Oktobermammorna 2012

Här träffar du andra som blev föräldrar i oktober 2012.

Re: Oktobermammorna 2012

Inläggav PiperH » 17 feb 2012, 10:07

God Morgon alla fina blivande oktobermammor!!!

Då har man hoppat in i v 6 då!! :lol:

Välkomna ALLA NYA härliga tjejer!!

andypandy!! - TACK FINA DU!!! Och JÄTTEGRATTIS TILL DIG också!!! <3<3<3 :lol:

**Elin** - Huuu skräms inte så där :lol: - börja inlägget med läskiga bruna flytningar - det vill vi INTE ha :wink: JÄTTESKÖNT att du fick kollat upp det och att det var okej!!! GÖTT!! :lol:

Hur gamla är ni andra tjejer?! Är det bara jag som är "Gammelsmurf"?? 8) Fyller 38 i mars jag minsann :lol:

Sannixen - Det går nog bra med din mamma, tror du inte det? :lol: Vi hade inte heller varit tillsammans länge när vi fick vårt första plus (8 månader), men det var ju SÅ RÄTT så det kändes ju bara kanon. Håller mina tumar för dig. Ser att du ju har en liten sedan innan redan...men det kanske inte är samma pappa iof? :lol:

Jag har inte fått så putig mage än (tack och lov kanske). Jag är ju då heller inte superskinny innan så, så länge jag ser ut "som vanligt" är jag glad, men sedan får BEBISMAGEN förstås gärna komma fort! :lol:

Jag har fått bukt med mitt illamående också faktiskt med hjälp av promenader(långpromenader med hunden) och träning (och att äta "hela tiden" typ var tredje timme)...trötthetern är definitivt med hantebar för mig också som sagt. DOCK är det så att jag ju vanligtvis också blir vääääldigt trött om jag inte rör mig regelbunet och blir även vanligtvis piggare av träning...så kanske funkar det inte på alla....men det är ju "allmänt känt" att det är bra att röra sig så det skadar nog inte att testa ialla fall. :lol:

Någon som drömmer mycket och knasigt redan?! Det var nästan en av anledningarna till att jag började ana...mina drömmar är HELT galna!! hahahaha...bara massa virrvarr och trams - men kul är det! Nästan lite spännande att lägga sig på kvällen för jag är så nyfiken på vad för äventyr jag ska ut på i natt liksom. :lol:

I övrigt (utan att nämna gaser och okontrollerade intensivrapningar) har jag mest molvärk/nyp i magen, kissar som en häst och trött då samt liiiite illamående i bland om jag äter för sent...känner inte av graviditeten så mycket annars (just nu) :roll: Även om min trötthet är "hanterbar"- ja till och från vill jag tillägga, för i går SOMNADE JAG på jobber i 45 minuter FRAMFÖR DATORN!!! :shock: :shock: :oops: Jag dras också med en ENVIS förkylning så nu har jag (mot ALLA mina principer och min jobbmoral) bestämt mig för att "sjukskriva" mig måndag och tisdag (ev även onsdag) för att få VILA! :shock: Jag är nygravid, jobbar HELTID, genomförkyld och har en småtrotsig underbar liten tvååring hemma att vara mamma åt all övrig tid. Det tar på krafterna, så i början av nästa vecka kommer jag skicka sambon till jobbet, lillsnubben till dagis och sedan bara ligga och fisa i soffan hela dagarna!!! 8) Jag känner verkligen behovet av att få VILA och kommer lyssna på min kropp!!! :lol:

Hoppas ni alla får en fantastisk helg!!!

Ha det gott
Kramen
Användarvisningsbild
PiperH
Alltid online

BF: 121015
Status: Mamma till finaste Emil och väntar syskon!

Inläggav amorvincitomnia » 17 feb 2012, 10:38

Har i över en veckas tid haft ont i tjejmagen, och idag på BIM -1 testade jag... Det var positivt på två av två stickor!!! Kan inte smälta riktigt.. Det är första barnet så är helt ny på det här. Jag fick min sista mens 19 januari, och beräknat på det så ska jag ha BF 25 oktober.. Men det här att veta vilken vecka o dag man är in har ja inte fattat... Är det också räknat från förra mensen? Isåfall är jag i vecka 4 + 1 ..?

Nåt speciellt man ska tänka på? Jag vågar knappt sitta framåtlutad för att jag är rädd att jag klämmer "plutten".. :shock:
amorvincitomnia
Stammis

BF: 251012
Status: Håll i dejj pyret!

