Oktobermammorna 2012

Här träffar du andra som blev föräldrar i oktober 2012.

Re: Oktobermammorna 2012

Inläggav Lillyj » 29 jun 2012, 16:25

Ja hon var verkligen hemsk.
Jag funderar faktiskt på det, för gör man inte det fortsätter ju sådana människor och man är ju så utlämnad till dom. Jag fick ju tyvärr den känslan att jag inte vill föda där nu, men byter jag så kan man lika gärna råka ut för ett stolpskott på nästa ställe, för dom finns ju tyvärr överallt.
Funderar dock starkt på att lägga till i förlossningsbrevet man lämnar till dom att jag vill ha en "mjuk" och mänsklig barnmorska :)
Lillyj
Stammis

BF: 231012

Inläggav Delfinen » 29 jun 2012, 18:50

Hade en ny stor blödning igår och även smärtsamma sammandragningar. Ringde förlossningen som sa att jag kunde komma in för koll om det inte gick över. Väntade en stund, men det fortsatte så jag bad min syster köra in mig. På vägen in så minskade naturligtvis sammandragningarna, men då var jag ju ändå på väg. räknade med att de skulle säga att allt var bra och skicka hem mig som de gjort alla andra gånger...
Fick vänta en stund men sen kollade läkaren på mig med ultraljud. Fick se ett hjärta som pickade så det kändes ju bra. Hon berättade oxå hur den låg med huvudet upp och fötterna ner. Sen frågade hon mig om vi hade gjort rutinultraljudet. När hon frågade det så förstod jag direkt att hon såg nåt onormalt :( . Så jag sa ja och frågade vad det var för fel hon såg. Hon sa då att det inte fanns något fostervatten! :cry: !
Blev bara helt chockad och visste inte vad jag skulle känna! Sen gjorde hon även ett vaginal ultraljud för att även kunna se nerifrån. Då visade det sig att även tappen hade börjat påverkas. Jag hade inte börjat öppna mig än, men den var förkortad. Efter undersökningen så började det forsa ur mig, så det lilla fostervattnet som var kvar försvann det med! :cry:

Så nu ligger jag här inlagd på specialförlossningen. Ordinerad sängläge, men får lov att gå till toaletten i alla fall. De har satt in mig på antibiotika och blödningshämmande och jag har även fått en påse blod eftersom jag bara hade 90 i hb. Det är långtråkigt och jag saknar min son där hemma, men det värsta är förstås ovissheten om hur det ska gå med bebisen!

Själv jobbar jag på nyföddhetsavdelningen så jag vet mycket väl vad det innebär att få ett såpass mycket förtidigt barn. Min värsta mardröm var att få i just vecka 23. Och nu är jag i just den sitsen. Visserligen har inte barnet kommit än men den kan komma när som helst. Och även om den bestämmer sig för att stanna ett tag till så är det inte bra för lungutvecklingen att det inte finns något vatten. Som tur är så bildas det ju nytt fostervatten hela tiden så vi får hoppas att det stannar kvar mer än det rinner ut!
Bild
Bild
Delfinen
Alltid online

Inläggav Delfinen » 29 jun 2012, 18:50

Hade en ny stor blödning igår och även smärtsamma sammandragningar. Ringde förlossningen som sa att jag kunde komma in för koll om det inte gick över. Väntade en stund, men det fortsatte så jag bad min syster köra in mig. På vägen in så minskade naturligtvis sammandragningarna, men då var jag ju ändå på väg. räknade med att de skulle säga att allt var bra och skicka hem mig som de gjort alla andra gånger...
Fick vänta en stund men sen kollade läkaren på mig med ultraljud. Fick se ett hjärta som pickade så det kändes ju bra. Hon berättade oxå hur den låg med huvudet upp och fötterna ner. Sen frågade hon mig om vi hade gjort rutinultraljudet. När hon frågade det så förstod jag direkt att hon såg nåt onormalt :( . Så jag sa ja och frågade vad det var för fel hon såg. Hon sa då att det inte fanns något fostervatten! :cry: !
Blev bara helt chockad och visste inte vad jag skulle känna! Sen gjorde hon även ett vaginal ultraljud för att även kunna se nerifrån. Då visade det sig att även tappen hade börjat påverkas. Jag hade inte börjat öppna mig än, men den var förkortad. Efter undersökningen så började det forsa ur mig, så det lilla fostervattnet som var kvar försvann det med! :cry:

Så nu ligger jag här inlagd på specialförlossningen. Ordinerad sängläge, men får lov att gå till toaletten i alla fall. De har satt in mig på antibiotika och blödningshämmande och jag har även fått en påse blod eftersom jag bara hade 90 i hb. Det är långtråkigt och jag saknar min son där hemma, men det värsta är förstås ovissheten om hur det ska gå med bebisen!

