P-stav

Hur får man samlivet att fungera med barn? Diskutera!

P-stav

Inläggav Kristin_Thomas » 08 feb 2010, 14:45

Hej!
Jag använder idag Cerazette och har inte haft mens på 2 månader.
Är väldigt trött på att det ska vara så oregelbundet hela tiden.
Funderar på att sätta in en p-stav i armen men vill ha lite råd om vad som är fördel och nackdelar med p-stav?
Någon som tar/tagit Cerazette och satt in p-stav eller funderar på att sätta in det?

// Kristin
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Kristin_Thomas
Stammis

BF: 120420

Re: P-stav

Inläggav Emmisen87 » 08 feb 2010, 14:57

Hej!
Jag har haft p-stav. Men tog ut den för 2½ år sedan.. Jag tyckte den fungerade kanon hela tiden.. hade den i ca 2år. Jag hade inga blödningar på hela tiden :D Nackdelen är att många har blödingar i början.. vissa kompisar har haft blödningar i mer än 1 månad när dom satte in den :(

Jag tyckte inte det gjorde ont och sätta in den men därimot att ta ut den. Min doktor visste inte hur han skulle göra(kan tillägga att han är kirurg i lund men jobbade extra på min vc) Så han bedövade med sprutor längsmed kanterna på staven och sedan skärde han ett snitt på ca 3-4cm.. Detta är säkert ett skräckexempel på hur det kan bli när man tar ut staven.. då mina kompisar bara har ett litet märke ungefär på samma ställe dom dom satte in staven.. syns knappt.. men på mig sydde han 3 stygn så det ser ut som ja har en 6foting på min arm :( blev jätteledsen då ja är frisör och kunderna har den i blickfånget hela tiden när ja shamponerar dom.. så har mått lite dåligt över att ha ett sånt fult ärr på armen.. :(

Hoppas inte det blir samma för dig! Men som sagt så trivdes ja jättebra med staven så länge den satt inne!! Bra och sätta in om man är glömsk med att ta tabletterna!!

Kram
Bild

Bild
BildBildBildBild
Emmisen87
Alltid online

BF: 120224

Inläggav Fanny » 08 feb 2010, 21:46

ja hade p-stav för länge sen men för mig så var det tvärtom än hur Emmisen87 hade, jag hade mens som vanligt + mellanblödningar i 3 års tid. Sen hade jag ingen sexlust och humörssvängingar som hette duga, det enda som jag tyckte va positivt med det var att man slapp tänka på att komma ihåg att ta ett piller varje dag.
Men jag är väldigt annorlunda när det gäller att ha både mens + mellanblödningar, dem flesta som sätter in p-stav kan ha lite mellanblödningar i början för att sedan gå över till att inte ha någon blödning alls.

Man kan alltid testa och trivs man inte så kan man ju alltid ta ut den, jag var dock för lat för att ta ut den det var därför jag pinades med den i 3 år. Att sätta in den kändes knappt fick lokalbedövning och dem skar inget i mig utan satte bara in nålen, tryckte in staven och drog ut nålen igen. Det var värre när dem skulle ta ut den det var det värsta jag har vart med om, bedövningen hjälpte inte och jag kände allt, inte skönt alls.
BildBild
BildBild
BildBild
4skabli5.wordpress.com
Fanny
Alltid online

BF: 130922
Status: Mamma till Melissa och Hailey

Inläggav borås » 08 feb 2010, 21:54

hade stav förut, första året hade jag inga blödningar alls, sedan hade jag månadsblödningar ca var tredje månad i ca 8 månader, sedan ballade allt ur. Hade blödningar titt som tätt. efter ca 2,5 år blev jag gravid och fick missfall.

en vän till mig blödde konstant i 6månader tills hon tog ut staven.
borås
Alltid online

Status: sambo, och mamma till underbara Elin

Inläggav malin87 » 08 feb 2010, 22:43

Jag åt mini-piller men glömde ta dom och då satt jag in en p-stav, fast tog ut den efter någon månad, då jag hade mens i princip varje dag :(. Är ju super bra om det fungerar som det ska, men på mig funkade det inte alls.
Bild

Bild

17/8 - 2009 föddes vår dotter Elise, 3485g & 48cm
3/6 - 2011 föddes vår andra dotter Alva, 3410g & 50cm
Användarvisningsbild
malin87
Alltid online

BF: 110610
Bor: Slagnäs

Inläggav Ki27 » 09 feb 2010, 12:14

Jag satte in P-stav när min son var 6 månader, ammade tills han var 10 månader, då hade jag ingen mens alls. Sen när han blev 13 månader kom den, och nu sen ett par månader småblöder jag mest hela tiden... Kan ha minskad sexlust med om det nu beror på den vet jag inte...
Annars inga biverkningar, skönt att slippa tänka p piller o sånt.. men, jag vet inte.... :roll:
Med mini-piller funka det skitbra, ingen mens alls typ vilket jag tyckte va skönt.
Fick en go liten son, september 2008
Ki27
Alltid online

Inläggav Fru A » 05 maj 2010, 23:05

jag har haft p-stav (två stycken) på sex års tid. Alltså har jag haft min stav tre år, bytt ut den och sen satt in en ny som jag snart (efter tre år)ska ta ut. Jag är supernöjd! Jag har aldrig haft problem med varken att sätta in staven eller plocka ut den. Jag har ett knappt märkbart ärr på max 1 cm sen jag tog ut min p-stav förra gången. ´

Två-tre först månaderna kan jag ha regelbunden mens, sen försvinner den och kommer tillbaka sista 6 månaderna innan jag byter stav. Sista sex månaderna kan jag ocksp ha mellanblödningar men det har varit så lite så det knappt varit märkbart. Humörsvängningarna vet jag inget om eftersom jag är född med ett ganska hett temprament men jag hade 10 ggr värre humörsvängningar och nedtämdhet när jag åt p-piller. Inga sånna biverkiningar sen jag satte in min första stav :)
Fru A
Stammis

Inläggav Vimsa » 10 maj 2010, 21:25

Jag hade p-stav i tre år och det kändes mestadels bra....första halvåret hade jag konstanta småblödningar, halvåret efter ingen blödning alls och sedan blev det som mens fast inte lika långvariga perioder. Att sätta in den var inget problem men den hamnade för långt in och fick sökas rätt på med hjälp av ultraljud innan den kunde tas ut.
Psyket blev påverkat med humörsvängningar, men jag märkte att jag har en hel del sådana även efter jag tog ut den så jag vet inte hur mycket som man kan skylla på staven :)
Jag var orolig för att det skulle ta tid för kroppen att komma i balans när jag tagit ut den, men blev gravid månaden efter så jag är nöjd med staven. När bebisen är född kommer jag inte välja stav, den har fungerat bra men det var väldigt frustrerande att behöva vänta på läkartid och ultraljud när man helst av allt ville karva ut den och börja göra bebis.
Vimsa
Nykomling

BF: 100822

Återgå till Relationen & samlivet