Inläggav mariethorn » 17 feb 2012, 11:08

Grattis amorvincitomnia! Första barnet här med BF 18/10! Jag kände precis likadant, overkligt och "jag vågade knappt röra mig" men nu har jag läst på och det är inga problem, man kan träna som vanligt om man vill det, fostret ligger så inpackat att det inte påverkas av omvärlden :) Däremot ska man ju börja vara försiktig med vad man äter, inte dricka alkohol eller röka!

Graviditeten ränas från sista mensens första dag, du kan räkna ut det här: http://www.minbebis.com/graviditetskalender.html

Njut av graviditeten :)
mariethorn
Stammis

BF: 121018

Inläggav amorvincitomnia » 17 feb 2012, 11:08

BIM +1 ska det vara
amorvincitomnia
Stammis

BF: 251012
Status: Håll i dejj pyret!

Inläggav PiperH » 17 feb 2012, 11:17

Halloj!!

Välkommen hit amorvincitomnia!!! :lol: Grattis till ditt fina plus!! :lol:

Japp BF (Beräknad Förlossning) och gravidveckorna räknas från mensens första dag! Om du får att du är i v 4+1 till exempel så säger man allmänt att du är gravid i v 5! Jag är t ex i v 5+1 och därmed gravid i v 6. Det är bara hos BM (BarnMorskan) som de säger v 4 för till exempel 4+1... :lol: Jag lovar att du får kläm på det där eftervart! Hade noll koll jag också i början av förra graviditeten...men man lär sig med tiden! :lol:

Inget särksilt att tänka på nu egentligen - utom att det exemplevis är bra att äta folsyreviteminer (vitaminsorter berikade med folsyra) om du inte gör det redan. De finns att köpa på apoteket. Vissa livsmedel är inte bra att äta (titta på livmedelsverkets hemsida om du känner för det) och inte dricka alkohol eller röka...ja det självklara liksom :lol:

Rörelser och sådant finns inga särskilda restriktioner tror jag!

Du kan ju gå in och läsa på olika graviditetskalendrar (finns ju en här på minbebis t ex) om hur liten "bebisen" är just nu, vad som händer i kroppen m m. KUL läsning tycler jag personligen! :lol:

I vilket fall som helst så är det där inte något du MÅSTE tänka på nu (utom alkoholen och ev röking då kanske men det säger sig ju självt), för det är den sortens information du får på första hälsosamtalet hos din BM sedan. Ring och boka tid så snart du känner dig "redo"...När du smält nyheten lite :lol:

Än en gång grattis och välkommen till oktobermammorna! 8)

Ha det gott!
Användarvisningsbild
PiperH
Alltid online

BF: 121015
Status: Mamma till finaste Emil och väntar syskon!

Inläggav tyny » 17 feb 2012, 12:18

PiperH: Jag blir 28 i april. ;)

Jag är lite nyfiken på hur stora mina bröst kommer bli under/efter graviditeten. De har växt en del redan, vilket jag tycker är sjukt fascinerande och roligt. Måste liksom guppa lite med dem då och då (alltså hålla i dem när jag är bh-lös och liksom.. guppa dem upp och ner lite alt platta ut dem bara för att de är så mjuka och goa). Jepp. Otroligt moget! :lol:

Vecka 8 imorgon. Det är "bara" nära vänner som vet (5-6 st) och sambons föräldrar som bor utomlands så de inte kan "skvallra" för andra i vår omgivning. ;)

Mina föräldrar får veta efter inskrivningen skulle jag tro. Den blir av i vecka 11, lördagen den veckan går jag in i vecka 12 och eventuellt berättar jag då om vi åker och hälsar på dem då. Annars får de vänta. Vill berätta det öga mot öga för att se mammas reaktion. Hehe..
(Hon lär börja oroa sig direkt för både ekonomin och hur litet vi bor, men då får hon väl göra det - vi oroar oss inte däremot..).

I övrigt så är jag bara gasig om jag knarkat leverpastejmackor, annars är det relativt lugnt. Sambon håller nog inte med på den punkten, då jag alltid varit en gasig person. "Allt" gör mig gasig, förutom bananer typ. Jag är inte överkänslig eller allergisk mot något, men kroppen är som den är och har alltid varit så.

Förkylningen är bättre, rätt säker på att det är dagisbaciller jag råkat ut för då jag träffat vänner med halvsjuka dagisbarn..

Annars då? Tja.. Inte gått upp i vikt trots att jag äter mer nu än innan, å andra sidan lite undernärd sen innan så jag antar att kroppen tar åt sig all energi den bara kan nu och därför ökar jag inte i vikt än. Skulle tro att jag kommer gå upp en del i vikt, även om jag hoppas att jag inte kommer se ut som mamma gjorde när hon var höggravid back in the good old days. Stooooooooooooooooooooooor mage minst sagt och rätt svullen i övrigt.
Bild

http://blandaddagbok.blogg.se
tyny
Stammis

BF: 121017

Inläggav amtalina » 17 feb 2012, 13:53

Hej alla fina mammor!
Jag har bf 9 oktober och mår så himla himla illa!! Kan knappt göra ngnting alls!! :( :cry: vet inte riktigt hur jag ska orka mig igenom dagarna framöver!! Har två lite större barn som iofs är förstående men ändå kräver sitt! Min sambo stöttar mig jättemycket men ändå…fattar inte hur det ska gå! Min första grav var likadan medan min andra var enklare!!

Kram på er alla!
amtalina
Nykomling

BF: 121009

Inläggav Delfinen » 17 feb 2012, 17:27

hej alla!

tack för tipset elin, men jag är så tidigt i graviditeten så det skulle inte hjälpa att göra ett ultraljud. Jag hoppas dock att jag får göra ett så snart det är möjligt!!

Har dock inte blött något mer sen i tisdags, så jag hoppas att det fortsätter så!
Bild
Bild
Delfinen
Alltid online

Inläggav längtarenmassa » 17 feb 2012, 18:36

hej allihopa!
Idag(7+5) var jag på hälsosamtal hos min barnmorska, var en helt underbar människa. Kände att jag klickade med henne så det känns tryggt att hon ska ha hand om mig:)Längtar sååå mkt till inskrivningen, men hela 3 veckor diiit.

PiperH:
Jag fyller 25 några dagar efter beräknad ankomst för detta lilla pyre, världens bästa födelsedagspresent!:)

Kan ju nämna med att jag och min pojkvän bara har varit tillsammans i fyra månader, dock känt varandra längre, men hursomhelst, visst är det tidigt men känns det rätt så är det bara att köra:) Var lite nervöst o berätta för våra familjer, någon sa ngt i stil med "oj, det gick fort!" ;) men alla blev väldigt glada!

Drömmer också massor! Varje gång jag sover drömmer jag något helkonstigt. Att det lilla lilla pyret kan göra så mkt med en va..Otroligt!

Illamåendet sitter envist kvar+ den enorma tröttheten, och nu har jag även fått hemsk magkatarr.. Brösten är som blåmärken så jag har lite svårt att hitta en bra sovställning, vid minsta lilla nudd så skriker jag:P Mina stackars 6-kiloskatter vill komma och mysa med matte osså bara skriker jag "AAAAAJ!!, gå bort!":) Ja herregud, kommer vara totalt mörbultad när den första trimestern är över:P

Har märkt mer och mer hur arg och irrterad jag blir av allt möjligt fjantigt, någon som känner igen detta? Tycker synd om min karl som ska behöva stå ut med mitt gnäll och tjat:P

amtalina: har du provat postafen mot illamåendet? hjälper vissa. ja tar de varje dag o de hjälper litegrann.. jag har faktiskt blivit sjukskriven pga av mitt illamående och trötthet, så tycker du att det blir för outhärdligt tycker ja du ska kontakta din läkare..
längtarenmassa
Stammis

BF: 120930
Bor: Blekinge

Inläggav **Elin** » 17 feb 2012, 18:59

Haha va skönt att höra att fler har skumma drömmar! Jag har bland annat drömt om kvinnan som jobbar i käket på mitt arbete och hur hon i detalj berättade hur hon skötte sin hygien (vilket i det här fallet handlade om kroppsbehåring). Hon kom sent till jobbet på grund av att hon rakade sig varje morgon och avslutade med att vaxa ryggen med lövbiff(!?). Haha jag har helt sinnessjuka drömmar, ofta ganska otäcka också.
Jag har fått ett nytt roligt symptom idag. Tata! Förstoppning, jösses va härligt att vara gruvligt skitnödig men inte kunna bajsa! :(
Jag fyller 27 i sommar, min sambo blir 38 i april och ingen av oss har barn sedan tidigare.
Ååå jag önskar jag kunde få vara sjukskriven på obestämd tid... De 25 barnen på mitt jobb sliter ut mig!
Mamma till lilla ängeln Adam som kom i v.24+5, 120616, och vände om 2 timmar senare.

Gravid med nummer 2. Lillasyster med BF 130919 <3
Användarvisningsbild
**Elin**
Alltid online

BF: 130919
Status: Ängeln Adam ska bli storebror

FöregåendeNästa

Återgå till Oktoberbarn 2012