Ozonbehandling

Heminredning, barnrumsinredning och trädgårsdliv.

Ozonbehandling

Inläggav kosejentan » 12 maj 2009, 10:41

Hej!

Jag sitter nu i ett rökskadat hus och har lite frågor ang. ozonbehandling.

När jag pratade med försäkringsbolaget fick vi besked om att vi måste vara ur huset i bara 3 timmar. Frågade om graviditet och vara i huset efter och han sa det inte var någon fara. Dock är jag ändå orolig.

Någon som vet mer om ozonbehandling och graviditet?
Två underbara söner och en make bor i mitt hjärta! :D
Användarvisningsbild
kosejentan
Alltid online

Re: Ozonbehandling

Inläggav kosejentan » 12 maj 2009, 14:05

Ingen somvet eller har varit med om det här? Alltså...ozonbehandling och graviditet?
Användarvisningsbild
kosejentan
Alltid online

Inläggav emeliehjaertajonas » 12 maj 2009, 22:46

Jag har letat efter det ett tag nu men hittar inget som säger att det är farligt. Hittade inte så mycket om det. Jag hittade detta:

"Har ozonbehandlat en bil...
och det blir inga farliga kemikalier eller liknande. Det enda man skall tänka på är att alla växter inomhus dör. Man sätter alltså in en maskin som alstrar ozon. Jag har sedan för mig att ozonet på något sätt drar till sig, eller reagerar med lukten. Precis efteråt luktar det pest men sedan försvinner alla dåliga dofter. Exempelvis stank min bil svettig hund när jag köpte den, men efter en natt med ett ozonaggregat luktade den sprojlans ny.
"
Från: http://www.alltforforaldrar.se/forumarc ... 67/5970622

Hoppas att det hjälper för som sagt så hittade jag nästan inget som handlade om ozonbehandling i hus och graviditet.
Lycka till :)
Du och jag sen den 8 augusti 2005
Bild
Bild
http://emeliehjaertajonas.blogg.se
Användarvisningsbild
emeliehjaertajonas
Alltid online

BF: 111225
Status: Gift, mamma och gravid

Inläggav emeliehjaertajonas » 12 maj 2009, 22:49

Jag hittade denna sidan och lite information om vad ozonet gör :)

http://www.girmek.se/produkter.php?sg=ozon

"Aktivt syre i människans tjänst
Ozonets oxiderande egenskaper kan utnyttjas i människans tjänst för luftrening, tack vare att ozonet effektivt bryter ner de mikroorganismer som orsakar dålig luft; bakterier, rötsvampar, mögelsvampar, rök, starka dofter etc. När ozonet oxiderar mikrobiologiskt material omvandlas det i de flesta fall till koldioxid och vatten.
Genom en liten höjning av den naturliga ozonmängden, kan man bryta ned organiska föroreningar och förbättra miljön på många arbetsplatser: fabriker, kontor, skolor, hotell, restauranger, sjukhem, sjukhus osv.

Enkla substanser som bryts ner är bl.a fenoler, hetrocykliska föroreningar, alkener, alkyner och aromater.

Generatorerna har variabel inställning och kan kopplas till sensorer."
Bild
Bild
Användarvisningsbild
emeliehjaertajonas
Alltid online

Inläggav kosejentan » 12 maj 2009, 23:30

Hej och tack! :D

Den översta länken hade jag redan läst men den ger som inte helt svar på det jag vill veta. Är livrädd för att gå in i huset. Fick slutligen tag på BM och hon visste inget utan tyckte att de som gör sådant är professionella så jag borde lita på dem. Gubben kommer gå in i huset med mask och öppna fönster och dörrar så luft släpps in. Sedan ska det vara lugnt att gå in.

Men tackar tackar. Jag får nog lita på gubben. Han får gå in utan mask efter att ha öppnat fönster. Kolavippar han så far jag *fniss*
Användarvisningsbild
kosejentan
Alltid online

Inläggav emeliehjaertajonas » 13 maj 2009, 11:49

Nej de ville inte berätta något om att vara gravid och att göra det.
Men vädra i någon timme efter så hinner det nog komma ut :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
emeliehjaertajonas
Alltid online

Inläggav kosejentan » 14 maj 2009, 02:26

Maken for och vädrade (och eldade för det var inte varmt efter vädrandet) i ett par timmar.

