Planer att studera, men nu gravid. Någon i liknande sitts?

Första trimestern - gravid vecka 0-12. När du skapar en tråd så döper du den till exempelvis "gravid vecka 10 - inskrivning" skriv den vecka du vill prata om.

Planer att studera, men nu gravid. Någon i liknande sitts?

Inläggav Cille » 15 jul 2012, 23:51

Halloj!

Jag har precis fått reda på att jag är gravid. Detta var lite oväntat och tanken var att jag skulle studera på högskola/universitet. Jag är dessutom ung (19 år) och jag undrar väl egentligen är någon annan är i samma situation?
Cille
Stammis

BF: 130315

Re: Planer att studera, men nu gravid. Någon i liknande sitts?

Inläggav norrglimt » 16 jul 2012, 09:14

Hej!

Jag är inte, men har varit, i en liknande situation. Jag blev gravid när jag var 18, dock planerat, och dagen efter jag plussade började jag plugga på universitetet. Jag pluggade en termin och tog sedan att studieuppehåll på ett år innan jag fortsatte. Nu har jag en termin kvar och har just plussat med barn nummer 2, så första och sista terminen på utbildningen kommer jag ha varit gravid :wink:

Hur tar killen det? Nu vet jag ju inte ens om du tänker behålla det, men om du gör det, har du något stöd att få? Hade du tänkt flytta för att plugga?

Jag hoppas att du inte ger upp dina planer på att plugga vidare även om du vill behålla barnet, eftersom det faktiskt går bättre än man tror. Studieuppehåll har du rätt till om du går på ett program och alla jag känner som har pluggat med barn har fått mycket hjälp från sina institutioner när tiderna inte gått ihop. Det blir helt klart jobbigare än att inte ha barn, men samtidigt känner jag att det har pushat mig ännu mer.
Bild

Bild
norrglimt
Stammis

Bor: Umeå

Inläggav MariaTheres » 16 jul 2012, 10:00

Jag var gravid hela sista terminen av min första högskoleutbildning med första barnet. Nu ska jag börja plugga i augusti till tandhygienist och vi planerar att få barn nr två någon gång under senare halvan nästa år. Jag tar också ett uppehåll då men tycker det är bättre än att få barn direkt efter och inte kunna jobba.

Allt går att lösa. Får du stöd går det förmodligen mycket lättare dock!
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

Status: Mamma till två gosfisar!

Inläggav Cille » 16 jul 2012, 10:04

Tack för ditt svar :)

Jo är väl lite samma som mig då. Men det var planerat för dig? Min kille tar det jättebra tycker jag. Han vill såklart ha barnet mer är något annat, säger han. Det där med stöd är lite svårare kanske. Mina föräldrar tar det nog bra, (de var 19, 20 år när jag föddes). Men jag är mer rädd för hur samhället ser på det, eller sådana vänner som är lite halvt vänner.

Jag kom in på utbildningar i år. Men jag har bestämt mig för att flytta till Åland för att plugga, om det går. Dock blir det nästa år i sådana fall, och sedan måste jag kolla upp en del först. Men nu känns det som att jag måste tänka om. Men vill ändå dit :/

Jo jag hade tänkt att studera vidare i vilket fall, dock vet jag inte när och var längre. Sedan vet jag inte riktigt vad jag ska göra nu. Jag jobbar tre dagar i veckan nu, för en otroligt låg peng. Detta arbete är nog dels inte passande för en växande gravid samt att det blir svårt med pengar (även om killen jobbar vill jag också ha lite att ge.)
Cille
Stammis

Inläggav hoppetossen » 16 jul 2012, 12:35

Om ni vill behålla barnet ska ni självklart göra det och jag tycker inte att du/ni ska se det som ett hinder.

Jag blev gravid med dottern när jag var 18 år och gick fortfarande på gymnasiet, dock hann jag ta studenten innan hon föddes. Jag hade planerat att plugga vidare till sjuksköterska och därefter barnmorska, men sökte aldrig, eftersom "plugga kan man ju inte göra när man har barn".
Så jag tog ett jävla skitjobb rent ut sagt efter studenten tills dottern föddes. Var mammaledig några månader och gick därefter tillbaka till skitjobbet där jag blev kvar alldeles för länge, "för plugga kan man ju inte göra när man har barn".

