Pappans uppgift som Pappa?

Familjeliv, här diskuteras livet som förälder.

Pappans uppgift som Pappa?

Inläggav Annn-Sofie » 09 mar 2011, 08:15

Hej! Fick min son 22 jan 2011.
För ett par dagar sen kollapsade min kropp av utmattning, då fick jag hög feber och grät oavbrutet. Jag ficklämna övermin plutt till min mamma i ett dygn då och sen sov jag i drygt 24 tim. Och nu känner jag att pappan får ta sitt ansvar!! vad nu hans ansvar är? :s känns som att vad jag än säger så harhan en ursäkt. Han har gettupp så mycket, han jobbar osv. men borde han inte bytablöjor, ta honom när han ärledsen. känns som att jag alltid har ett ansvar-om ja inte tar hand om min plutt så dör han. medans han pappa kan varamed han när han vill eller gå och göra något annat när han vill. och att jag blev sjuk av utmattning verkar inte spela någon roll.. Han kanske inte bara är redo? Hu mycket kan man kräva av en arbetande pappa? Snälla, om ni känner likadant eller har kunnat löst liknande situation eller VAD SOM HELST!!, skriv då en trudilutt här.
Annn-Sofie
Nykomling

Re: Pappans uppgift som Pappa?

Inläggav Marnet » 09 mar 2011, 08:40

Tycker de e konstigt att man ens ska behöva kräva att pappan vill va med sitt barn även om han jobbar! Jag skulle bli galen om jag fick be om allt jämt o jag skulle bli ännu mer galen om han kom med ursäkter som att han gett upp saker man e ju två om att skaffa barn o jag tycker att pappan borde ha ett naturligt intresse att va med sitt barn när han inte jobbar!! Du har ju oxå behov av att göra annat o du som e hemma hela dagarna kan ju behöva lite avlastning oxå han e ju hemifrån o får miljöombyte automatiskt!!
Marnet
Stammis

Status: Väntar o längtar efter en 4a!

Inläggav lexus_ » 09 mar 2011, 08:59

Det där är ju sjukt! Pappan har minst lika stort ansvar som du! Om du ammar så får ju du självklart ta matningarna men om du inte ammar kan han ju lika gärna ta en eller två matningar så du får vila. Men, han SKA hjälpa till. Man är två om att skaffa barn! Bådas lust, bådas ansvar! Hoppas din karl tar sig i kragen!
Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
lexus_
Alltid online

BF: 110102
Bor: Ängelholm
Status: Mamma till två prinsessor och en prins

Inläggav Miss_K » 09 mar 2011, 09:09

Jag tror inte att han jobbar hela tiden! Han borde t.ex. kunna ta bebisen några timmar på morgonen på helgen, efter att du t.ex. ammat. Så att du fick sova några extra timmar. Byta blöjor klarar pappor lika bra som mammor!

Många pappor tror jag är livrädda för de vet inte hur man ska göra, så försök att prata med honom. Kanske måste du tvinga honom att ta lite mer ansvar genom att lämna bebis till honom.

Lycka till!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Miss_K
Alltid online

BF: 110524

Inläggav Annn-Sofie » 09 mar 2011, 11:04

Tack för svar!! Nu vet jag att jag inte är galen iaf :p
Trodde han skulle bli super pappan men de kanske gick för snabbt för honom.
Annn-Sofie
Nykomling

Inläggav Danem » 09 mar 2011, 12:48

Pappans uppgift är samma som mammans, att vara förälder. Det enda pappan inte kan göra är amma.

Det är rent ut sagt förjävligt att du var tvungen att ge ditt barn till din mamma för att få hjälp, så enormt oansvarigt av pappan till ditt barn.
Normala människor vill vara med sitt barn och ta ansvar.
Aldrig att jag skulle gå med på att min sambo inte medverkade, är man förälder tar man sitt ansvar och hjälper varandra.
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav Stina » 10 mar 2011, 00:39

Jag håller med Danem. Hur har din/er graviditet varit?

Tycker det är sorgligt att höra att din kille inte vill vara med. Tänk vad han missar!
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav anile » 10 mar 2011, 09:50

Jag håller med föregående - föräldrars ansvar är exakt samma sak för båda. Tycker din kille beter sig mycket oansvarigt och omoget...
Bild

Bild
MA okt -10 vecka 13 (v 9)
MA april -12 vecka 8 (v 6+0)
MF juni -12 vecka 5
MA jan -13 vecka 9 (v 8 )
MA april -13

Fertilitets -och missfallsutredning ua.
anile
Alltid online

Inläggav Skoogstrollet » 12 mar 2011, 12:29

Annn-Sofie: Jag känner igen din känsla, för visst verkar man vara mamma 24/7 medan pappan kan ta det när barnet är på gott humör. Lite verkar det ju skillnaden ligga i att gå till ett arbete och vara föräldra-"ledig". Den där ledigheten har jag inte märkt av mer än att man får begränsa sina aktiviteter, om det så gäller hushåll eller fritid spelar ingen roll.

Här fick jag påtala det när vi var på bvc att jag också behöver egentid i form av att han går ut med barnvagnen så jag får lugn och ro för att orka, så nu har det hänt flera gånger skönt nog så jag fått sova/vila en stund när jag varit som tröttast. När jag åkte på magsjuka för ett tag sedan fick han åka och köpa ersättning och ge henne, dock fick jag ropa att han fick testa med sked så hon fattade vad det var i flaskan.

Här försöker jag ge dottern till pappan så mycket som möjligt när han kommer hem från jobbet även om han är trött, så de får tid att lära känna varandra. Det vill han ju också, men ibland vill han nog slippa också.

En man som inte är redo att ta ansvar för ett barn ska inte ha sex anser jag, så ta reda på vad det handlar om. Är han rädd för att skada barnet för det är så litet eller har han inte insett vad det innebär att bli pappa? Prata ut om det är första steget och sedan att se till att han är så delaktig som möjligt. Lycka till!
Skoogstrollet
Alltid online

BF: 130606
Status: Mamma t Ronja 101227 & Wilda 130606

Inläggav Annn-Sofie » 13 mar 2011, 04:28

Blev sjuk igen! (visade sig vara mjölkstockning) hade feber och va allmänt känslig + ont i bröst. jag grät och bad han va hemma med mig bara den här dagen för ja vet att han hatar att sitta inne och ja hade låtit honom festa dagen innan. han sa att de kunde han självklart för min skull. de enda ja ville med de va för plutten att ha någon att vara med. ja orkade inte hålla honom eller ens skratta med honom.. men de slutade med att min kära "karl" ville åka pulka istället. så han kan sitta i sin lägenhet själv och om de nu är så fantastiskt utan oss så får de vara så. ja kan inte vara mamma åt två st heller, får ta plutten före den stora fula bebisen.

Han tror att jag fått en förlossnings psykos eftersom jag gråtit dom här två dagarna jag varit sjuk. MEN DET ÄR NOG HAN SOM HAR SOM INTE VILL TA I SITT BARN!! han borde inte skaffat barn om han inte vill ta ansvaret. och om jag visste det här skulle jag nog tänkt två gånger för tio mån sen. Även fast min son är det finaste jag har och ja skulle inte vara någonting utan honom.

Hur många har egentligen sin pappa? båda min och min sambos pappor är.. rövhål.. borde han inte tänka att han inte vill vara så då.. känns som att alla pappor är frånvarande.. iaf de unga.. eller?
Annn-Sofie
Nykomling

Nästa

Återgå till Familj & livet som förälder