Dock måste jag säga att man inte är nöjd! Sonens rum luktar för j****gt så jag måste ringa och be saneringsbolaget om att komma tillbaka. Så man måste kanske utrymma huset igen :(
Användarvisningsbild
kosejentan
Alltid online

Inläggav kosejentan » 14 maj 2009, 10:28

Just nu känner jag mig så motlös :( Sitter här i huset och behandlingen har inte tagit ordentligt. Noas rum luktar f*n och ny behandling ska ske i morgon på just hans rum. Fungerar inte det så blir det full renovering av rummet och just nu känns det slitsamt att kanske måste ha folk i huset. Även om det är skönt att andra ska göra det så tar det på :(

Sedan mår inte Noa bra heller. Han har blivit snorig (förkylnings-och feberbarn) och magen hans tjorvar. Han kräktes igår och det är då en hel evighet sedan han gjorde det. Nog för att han är rätt så glad och pigg men lite grinig är han vilket är onormalt...

Alla hans leksaker i rummet måste få stanna kvar och som ajg skattar mig lycklig att det finns massor kvar ute på den inglasade altanen. Det är nu hans lekrum men det betyder även strumpbyxor och varma kläder. Visst kan man ta allt in men han blir rastlös och gnällig när ytan minskas så det är bättre han får vara ute i alla fall deler av dagen. Solen har börjat titta fram så nu hoppas jag att altanen blir varmare snart...

Själv mår jag givetvis inge bra heller. Allt motlöshet sätter sig på magen och det känns som om all mat kommer ut "bakvägen" (ursäkta mitt språk) och snart kommer väl tarmarna med :?

Borde komma ordentligt igång men det är jobbigt :( Plockar lite här och var men kommer liksom inte ordentligt igång. Just nu önskar jag familjen var lite närmare så man hade kunnat få lite hjälp... de man har här (makens familj) jobbar ju hela dagarna och jag vill inte fråga för mycket. Är glad vi kan vara där hos dem om vi åter igen måste utrymma huset...

Fy, vilken gnällspik jag är i dag! :(

Förlåt men jag behövde gnälla ifrån mig...
Användarvisningsbild
kosejentan
Alltid online

Inläggav emeliehjaertajonas » 14 maj 2009, 12:06

Usch vad tråkigt att det inte tog ordentligt :(
Önskade jag bodde närmare så jag kunde komma och hjälpa dig :wink:
Vad tråkigt att Noa ska bli dålig nu mitt i allt :(
Hoppas att det tar nu så ni slipper en massa renovering.

Skickar en massa styrkekramar :wink:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
emeliehjaertajonas
Alltid online

Inläggav kosejentan » 14 maj 2009, 12:16

Tusen tack för tankarna. Det känns bra att någon bryr sig. Just nu känns det som sagt tråkigt, trist och tungt :( Har väl fått börjat lite på allt annat som måste göras men det är massor kvar.

Noa har i tillägg fått förhöjt temp. Än bara 37.8 men han är lågtempad (36.6) så det betyder att febern snart invaderar hans lilla kropp. Igen... :(

Borde komma igång igen men jag tar en halvtimmes paus tror jag. Brukar sova när Noa sover men det lär nog inte hända på några dagar antar jag...

Den andra formen för behandling som ska göras på hans rum är att våtfogga (vad nu det är) och då ska hans rum förseglas. De säger vi kan vara i övriga rummet men de kommer kl. 10 i morgon så då tror jag heller att maken (som egentligen ska jobba hemma i morgon men som nog får ta sig ledigt), Noa och jag får gå oss en lång promenad, äta lunch ute och försöka slappa på något sätt.

Usch... nu kan man inte låta bli att gråta heller... :cry: Och jag som måste ringa makens kusin. Vi skulle skött om hans son på lördag men som det är nu så tror jag inte att det går. Vet ju inte ens om vi er "bortjagad" från huset om allt vill sig skit...
Användarvisningsbild
kosejentan
Alltid online

Nästa

Återgå till Inredning & trädgård