Orolig! Konstiga flytningar eller slempropp?

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Orolig! Konstiga flytningar eller slempropp?

Inläggav Maliinn » 16 jan 2014, 09:28

Varning för känsliga läsare.

Jag är i vecka 16. (15+1).
I går kväll när jag var ute och gick högg det till och liksom strålade från livmodern och neråt. Smärtan försvann på kanske en minut. Aldrig kännt så riktigt. Kan det vara sammandragningar?

Senare på kvällen fick jag en jättekonstig flytning. Den var liksom helt gul, slemmig och tjock i konsistensen. I morse efter jag varit på toaletten såg jag något som liksom hängde ner (ursäkta äckel :shock: ). Det var gult, tjockt och slemmigt. Det var väldigt mycket också! Kan det vara slemproppen?
Jag har inte haft så mycket flytningar alls hittills.
Är det inte lite tidigt att slemproppen släpper, och om det var den, brukar den återbildas?

Jag mailade min barnmorska men inte fått svar än.
Är det någon som upplevt liknande? :roll:
Bild

Bild
Maliinn
Stammis

Re: Orolig! Konstiga flytningar eller slempropp?

Inläggav Mysmonstret » 16 jan 2014, 18:52

En sak kan man iaf konstatera, och det är att kroppen inte alls är så som man var innan man blev gravid. Visst kan det ha varit en sammandragning, men ovanligt att de är så smärtsamma så tidigt. Det kan ha varit någon form av magknip, det kan ha varit livmodern som drogs åt i ligamenten (vilket kan sträcka och smärta rejält ibland).
Ph-balansen i underlivet är inte heller som förut, vilket kan medföra konstiga flytningar, och ökad risk för t.ex. olika infektioner. Rikliga flytningar är vanligt iaf under en graviditet. I mitt fall ändrade de färg från genomskinligt till vitt och gult, och jag måste ha trosskydd varje dag för att skydda.

Tror inte du ska oroa dig för mycket :)
Carl född 140321.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Bor: I hus
Status: Son född 140321

Inläggav Ida-Fida » 16 jan 2014, 20:47

Jag tänkte också "var det där slemproppen?" någon gång under graviditeten. Till slut kom den ut mitt i värkarbetet. Och jag kan säga att då var det INGEN tvekan om att det var slemproppen. Det såg ut lite som en manet. Stor och sammanhållen. Såg ut som att det var blodkärl i den typ. Läskig sak. ;)
Ida-Fida
Nykomling

Inläggav Maliinn » 17 jan 2014, 09:16

Tack för svaren! :)

Nej, kroppen är ju inte som vanligt som sagt. Detta är min första graviditet och då har man ju inte någonting att jämföra med. :)
Jag pratade med min barnmorska igår och hon trodde inte att det var någon fara. Hon trodde att det var lite för tidigt i graviditeten för att det skulle vara proppen.
Hon erbjöd en undersökning om jag var orolig, men jag tror att jag avvaktar. Har inte haft någon sådan smärta sedan i förrgår och inget blod.
Jag har ständigt lite molande värk och lite hugg då och då men det kan ju vara ligamenten och livmodern som växer osv.
Bild

Bild
Maliinn
Stammis

Inläggav Mysmonstret » 17 jan 2014, 12:09

Smått molande och ömhet samt huggande smärta nere vid sidorna, är definitivt normalt för en växande livmoder :) Hade det så första halvan av graviditeten, nu är det mer huden på magen som sträcker och spänner som höggravid :P
Carl född 140321.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Bor: I hus
Status: Son född 140321

Inläggav Skatten » 17 jan 2014, 22:58

Låter inte som slempropp. Min flytningar är helt annorlunda nu under graviditeten och liknar dem du beskriver. Sega och tjocka i konsistensen, även trådiga som vid äl nästan. Omkring v16 hade jag också väldigt ont vid några tillfällen och det kom och gick. Troligtvis ligamenten. Sammandragningar behöver inte kännas så mkt mer än ett det spänner till i magen och den blir hård. Lycka till och tror inte du behöver oroa dig.
Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Skatten
Alltid online

Status: I väntan på ett plus

Återgå till Gravid forum
Annons: