Ont i foten vet inte vad det är

Forum speciellt för våra blivande och nyblivna pappor!

Ont i foten vet inte vad det är

Inläggav Cazandras Pappa » 21 feb 2007, 00:07

Har ont i foten idag vet inte vad det är eller varför, har inte gjorde något specielt men fick ont i den i morse. Så jag får stanna hema imorron och det är inte så kul men vad gör man inte för att bli bättre i foten...
BildBild
Användarvisningsbild
Cazandras Pappa
Nykomling

Inläggav helvite » 05 mar 2007, 16:08

"Spik i foten!!"
helvite
Stammis

Inläggav _CRISTAL_ » 05 mar 2007, 20:17

Gör det fortfarande ont?

Om du har ont på hela undersidan av foten kan det vara det jag fick nämligen Plantar fasciit aka. Hälsporre på svenska.
Jag har väldigt hög fotvalv och började träna massor och springa (med bra skor). Problemet var att när jag inte tränade hade jag platta skor vilket ledde till en inflamation i hälbenet och hälsenan.

INTE skönt! :cry:

Nu har jag inte tränat någon och inflamationen tycks ha lagt sig men jag får inte träna ännu. Måste skaffa inlägg!
Det behöver ju inte vara så allvarligt men gå till en ortoped om du känner igen symtomen. :)
_CRISTAL_
Rådgivare Minbebis

Inläggav DRutström » 06 mar 2007, 22:40

Kan ju vara i princip vad som helst när det gäller fot-ont. När jag jobbade på ICA så sprang man dagarna i ända och helt plötsligt, en natt när jag skulle sova så började det klia på foten alldelens något fruktansvärt.

På dagen där efter började foten att svälla upp och det gjorde mer och mer ont, tillslut kunde jag inte gå på den, och den var svullen och varm. Detta var på ovansidan av själva foten.

Och som självutnämd läkare gick man ju såklart inte till vårdcentralen eller motsvarande utan jag slängde i mig en comfortid, tror jag dom heter (var nån motsvarighet till pronaxen med mycket antiinflamatoriska egenskaper) och klockade i soffan. Men vad det än var så försvann det faktiskt.

En hälsporre brukar väl dock inte komma helt oanmäld såvitt jag förstår det hela utan den växer väl fram och ger en liten vink om att den är påväg?
Användarvisningsbild
DRutström
Stammis

Inläggav _CRISTAL_ » 07 mar 2007, 03:00

DRutström skrev:En hälsporre brukar väl dock inte komma helt oanmäld såvitt jag förstår det hela utan den växer väl fram och ger en liten vink om att den är påväg?

Ja jag skulle beskriva det som att jag fick en blåsa/svullnad i foten. Blev bara så paff för det kom så plötsligt. Jag och min sambo var bjudna på middag som slutade med ett parti Talisman (rollspel boarding game) till klockan fyra på morgonen. När vi anlände till middagen tidigare på kvällen hade jag inga problem med foten men sen när jag reste mig upp för att gå hem kunde jag inte stå på högerfoten. (Trodde först jag hade fått någon form av vätske samling)
Senare samma dag låg jag bara en grät av smärta i sängen! :cry: Blev inte bättre av att vänsterfoten blev dålig den med en vecka senare (Tur att jag var ledig från skolan, blev sittandes i en vecka).

Nu är det bättre, känner inte av smärtan men måste fortfarande skaffa inlägg hos ortopeden (bättre pris än på löplabbet!). :wink:
_CRISTAL_
Rådgivare Minbebis

Inläggav _CRISTAL_ » 07 mar 2007, 03:08

Förresten....Drutström. Tror du det var en allergisk reaktion du kan ha fått eftersom det kliade så mycket?

Eller kanske en släng 24 timmars av fungus pedis? :D *fniss*

(försöker glänsa med alla latiska namn hör så mycket hem-hemma av docent och thorax op-sköterska. Forgive me!)
_CRISTAL_
Rådgivare Minbebis

Inläggav DRutström » 07 mar 2007, 10:53

_CRISTAL_ skrev:Förresten....Drutström. Tror du det var en allergisk reaktion du kan ha fått eftersom det kliade så mycket?

Eller kanske en släng 24 timmars av fungus pedis? :D *fniss*

(försöker glänsa med alla latiska namn hör så mycket hem-hemma av docent och thorax op-sköterska. Forgive me!)

Kan inte helt utesluta att det skulle ha varit någon forma av allergisk reaktion då jag några gånger har fått urtikaria av okänd anledning, men främst då kring händerna, handleder och handflata. Har mina misstankar om att det uppkom då man packade upp mycket tvättmedel på ICA, eller ja, det var då den enda paralell jag lyckades dra.

Men att det sedan skulle sätta sig i ena foten och ge symptom av nån form av inflamation, ptja, ja, jag vet faktiskt inte. Kanske skulle man ha varit till läkare för en mer korrekt diagnos, men jag är väl mer en såndär som inte tar mig till vårdcentralen förrän nån kroppsdel håller på att lossna :oops:

Eller så var det väl gikt.. :shock:
Användarvisningsbild
DRutström
Stammis

Återgå till Pappa forum