Annons:

Orolig för hemorrojder

Ta hand om din hälsa under graviditeten. Stötta varandra genom gravidteten - allt om psykisk och fysisk hälsa.

Orolig för hemorrojder

Inläggav Aurora » 17 aug 2009, 09:09

Det här blir ett lite äckligt inlägg...bara varnar...

Typ varje gång jag går på toa och gör nummer 2 spricker jag därbak så det börjar blöda. Det beror på att jag är så fruktansvärt hård i magen!! Som jag förstått det kan man då få hemorrojder. Hur undviker man det bäst, och hur märker man om man har det? Jag är ju nästan jämt lite öm därbak eftersom det spricker.

Är det nån som har lite koll på det här? Jag har surfat runt lite, men tycker inte att det gett så mycket. Jag menar jag gör allt jag kan för att inte vara så hård, men är det ändå. Finns det nån salva eller nåt man kan använda? Jag har köpt stolpiller på apoteket som heter alcosanal som man skulle använda vid sprickor, men jag har bara använt de några gånger. Kan man ta det typ varje dag?
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

BF: 121102

Mitt Krypin

Re: Orolig för hemorrojder

Inläggav cornelia19 » 17 aug 2009, 11:32

Hej!

De bästa sättet att försöka undvika hemorojder är att försöka röra på sig en del inte sitta stil så mycket.
Ät katrinplommon, linfrön coh drick mycket vatten. De är de jag fått höra.
De dä med salvan har jag tyvr ingen anning om men fråga apoteket.

Lycka till krma
Användarvisningsbild
cornelia19
Alltid online

BF: 101105
Bor: Uppsala

Mitt Krypin

Inläggav Taweret » 17 aug 2009, 11:53

Det kan vara svårt att undvika hemorojder när man är gravid då det trycker på mer på tarmarna och så. Att du är hård i magen gör ju inte saken bättre, jag tror inte att det är någon fara att använda stolpiller varje dag men läs på dom vad det står. Sen så får du väl undivka att trycka på när du bajsar :oops: utan försöka låta det komma av sig själv inte så lätt som det låter. Du kan ju smörja med mjukgörande salva också för att det ska bli mjukare hur, annars så är väl kännetecknet för hemmorojder smärta. Dom kan ju vara svåra att se speciellt om dom är invändiga, mina har legat på utsidan och ser då ut som blodfyllda finnar, inte snyggt eller skönt men sånt får man ibland leva med.

Du får glädjas åt att det oftast går över när bebisen är ute och trycket på tarmarna försvinner. Prata med dom på apoteket eller med don bm om du känner dig osäker.
Mf maj-07 v.8
Mf 11/11 -07 v.12

Oskar 2810g 48 cm 4/9-08
Alma 3090g 49 cm 9/10-09
Användarvisningsbild
Taweret
Alltid online

Mitt Krypin

Inläggav Nan1e » 17 aug 2009, 11:53

Har också samma problem, ska till apoteket och höra med dem, det ska ju finnas bra salvor till det :)
Nan1e
Alltid online

BF: 140501
Status: Stolt mamma till Alex <3

Mitt Krypin

Inläggav Gellis » 17 aug 2009, 12:10

jag läste någonstans att man kan få hemorrojder invärtes och utvärtes, jag tror jag hade invärtes och då var det ju svårt att komma åt med salva. att vara hård i magen och ha hemorrjder var värre än att föda barn tycker jag så nu har jag alltid något snabblösande hemma. har du kollat om du kan använda microlavemang?
Användarvisningsbild
Gellis
Alltid online

BF: 100406
Status: två barns mamma

Mitt Krypin

Inläggav blina » 17 aug 2009, 12:43

Jag har haft precis samma problem, fast jag inte varit gravid dock.. Och jag vet verkligen hur jobbigt och smärtsamt det är!
Prova Ac3 comfort som finns på apoteket. Den va sååå bra! Man använde den morgon och kväll (tror jag) plus att man även kunde använda den innan toalettbesök för att linda smärta och göra det hela mycket lättare :wink:

Jag blev bra på bara några dagar och har inte fått tillbaka problemen efter det :)

Hoppas det löser sig :D
blina
Stammis

Mitt Krypin

Inläggav Aurora » 17 aug 2009, 12:50

TAck för alla tips! Det är skönt att man inte är ensam, även om jag vet att det är ganska vanligt, så är det ju liksom inte nåt man pratar med kollegorna om på lunchen...

Taweret; hur såg du dem, med spegel? :shock: Har ingen större lust att be min sambo titta efter :oops:

blina; tack, ska prova salvan!

Ska man ringa till vårdcentralen om man tror att man kanske har det? Jag har förstått det som att det är lättare att det blöder om man har det för de kan spricka upp...
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

BF: 121102

Mitt Krypin

Inläggav maads » 17 aug 2009, 13:58

Det är väldigt viktigt att inte bli hård i magen om du misstänker hemorrojder eller spricka, fick en spricka i ändtarmen i samband med förlossningen vilket gjorde toalettbesöken till ett rent helvete . Köp ett bra medel till magen t.ex. movicol .
Isak 090122
Viggo 120820
maads
Alltid online

Mitt Krypin

Inläggav blina » 17 aug 2009, 14:03

Så lite så :)

Det är ingen salva, det är som en gel som man lixom "för upp" där bak med hjälp av en liten tratt (typ) :oops:

Jag ringde sjukvårdsupplysningen när jag fick problemet. Fick inte särskilt mycket hjälp! Då var dom på apoteket bra mycket trevligare!
blina
Stammis

Mitt Krypin

Inläggav Taweret » 17 aug 2009, 14:28

Jag fick mina första innan jag var gravid så dom såg jag med spegel men jag märkte dom genom att det gjorde ont och kom blod i trosorna.

Jag ber maken ta hand om mina och smörja då det är svårt att komma åt med magen och allt. Jag har aldrig haft några problem med sånt, så om du vågar och känner dig bekväm så be om hjälp så får du även salvan på rätt ställe om dom är utvärtes.

Jag brukar även få små sprickor ibland när jag inte är gravid med då smörjer jag med idomin eller bepanthen salva som är mjukgörande så läker det fort, se till att behandla dom med något så du känner dig mer bekväm.
Mf maj-07 v.8
Mf 11/11 -07 v.12

Oskar 2810g 48 cm 4/9-08
Alma 3090g 49 cm 9/10-09
Användarvisningsbild
Taweret
Alltid online

Mitt Krypin

Nästa

Återgå till Hälsa under graviditeten
Annons: