panikångest & förlossning?

Känsliga ämnen om föräldrahälsan, ångest & depression

panikångest & förlossning?

Inläggav mamelie » 16 mar 2010, 14:00

jag har redan nu börjat fundera på hur det ska gå på förlossningen. fast det är en evighet dit. förhoppningsvis så går allting bra under hela graviditeten.. utan missfall eller dyl.

men förslossningen, jag lider utav panikångest sedan några år tillbaka. och blir jätte snurrig i huvudet under pressade situationer. är det någon mer som lider av P.Å som genomgott en förlossning?
hur tog ni er genom det?
12/5 2009, V 8 MA

Bild
mamelie
Alltid online

BF: 101030
Bor: Katrineholm
Status: längtansfull :-)

Re: panikångest & förlossning?

Inläggav helenaeg » 21 jun 2010, 11:13

Detta är nog inte ovanligt även om alla inte har panikångest men det är ju vanligt med depression och fruktansvärd rädsla för förlossningen. Det finns hjälp att få så jag tycker inte du ska tveka att ta upp detta med din bm så att du får prata med någon kunnig inom området. Kanske måste ni också hitta en plan för din förlossning t ex planerad igångsättning eller planerat kejsarsnitt för att du ska bli lugnare. Men som sagt, tveka inte att söka hjälp hos din BM, de vet hur de ska hantera detta.
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav Danem » 21 jun 2010, 11:23

Jag har inte det men jag fick panik två gånger under förlossningen, ingen jättestor panikångest men jag blev riktigt rädd två gånger och direkt började det göra mer ont bara av det.
Jag tror fullt på att man klarar en förlossning, man ska inte tänka för mycket på vad som händer utan vara i nuet och ta varje värk som den kommer.
Andas och slappna av, följa med kroppen för det hjälper den. Det går mycket bättre bara man gör så.
För mig gick det jävligt snabbt när jag slappnade av så pass mycket att jag småsov under och mellan värkarna och vaknade till rejält när krystvärkarna började.

Prata med din barnmorska om det här, du är långt ifrån den enda och hon kan erbjuda dig hjälp från andra barnmorskor som är inriktade på förlossningsrädsla!

(Sen så räknas det inte som missfall efter vecka 22, men din bebis kommer inte att dö ändå så sluta tänk så :) )
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav mamelie » 21 jun 2010, 13:39

oj vad kul med svar efter flera månader :D
jag försöker att inte tänka så mycket på förlossningen än, men när jag börjar tänka riktigt djupt "jag kommer verkligen vara med om en förlossning" på ett eller annat sett, så kommer paniken smygande. då pressar jag undan den för att inte må dåligt.
känns som att.. jag kan ta det då.
vet inte om det är bra eller dåligt?

var hos min bm i fredags och tog inte upp förlossningen eller panikångesten, jag vågar inte. jag är så rädd för alla frågor som kommer ställas, och vad jag kommer få för respons, eller inte.

tack för era svar!
12/5 2009, V 8 MA

Bild
mamelie
Alltid online

Inläggav helenaeg » 21 jun 2010, 13:48

FÖrsök förbered dig så mycket du kan tror jag på istället för att förtränga.. Gå profylaxkurs, på föräldrargrupper och läs så att du vet vad som händer och varför.. Det tror jag på men det kanske inte fungerar för dig.
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav mamelie » 21 jun 2010, 14:02

jag är, och har i hela mitt liv varit väldigt dålig på att ta ansvar för mitt dåliga mående tyvärr.
panikångesten har jag haft mediciner för men slutade förra året då jag fick veta att jag var gravid.

har inte haft panikattacker på väldigt länge nu men det kan komma smygande ibland när det blir mycket press i olika situationer.
föräldragrupp ska vi gå på i augusti säger min bm. vet inte om jag vill ta upp det då, bland allt folk?
12/5 2009, V 8 MA

Bild
mamelie
Alltid online

Inläggav MariaTheres » 21 jun 2010, 16:21

Jag tror inte heller att det är bra att du förtränger det här. Det kan säkert gå bra ändå men samtidigt, när du har haft ångest så här, kan det också bli värre. Jag tänker på förlossningsdepression och liknande som man ju kan få utan att ha mått psykiskt dåligt tidigare. Eftersom du säger att du är medveten om att du inte har tagit hand om dig så som du borde är det kanske dags att börja nu? Du ska få ett barn och för att du ska kunna ta hand om det och få barnet att må bra måste du må bra själv först. Det låter säkert klyschigt men det stämmer..

