 10:57

Piper: Grattis, vad skönt att allt såg bra ut :D

Paradajz: Runt vecka 12-13 så kommer väl spökveckorna? Då försvinner symptomen. Minns att det var så när jag väntade dottern. Plötsligt kände man sig inte gravid längre. Men det är vanligt, så du behöver nog inte oroa dig. Hoppas allt är bra med bebisen.
ma 24/8-2009 v.8
ofostrig graviditet 19/1-2010 v.8
dotter född 27/12 -2010
dotter född 20/10-2012

Bild
Användarvisningsbild
Tatyana
Alltid online

BF: 121022
Status: Mamma

FöregåendeNästa

Återgå till Oktoberbarn 2012