Oktobermammorna 2012

Här träffar du andra som blev föräldrar i oktober 2012.

Re: Oktobermammorna 2012

Inläggav Ducksie » 14 sep 2012, 11:15

CherryPie - Åh, hoppas din bebis vänder sig rätt så det inte blir vändningsförsök. Men du har ju några veckor kvar; bm sa till mig idag att bebisen bra kan vända sig upp till vecka 37 och att man inte behöver oroa sig ännu ifall den ligger i säte.

Jag har länge nu varit orolig för att krabaten skulle ligga i säte. Med tanke på var jag kännt av sparkar (eller knådningar är det nu; h*n får inte riktigt in några rejäla sparkar) och var rumpan putat ut när h*n sträckt på sig så har jag utgått ifrån att huvudet ligger nedåt. Idag fick jag äntligen bekräftelse för att h*n ligger med huvudet nedåt, fastän det ännu är ruckbart :) Men jag är jätteglad även om huvudet inte är fixerat än! Bebis har legat ungefär så här i en månad redan, så jag tror att chansen att h*n vänder på sig är ganska liten :P Orsaken till att jag varit orolig är att min mammas förstfödde (min bror) låg i sätesbjudning och det blev ks, och likaså min brors förstfödde. Min fästmans svägerska fick även hon föda sin första med ks men jag känner inte till orsaken till det.

Annars så såg allting bra ut. Mitt sf-mått föll under nedre kurvan men bm var inte det minsta orolig för det för måttet hade ändå ökat med 2,5 cm sen senast.

Jag lärde mig nånting nytt också! Man ska inte dricka mjölk eller äta mjölkprodukter då man tar järntabletter (2 h före och efter att man tar järnet) för det hämmar upptagningen i kroppen. Jag som undvikit c-vitamin och lämnat bort juicen på morgonen av denna orsak har ersatt juicen med just mjölk... Så mitt hemoglobin som sjunkit till 125 senaste besök hade bara ökat till 129 nu. Men nu ska jag börja ta järntabletten på natten så att jag inte samtidigt får i mig nånting som hämmar upptagningen!

Ida i Hult - jag tänker lika som du när det gäller smärtlindring under förlossningen. Jag vill också försöka vara utan nånting så långt som möjligt, men lämnar ändå öppet för epidural och även lustgas ifall det känns så på plats och ställe.

Jag känner mig helt oförberedd ännu då jag inte packat nån bb-väska, inte ens skrivit en lista på vad jag ska ta med mig (men har nog fått listor på kurser jag går), pinnsängen är i sitt paket i källaren och här är ostädat. Vet helt enkelt inte var jag ska börja plocka! Vill få allting undan och golvet ordentligt dammsuget innan vi plockar fram pinnsäng och byrå till skötbordet (även det är i källaren).
V. 34+3 idag och förlossningen känns enormt avlägsen, samtidigt som jag vet att både min mamma och mormor fött ca två veckor för tidigt! När kommer verkligheten att slå in även i mitt medvetande? Jag har gått långa promenader nu två av de tre dagar jag varit hemma från arbetet. Det har känts så vanligt att jag mitt i allt hajat till och kommit på att jag verkligen har en kula som hänger med på magen! Jag har glömt bort bebis! :shock: I slutet av tisdagens promenad fick jag nog mina första förvärkar. Smärtgraden var samma som det ryggont jag har fått tillbaka och det var fullt hanterbart. Men ändå spännande!
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Ducksie
Alltid online

Inläggav CherryPie » 14 sep 2012, 13:34

Ducksie: Ja, vi får helt enkelt se den 25e hur han ligger (även om jag tror att jag märker om han vänder sig)

Har också trott att han ligger rätt, men blir osäker nu för barnmorskan hade svårt att hitta hjärtljuden sist också.. Alltså kanske hon bara lyssnade på fel ställe för att hon trodde att huvudet låg neråt, för jag har inte märkt nån större skillnad på var han sparkar. Dessutom trycker han ut det jag nu vet är huvudet rätt ofta, men jag trodde förr att det var rumpan :P
Bild

Bild

BildBild
Användarvisningsbild
CherryPie
Alltid online

BF: 150907
Status: Mamma till Vincent och gravid med myran ♥

Inläggav amorvincitomnia » 14 sep 2012, 21:02

Oj, här inne vare längesen jag var. Fullt upp med annat....
Hörrni, jag har fått massa fina ärmlösa bodys som jag o mina systrar hade när vi var små. Jag vill jättegärna använda dessa, men vet inte vad jag ska ha under dem, det blir ju för kallt med bara dom.
Har letat med lykta på internet efter långärmade t-shirts till nyfödd bebis som ska vara lätta att få av och på, men hittar i stort sett nada.
Det bästa jag hittat är detta: http://www.ellos.se/cocoon/topp-3-pack/373611
Men vet inte om de är svåra att ta på och av... Har ni andra tips på vad man kan ha till, eller har ni sett fina långärmade t-shirts nånstans??
Kram på er
amorvincitomnia
Stammis

BF: 251012
Status: Håll i dejj pyret!