Att prata med barnmorskan är väl ett bra sätt att börja? Hon vet vart du kan vända dig och hjälper förmodligen till med det. Om du inte har förtroende för henne är hon kanske inte något att ha heller? Du gör ju självklart som du vill men jag tror att det vore bra om du fick prata. Om du känner att det inte behövs senare är det bara att sluta också.
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

Status: Mamma till två gosfisar!

Inläggav mamelie » 21 jun 2010, 18:21

MariaTherese jag har på sista tiden tagit hand om mig själv, har gått på möten och rätt ut det som stört mig i grunt och botten.
jag mår mycket mycket bättre idag än jag gjorde för ett år sedan, så långt kan jag ju säga :)

klart att det vore toppen att berätta för bm hur jag känner inför förlossningen, men jag orkar verkligen inte förklara en gång till varför jag mår som jag gjort och varför jag har min panikångest. det kanske låter knäppt... men så är det.
12/5 2009, V 8 MA

Bild
mamelie
Alltid online

Inläggav Danem » 21 jun 2010, 23:18

Haha, jag som alltid brukar lägga märke till datumet.. Jaja.

Jag tycker faktiskt att du ska ta upp det med barnmorskan, det är mycket bättre att det finns i dina papper så personalen på förlossningen vet om det när du väl är där.
Jag vet inte hur det är men det är bra att prata om det, om rädslorna inför och allt som kan tänkas ske istället för att trycka undan känslorna.
Precis som MariaTheres skriver så måste man se till att må bra i sig själv för att orka med en bebis, jag tror att risken för förlossningsdepression blir högre ifall man har undantryckta känslor och att man har varit väldigt rädd osv.

Är du fortfarande rädd inför förlossningen?
Det är fullt normala känslor för det är omöjligt att veta hur det är före man är där men jag lovar dig att du kommer att klara det galant, det kommer gå skitbra bara du litar och lyssnar på din kropp.
När du har fått upp din varma och hala lilla bebis på bröstet kommer du känna dig som värsta wonderwoman och inget kan någonsin bryta ner dig för du har just gjort det häftigaste man kan göra, känslan av att ha fött barn är så enormt mäktig och jag har aldrig känt mig så bra som jag gjorde då!

Jag peppar dig om du vill, jag kan vara jobbigt jättepepp :)
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav mamelie » 22 jun 2010, 10:01

Danem det vore toppen med lite pepp faktiskt.
ja, jag är fortfarande ganska rädd. men när jag tänker djupt på förlossningen.
smärtan är jag rädd för, och för att bebis inte ska må bra.
har en vän som gick hela graviditeten förra året, kände sparkar dagen innan BF och på BF dagen fick hon föda ut en död liten kropp. det är nog de värsta som kan hända.

jag har varit så.. vad ska man säga.. svag mot mig själv? tryckt ner mig själv mycket har jag gjort, dels pga av väldigt dåliga relationer som jag haft bakom mig. så jag har t.o.m brytit ihop för min mamma nu och sagt att jag är för dålig för att klara av en graviditet. jag har inte klarat av någonting i mitt liv, har hoppat av skolan osv... ska jag då verkligen klara av att gå med en bebis i magen så länge och sen klara av att föda det?

finns inget annat jag vill så mycket i världen som att ha just det här knytet som ligger i min mage just nu.
men det är just dom där tankarna som trycker ner mig då och då, även om dom kommer en gång i veckan, två sekunder, så finns dom ju där.

hmmmmmmm.....
12/5 2009, V 8 MA

Bild
mamelie
Alltid online

Nästa

Återgå till Ångest & depression