Ovanligt trött & försöker vara fit

Tips om träning under graviditeten, ta hand om din hälsa.

Ovanligt trött & försöker vara fit

Inläggav Svennberg » 07 jun 2014, 22:42

Hej alla!

Någon annan som är ovanligt trött i början av graviditeten? Jag är endast i vecka 8 och brukar träna 6 dagar/vecka inkl. gruppträningspass core/funktionell styrka liksom hemmaträning med youtube samt lyfta vikter och 30 min joggingpass. Egentligen hade jag planerat att göra Beachbody Insanity nu. Jag brukar äta proteinrikt och gilla sådan mat, men har inte haft någon aptit på min vanliga mat, och jag vet inte hur jag bör förhålla mig till min nya aptit på sötsaker. Jag vill inte förlora mina muskler.

Sedan 4: e veckan har jag varit av och till illamående/svag/trött och avbrutit pass för rädsla att förlora graviditeten. Mina träningspass har blivit ungefär varannan dag och dessutom relativt ineffektiva. :(

Ibland undrar jag om det bara är min hjärna som lurar mig och skyller på havandeskapet. Frågan är om orken eller motivationen är det som läcker, dessutom nu när gruppträningen har sommaruppehåll. Det är inte kul att känna sig allmänt svag och klen, dessutom vet jag att jag totalt kommer bli supertjock (och då menar jag inte en bäbismage) om jag inte lyckas bibehålla träningsrutiner som fungerar. Normalt är jag en maxa - intervaller - no pain no gain - tjej men vet inte alls hur jag skall agera nu. Det har varit min enda väg att bekämpa min annars överväldigande fetmagenetik.

Har någon annan liknande bekymmer eller klarat av dem och i så fall hur gjorde du?
Svennberg
Nykomling

Re: Ovanligt trött & försöker vara fit

Inläggav barumdem » 07 jun 2014, 23:47

Det finns ett liv efter graviditeten oxå.... Njut av att vara gravid och lyssna på din kropps signaler. Jag är ingen vältränad människa direkt, men när jag väntade mitt första barn så gick jag upp 38 kg. Jag hade en väldigt svår graviditet och gick på kryckor. Fast å andra sidan så gick jag ner 42 kg efter.... Kroppen blir aldrig riktigt densamma efter en graviditet, men gå ner gravkilona lär du göra bara du ger dej fan på det. Dessutom så har ju kroppen ettväldigt bra muskelminne. Så jag tyckerinte du ska nojja så mycket utan vila om din kropp behöver det.
barumdem
Alltid online

Re: Ovanligt trött & försöker vara fit

Inläggav Svennberg » 08 jun 2014, 15:27

Tack för ditt svar. Tror snarare att jag kommer att gå ned lite i vikt närmaste tiden när musklerna krymper - men samtidigt lägga på mig fett. Muskler väger ju mer. Och lite är inget problem: Dock har jag en sån tendens att lägga på mig galet mycket. Jag kan absolut tänka mig att min viktuppgång kan likna din men som du kanske förstår vill jag inte. Att väga över 100 kg är ju jobbigt på så många sätt; särskilt om det är fett och inte muskler.

Jag tycker verkligen att jag dragit ned på tempot jättemycket i och med att jag aldrig maxar (för det förstår jag att man inte skall göra under graviditeten då alla böcker m.m. säger att man skall kunna prata under träningspasset). Kanske är jag bara ovan. Kroppen ur balans. Jag tänker att snart hittar jag något vettigt; för den mesta information jag hittar är väldigt begränsad och väldigt flummig. Kanske får jag vara min egen expert och lita på mig själv istället för att söka vägledning utifrån. En sak kan jag dock konstatera: Att hålla igång är viktigt för förlossning och efterarbetet. :)
Svennberg
Nykomling

Återgå till Träning & hälsa under graviditeten