Inläggav Linosh » 15 sep 2012, 08:34

Hej alla oktobermammor!
Har hållit mig i septembertråden då jag först fick BF den 26/9 sen 28/9 och sist den 2/10... Så bebis KAN ju pluppa ut i oktober!
Har läst lite i er sida och kanske det blir en oktoberbebis trots allt... Kan man ju inte veta innan...

Bara så ni vet att jag hänger lite i båda trådarna kanske...

Kram Lina
Bild

Bild

Bild

MF i v.13 nov 2011
Användarvisningsbild
Linosh
Alltid online

BF: 120929
Status: Längtan efter syskon är enorm!

Inläggav CherryPie » 16 sep 2012, 20:08

Åh herregud vilken helg vi har haft!

Vi fick igår åka in till förlossningen då jag hade sammandragningar från ca 10.30 och framåt, jag ringde in vid 14.20 sen tog det kanske en timme innan vi var inne... I vanliga fall tar det kanske 10 minuter in men just den här helgen hade vi åkt med svärmor till Dalarna och var 8 mil från närmsta förlossning (i Falun). När vi var där gjorde dom en CTG-kurva och kollade livmodertappen. Sammandragningarna var regelbundna men tappen opåverkad (tror jag, dom sa olika och i journalen står det "Påverkad cervix?"). Sen fick jag bricanyl och så kollade dom igen efter en timme, då var det mycket lugnare (en sammandragning på 50 min tror jag).

Det slutade med att vi åkte tillbaka till Uppsala (för att slippa bli inskrivna i Falun där mannen antagligen skulle fått bo på patienthotell en bit bort från sjukhuset) och så åkte vi direkt till Akademiska (dom i Falun sa att vi skulle det, dom ville att vi skulle kollas noga pga av säte) och där fick dom avgöra hur kvällen skulle se ut. Det såg bra ut, jag fick med två bricanyltabletter ifall det skulle sätta igång igen och så fick jag lämna urinprov för att kolla UVI.

Vi tog en lugn promenad hem, köpte pizza på vägen och utanför dörren upptäcker jag att nyckeln inte ligger i handväskan, kommer på att jag har lagt den i stora väskan som är kvar i Dalarna! Så vi ringde kompisar och fick sova hos dom (5 min bort). Usch vilken stressig och jobbig helg det blev! Nu tänker jag minsann inte åka nånstans fören lillpojken är ute! Och BB-väskan packas nog i veckan :)

Ber om ursäkt för det långa inlägget ^_^
Bild

Bild

BildBild
Användarvisningsbild
CherryPie
Alltid online

BF: 150907
Status: Mamma till Vincent och gravid med myran ♥

Inläggav Prickigt » 17 sep 2012, 15:30

Hej på er tjejer!! Dagarna går och vi närmar oss alltmer. Idag har jag packat både min o sambons väska. Likabra att ordna med hans då han är en sån där...ähh jag tar de sen och jag är en kontrollmänniska så jag vill ha saker o ting klara =). I fredags var jag hos bm. Allt var bra, han ligger fortfarande med huvudet ner men är inte fixerad än. Jag hade ju ganska högt sockervärde sist o hade oroat mig för detta, men nu var det bra igen så det var nog en tillfällighet. Hade ätit lasagne innan vilket hon trodde hade orsakat det högre värdet pga mkt kolhydrater.

Jag tänker alltmer på förlossningen och hur allt ska bli. Igår läste jag en förlossningsberättelse i en tidning som en pappa gjort. Började gråta efteråt. Vet inte riktigt varför. Idag låg jag o vilade middag och kikade samtidigt på teenmom och där filmade de hennes förlossning o då grät jag med. Oron har väl börjat öka en aning när det gäller smärta osv men förväntansfullheten är absolut mkt större o det känns så konstigt att man snart ska få en liten.

Cherrypie: ojj vilken helg. Då har du fått försmaka lite på vad som komma skall. Hur blev du? rädd, orolig, glad eller vilka känslor fick du? fortfarande lättare förvärkar ??? Tror dom att du kommer få tidigare eller vad säger dom??

kram på er!!
Prickigt
Stammis

Status: Förväntansfull blivande mamma

Inläggav Ida i Hult » 17 sep 2012, 17:57

Idag var jag inne i stan och köpte godis, dricka, kakor och wasa-knäcke (färdigbredda) som jag har packat i en väska. Vill ha något ätbart att ta med till förlossningen eftersom jag är ganska kräsen när det gäller mat. Allt är packat i väskan förutom drickan som ligger i kylen. Mycket godare att ha den kall tycker jag nog.

Köpte även blöjor som jag har packat ner i BB-väskan men det är ju sås vårt att veta vilka man ska köpa. Jag köpte pampers eftersom de är ganska tunna. Tyvärr blir det ju att byta oftare då men vill ju ändå inte att bebisen ska behöva ha en kissig blöja. Får se vad jag tycker om dem efter användning. Min svägerska rekommenderade Libero eftersom de har bättre uppsugningsförmåga... men envis som jag är så gick jag emot hennes erfarenhet. :oops: Dumt att lära av andra.. Men det var lite svårt att veta vilken storlek man skulle köpa. Jag köpte faktiskt två olika paket, ett för 2-5 kg och ett för 3-6 kg. Tycker att det borde fungera med båda i början då. Plus att syrran ska ju ha barn i december så går inte alla åt så kanske hon får användning av dem.

Kanske skulle lägga upp min chesklista så får ni se om det är något ni tycker att jag har glömt. Blir lätt att man stirrar sig blind på den.

BB-väskan
PACKAT
KLÄDER BEBIS
MÖSSA BEBIS
FILT TILL BEBIS
SAMBONS MJUKBYXOR
KALSONGER
T-SHIRT
STRUMPOR
TANDKRÄM
DEO
SHAMPOO
KAMERA
MINNESKORT
FILMKAMERA
KAMERALADDARE
BATTERIER
AMNINGS-BH
AMNINGSTRÖJA
MJUKBYXOR
MORGONROCK
VATTENFLASKA
MAMMATROSOR
STÖDSTRUMPOR
HÅRSNODDAR
HÅRBORSTE
HUDLOTION
BLÖJOR
FÖRLOSSNINGSPLAN
GODIS
ÖRONPROPPAR
MYNT TILL PARKERING OCH VARUAUTOMATER

PACKA SIST
Mobilladdare
Foppatofflor
Dricka
Mat

Blev en stor resväska full med saker plus en liten ryggsäck med det ätbara. Känner mig väldigt organiserad och redo för bebisen nu. :D Kom på att jag kanske borde köpa någon form av blöjsalva men ska hämta ut ett gratispaket med prover från Apoteksgruppen och däri kanske det finns det. Annars är det kvar att köpa.. och en febertermometer att ha hemma.

Undrar vem som blir härnäst med en liten unge. Borde börja ploppa ut snart tycker jag nog. :D
Ida i Hult
Alltid online

BF: 121013
Bor: Motala
Status: sambo och gravid

Inläggav tyny » 17 sep 2012, 18:15

Jag har också packat BB-väskan idag. Det som inte åkt ner än är kamera+batterier (måste köpa nya), Dextrosol, något ätbart/drickbart (snabb energi..) och byxor till mig. Vet helt enkelt inte just nu vilka byxor jag ska packa ner, det löser sig nog när jag funderat lite. ;)

I väskan i övrigt finns annars:
Trosor, strumpor, kläder till bebis, tandborste+tandkräm+schampo, en toarulle med mjuuukt toalettpapper, några bindor, bok/tidning, mp3-spelare, reseladdaren till mobilen, tröja/topp (x2..) till mig då jag har så lätt för att svettas och vill ha en extra utifall att, hårsnoddar, deo och hudkräm. Maken ska ner med ett par plagg till sig också, även om vi inte bor långt från sjukhuset eller så. Kan nämligen tänka mig att han också lär svettas en del under förlossningen och vistelsen där. Konstant 27 grader där på förlossningsavdelningen nämligen - helt och hållet för att det inte ska bli alltför stor chock för bebisarna när de kommer ut från sisådär 37 graders värme inne i mammas kropp.. :)

Antal amningsplagg jag äger: Noll.
Antal amningsplagg jag ska införskaffa nästa vecka: Några.

Bättre sent än aldrig. ;)

I övrigt så.. tjaa, foglossning as usual och ont i ländryggen/långt ner i ryggen. Sammandragningar/förvärkar allt oftare. Bebis härjar som vanligt i magen och har på den fronten inte märkt någon skillnad gällande rörelsemönster eller så. Det sparkas på högersidan och upp mot revbenen ibland, det putas med rumpa utåt och det trycks på urinblåsan. Blir armbågad inifrån och så vidare. Bra att h*n håller sig i form. :p

Spjälsängen bäddades igår och skötbädden lades upp på skötbyrån. Skötbyrån som blivit katternas nya favoritsovplats blev ju än mer attraktiv nu med mjuk "säng". Därför är skötbädden täckt med en handduk som de kan håra ner bäst de vill (och som jag tar bort när det är dags för blöjbyten), för det är inte lönt ens att försöka få dem att undvika att hoppa upp där. Det gör inget att de sover där helt enkelt. Sängen är däremot BIG NO-NO! Den är bäddad med aluminiumfolie överst och det håller dem ifrån att ens tänka tanken på att hoppa ner där, äckligt att gå på sådant nämligen. :)

I helgen blir det tvätt av resten av bebisplaggen som inte blev tvättade förra helgen. Vi fick en stor mängd grejer (kläder och så) av en kvinna i stallet och det ska också tvättas. Var ett jäkla jobb att sortera allt igår! Två påsar med större storlekar åkte ner i förrådet och så behöll vi 50/56 häruppe, märkte påsarna så när nästa storlek kommer så är det bara att ta hissen ner och hämta rätt påse. Ibland tänker till och med den här tröga gravidhjärnan till...

För trög(are) och glömsk(are) har jag definitivt blivit sen jag blev gravid.
Ibland blir jag lite mörkrädd över hur illa det är emellanåt och ibland kan jag inte annat än skratta åt det. :)
Bild

http://blandaddagbok.blogg.se
tyny
Stammis

BF: 121017

Inläggav tin_mm » 17 sep 2012, 18:15

Var och gjorde ett nytt glokostest hos BM idag eftersom blodsockret låg på skyhöga 9.1 förra veckan. Men testet visade 4.2 i fastevärde och 7.1 efteråt så det var ju perfekt tack och lov. Men som jag har oroat mig.

Känner oxå att det börjar bli dax att packa BB-väskan snart och denna gången tänker jag faktiskt packa ner snyggkläder och lite smink (solpuder och mascara). För jag minns hur tråkig och ofräsch man kände sig förra gången. Gör ju inte att man mår bättre direkt. Sen blir det ett ombyte till pappan och bebiskläder för hemresan. Allt annat finns på vårt BB. Förra gången fick jag med mig så mkt blöjor hem att det räckte i två veckor.

Hur länge har ni andra tänkt stanna kvar på BB?? Tyckte det var väldigt mysigt att vara där förra gången och bara komma in i allting i lugn och ro. Vi åkte hem efter 3 dagar men jag hade gärna stannat en natt till. Vet inte hur jag känner denna gång då vi har en till hemma som väntar.
Bild
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
tin_mm
Stammis

Status: Gift, mamma till 2 underbara barn

Inläggav Ida i Hult » 17 sep 2012, 18:30

Blir det att dela rum med andra på BB och min sambo inte får stanna så vill jag inte stanna längre än nödvändigt. Vill hellre komma hem och mysa tillsammans istället. Men är det något de vill ha koll på så stannar jag så klart hellre längre än åker hem och är orolig hela tiden. Har aldrig varit på varken förlossningen eller BB så vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig heller. Har inte heller gått på några föräldrakurser eller liknande men tror att de ska gå bra ändå. :) Så länge jag kan slappna av så borde det gå bra.

Bindor glömde jag att jag också har packat ner. Vill inte behöva använda de som känns som stora blöjor.

När det kommer till att ta med sig blöjor så står det på infomationen från förlossningen i Linköping att man får 8 st resten måste man ha med sig själva. Tycker det är lustigt eftersom man kan ju inte riktigt förutspå hur länge man blir tvungen att stanna, skulle de bara låta barnet ha skitig blöja för att man har glömt ta med sig egna? Jaja, tog i alla fall med mig 10 av vardera storlek jag köpte så det borde i alla fall räcka i några dagar. Ska till BM på fredag och ska då fråga henne vad som gäller med skötgrejer och dylikt på BB. Vet inte om jag måste ha med mig tvättlappar eller om det finns.. Många frågor och det gäller att komma ihåg dem till när man träffar henne.. Kanske skulle skriva upp dem.. Hmm.. Jaja, glömmer jag så glömmer jag. :)
Ida i Hult
Alltid online

BF: 121013
Bor: Motala
Status: sambo och gravid

FöregåendeNästa

Återgå till Oktoberbarn 2012