Oron, hon kräks så mkt!

Familjeliv, här diskuteras livet som förälder.

Oron, hon kräks så mkt!

Inläggav Mimmihs-mamma » 23 jul 2010, 10:04

Min dotter är 3 månader. Hon äter var 2-3 timma, men hon kräks så mycket emellan åt. Riktiga "kaskadkräks"! Ska till BVC nästa vecka och prata med om det, men undrar om det är någon mer som har samma "problem".. ?
Min dotter går upp i vikt som hon ska. Behöver jag oroa mig då?
Mimmihs-mamma
Stammis

Status: Sambo, Dotter Mimmih 3 månader

Re: Oron, hon kräks så mkt!

Inläggav Strumpan » 23 jul 2010, 11:02

Jajamen vi har samma problem tyvärr.
Josefine blir fyra månader om en vecka och hon kräks i kaskader en gång per dag. Hon har varit förkyld mycket tidigare och när hon hostade så blev det typ fyra gånger per dag. Det kommer helt sjukt mycket, man kan inte tro att det ryms så mycket i den lilla magen.

Det är så jäkla jobbigt! Igår trodde jag att vi skulle slippa kräkan men nej. Klockan var väl lite över ett på natten när hon kräktes så det var bara till att väcka ungen (som knappt vaknade av att spy :shock: ) och byta sängkläder osv.

Det kommer oftast på kvällen för oss. Man undrar ju vad det beror på? Det känns som om mjölken stannar i magen och inte kommer vidare, utan kräks upp istället när den inte "bör" stanna där längre. Jag fattar inte.

Nåväl, jag frågade läkaren på BVC om jag borde vara orolig men hon sa (som jag misstänkte) att så länge hon går upp i vikt som hon ska så är allt frid och fröjd. Min skrutta väger 7,1 kg så det är inga problem här inte ;) .

Jag tror med andra ord att du inte behöver oroa dig, men visst är det läskigt och jobbigt när det kommer så mycket.
Du kan ju kanske be BVC att hålla lite extra koll så att du kan känna dig lugn?

Hoppas det växer bort för våra små knoddar snart!
[url=ht[url=http://tickers.families.com]Bild[url=http://tickers.families.com]Bild[/url]
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Status: Gift och mamma till två barn

Inläggav Strumpan » 23 jul 2010, 11:06

Jag kan ju tillägga att Josefine inte äter "för mycket" heller, hon äter normalt hon också.
[url=ht[url=http://tickers.families.com]Bild[url=http://tickers.families.com]Bild[/url]
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Inläggav Mimmihs-mamma » 23 jul 2010, 11:16

Jag kan tycka att min Mimmih kräks väldigt mycket, men det är säkert inte så illa som det kan se ut. Att det kommer kaskader gör det säkert 1-2 ggr om dagen.. Ammar du din dotter och har du någon aning hur mkt hon äter, tänkte om du pumpar eller liknande?
Mimmihs-mamma
Stammis

Inläggav Danem » 23 jul 2010, 14:31

Nej det är inget att oroa sig över, min son var en riktig kräkis när han var liten (mindre :wink: ) och det kom ganska mycket kräk flera gånger om dagen. Varje gång han hade ätit så kräktes han och det var minst en stor blaffa varje dag.

Han gick upp som han skulle och var helt enkelt bara en kräkis, bara se till att ha kräkhandduken med oss när vi lämnade hemmet och hemma hade vi handdukar lite här och var så det fanns nära till hands när det kom.

Det spelade ingen roll vad vi gjorde för han kräktes ändå. Om vi rapade så kräktes han, om vi inte rapade så kräktes han, låta honom ligga stilla efter han hade ätit så kräktes han, lyfta upp honom så kräktes han osv.
Det kunde komma fort efter han hade ätit och ibland tog det lång tid, man visste aldrig när det kom bara att det skulle komma :lol:

Han kräktes också länge, det började trappas ner lite vid 5 månader men inte förrän han var 1 så hade han slutat helt. Efter att vi gått över helt till mat blev det som tur var mindre ofta det kom och sen trappades det ner.

Nu blev det här jättelångt men ja, det är inget att oroa sig över så länge hon växer som hon ska! :)
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav Mimmihs-mamma » 23 jul 2010, 14:50

Låter precis som min Mimmih det där :) känns skönt, så länge som hon växer och går upp ska jag inte oro mig :) försöka iaf!!

Tack för att du skrev!
Mimmihs-mamma
Stammis

Inläggav Gellis » 23 jul 2010, 16:09

jag har fått 2 st kräk barn, den äldsta dottern spydde mest. det blev minst 3 ombyten per dag första halv året trotts att vi körde med stora frotte hakklapparna från ikea, dom bytte vi upp till 5ggr per dag. efter ca 1 år så slutade hon helt att kräkas men har nu en annan liten tjej här hemma som kräks i stället :).
Användarvisningsbild
Gellis
Alltid online

BF: 100406
Status: två barns mamma

Inläggav Strumpan » 23 jul 2010, 18:00

Jag måste bara påpeka att Josefine kräks "normala" kräkor också, såna där som blöter ner bodyn och som går att torka bort med handduk. Kräkorna jag skrev om i mitt förra inlägg är såna som gör hela henne blöt från topp till tå (man måste bada henne), hela mig, golvet och soffan osv. Galet mycket helt enkelt.
Vissa gånger har hon fått panik för att hon tappar andan för att det kommer så mycket :( .

Jag ammar bara så jag har väl ingen direkt koll på exakt hur mycket det blir, men mätt blir hon ;) .
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Inläggav Liiiiten » 23 jul 2010, 19:54

Min lille Lukas låter preciiiiiis som Danems "kräkis" ;)

Skönt att höra att det verkar vara helt normalt. Visserligen ökar han väldigt långsamt i vikt, men det bror mer på att jag hade problem med amningen i början. Men nu går det stadigt uppåt (tror jag) och han börjar bli rund om kinderna :)
Liiiiten
Alltid online

BF: 100730
Bor: Västerhaninge
Status: Vill ha en till..

Inläggav helenaeg » 23 jul 2010, 20:39

Nära vänner till mig har en son som kräktes oerhörda mängder när han kräktes. Det var jätteblaffor som bara splashade ner hela golvet och alla kläder på både mig och honom. De var hos läkare och de sa bara att de skulle ge honom mindre mat men oftare och de provade och det fungerade delvis. Blev lite bättre men ibland kom det såna blaffor ändå. Men som alla andra skrivit, det är inte farligt om barnet går upp som det ska men jag skulle också oroa mig såklart.
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Nästa

Återgå till Familj & livet som förälder