Själv jobbar jag på nyföddhetsavdelningen så jag vet mycket väl vad det innebär att få ett såpass mycket förtidigt barn. Min värsta mardröm var att få i just vecka 23. Och nu är jag i just den sitsen. Visserligen har inte barnet kommit än men den kan komma när som helst. Och även om den bestämmer sig för att stanna ett tag till så är det inte bra för lungutvecklingen att det inte finns något vatten. Som tur är så bildas det ju nytt fostervatten hela tiden så vi får hoppas att det stannar kvar mer än det rinner ut!
Bild
Bild
Delfinen
Alltid online

Inläggav GoldenSmiles » 29 jun 2012, 20:02

Delfinen - Det går inte att föreställa sig den oro Du upplever just nu. Jag håller alla tummar och tår för Er att fostervattnet börjar öka igen och att det inte blir någon tidig förlossning. Massor av styrkekramar till Er.

LillyJ - Ja, vad ska man säga. *suck* Idag undrar jag om all sjukvård är så överbelastad så att man får säga precis vad som helst utan att tänka sig för. Jag känner mig ganska bekymrad för att råka ut för "stolpskott" i samband med förlossningen. Men det är inte lönt att oroa sig för nu.

amorvincitomnia - Skönt att det ordnade upp sig.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
GoldenSmiles
Stammis

BF: 121009
Bor: Söderut
Status: Längtar...

Inläggav amorvincitomnia » 29 jun 2012, 23:58

Delfinen, håller alla tummar o tår att det ska gå bra!!
Kan inte föreställa mig hur jobbigt det måste kännas nu... Så ja håller tummarna för dig!
amorvincitomnia
Stammis

BF: 251012
Status: Håll i dejj pyret!

Inläggav Ducksie » 30 jun 2012, 08:35

Delfinen, vad jättejobbigt, jag håller verkligen tummarna för att allt går bra, fostervattenmängden ökar och bebis stannar kvar därinne.

Jag vet inte om det går att jämföra, men en av alla de mammor som berättat sina gravidhistorier för mig sa att hon i sin första graviditet öppnats några cm redan i tredje månaden och blev inlagd på sjukhus till fem veckor innan bf. Hennes son föddes precis på bf och mår perfekt.

Jag önskar verkligen att alla fick må lika bra som jag! Gått upp i vikt mer än jag hoppats på men mår super bara jag kommer ihåg att vila ibland.
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Ducksie
Alltid online

Inläggav CherryPie » 30 jun 2012, 18:43

Delfinen: Hoppas att allt går bra för er!

Jag har den senaste tiden börjat få skitont i magen efter att jag har ätit, har ingen aning om vad det kan bero på eller hur jag kan bli av med det. Ibland hjälper tabletter mot halsbränna men inte alltid. Nån som har varit med om liknande och/eller har tips på vad jag kan göra för att slippa detta? Får så ont att jag mår illa och vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.. Får sitta dubbelvikt för då känns det lite bättre en stund.
Bild

Bild

BildBild
Användarvisningsbild
CherryPie
Alltid online

BF: 150907
Status: Mamma till Vincent och gravid med myran ♥

Inläggav Lillyj » 30 jun 2012, 19:02

Ducksie - Tycker det är superroligt att höra att du mår så bra :) Det är trots allt en tid som man önskar att man fick må bra, så det är kul att höra att du gör det :)

CherryPie - har också fått det några ggr, senast idag faktiskt. Dock går det över rätt fort, det känns mest när jag ställer mig upp direkt efter måltiden, och det "krampar" i nederdelen av magen. Har inte oroat mig för det eftersom det försvinner. Hoppas det går över för dig så att du slipper ha ont!

Har ni tjejer i övrigt livliga barn i magen? Vår lilla rumlar runt som tusan ibland, men det är bara kul :)
Lillyj
Stammis

BF: 231012

Inläggav CherryPie » 30 jun 2012, 19:11

Lillyj: Hm.. Jag får ont i övre delen, oroar mig inte eftersom att det är just där som det gör ont. Däremot är det väldigt jobbigt när det inte går över.. Här om dagen hade jag ont från typ 11 till 16 ungefär, det gjorde inte jätteont hela tiden men det fanns där i bakgrunden och gjorde ondare när jag hade ätit eller rörde på mig.. Sen kom det tillbaka efter att jag hade ätit på kvällen också. Inte så kul när man har planerat att grilla med vänner och får dra direkt när maten är uppäten liksom >_>

Här är bebisen livlig till och från! Sambon tycker att sparkarna är lite läskiga ibland när dom är hårda för att det syns så bra utan på så det märks att han sparkar hårt.. Jag tycker att det är mysigt ^_^ Förutom när han hittar kissblåsan, då ilar det massa, hehe :)
Bild

Bild

BildBild
Användarvisningsbild
CherryPie
Alltid online

BF: 150907
Status: Mamma till Vincent och gravid med myran ♥

Inläggav amorvincitomnia » 01 jul 2012, 09:31

Vår bebis e med livlig, känns som hen är vaken jämt . Men det e bara kul ju :)

Jag har sen nån vecka tillbaka haft rinniga flytningar. Det är så pass mkt att det droppar ner i toan ibland när ja sätter mg. Nån annan som har så?
amorvincitomnia
Stammis

BF: 251012
Status: Håll i dejj pyret!

FöregåendeNästa

Återgå till Oktoberbarn 2012