Vid det senaste årsskiftet tänkte kag att nu ska jag fan i mig ta tag i pluggandet och bli barnmorska! Hann köra en termin på Komvux för behörighetskomplettering och nu har jag gått och blivit preggo igen. Har kommit in på sjuksköterskeprogrammet, så kommer att köra en termin och sen ta uppehåll.

Allting går och allting går att lösa.
Det jag också vill säga, som jag tycker är det viktigaste: Ge fan i vad andra tycker. Jag dolde min första graviditet in i det sista för att jag bar rädd för vad folk skulle tycka och tro. Jag ångrar så sjukt mycket att jag inte var mer öppen med det, för när jag tittar på min dotter idag är hon det sista jag skulle kunna skämmas över och jag är så förbannat stolt över henne!
BildBildBildBildBild

http://sannajylo.blogg.se

Bild

Bild
Användarvisningsbild
hoppetossen
Alltid online

Inläggav tyskfroken » 16 jul 2012, 14:18

Hej!

Har inte varit i din situation riktigt, men jag blev oväntat gravid när jag pluggade till lärare. Hade pluggat två terminer och hade fem terminer kvar. Jag valde att fortsätta plugga som vanligt trots att lillknodden var född (jag och pappan hade turen att han jobbade kvällar så jag kunde gå på mina kurser. Bodde även nära universitetet så jag kunde hem och amma/pumpa ur mjölk under dagarna). Det var stressigt, men funkade helt okej för oss. Tog min examen som planerat och strax efter kom bäbis nr 2. Nu är jag gravid med trean och har skrivit in mig till en fristående kurs på distans i höst. Vet inte om jag kommer fullfölja den, men jag ska iaf försöka.

Följ hjärtat och gör det som känns bäst för just dig/er. Lycka till med allt!
tyskfroken
Stammis

Inläggav Cille » 16 jul 2012, 20:41

Hej!

Tack för era svar. Vi tänker behålla barnet, men jag hoppas bara att det löser sig med utbildning och så. Det känns skönt att höra att det finns folk som klarat det, och som säger att det går/gick bra.

Men hur såg elever och lärare på er? Och hur lätt är det att ta ett uppehåll och när gör man det bäst?

Och en annan sak. Även om jag absolut inte skäms över att jag är gravid så är jag lite halvt rädd för vad andra tycker och kommer säga. Jag kan absolut inte förneka det. Detta känns mest aktuellt för att jag är rätt ung och inte har ett bra jobb eller så. Sedan är det ju även många som inte alls känner mig, utan vet vem jag är och som jag antar kommer tycka och tänka saker. Hur som helst så undrar jag hur ni tänkte kring sånt här?
Cille
Stammis

Inläggav norrglimt » 16 jul 2012, 21:24

Bry dig inte om vad folk tycker och tänker! Jag trodde att folk skulle tycka mer än de gjorde. Barnmorskorna jag gick till var till och med positiva till min ålder och såg det snarare som något positivt än negativt att jag var ung och sa även det till mig. Det var ju kul att höra men vi var ärligt talat inte så brydda om vad folk tyckte. Vi visste att vi skulle ta hand om vårt barn på bästa sätt och att det skulle bli älskat och det är det viktigaste! Vad andra tycker spelar ingen roll!

Mina klasskompisar tyckte att det var jätteroligt och blev bara glada för min skull. Även nu när jag är i en ny klass är det inga problem att jag inte kan komma på allt och vara fullt lika flexibel. På universitet/högskola är det oftast mer variation på åldrarna och man är oftast inte ensam om att ha barn.

Studieuppehåll sa de till mig att de alltid godkände när det gällde föräldraledighet och när du ska börja igen är du garanterad plats så det är inga problem. Jag tog uppehållet efter att jag avslutat första terminen och började på termin två ett år senare. Jag tyckte att det var jätteskönt att göra så, men jag vet jättemånga som tar uppehållet mitt i terminer också, det mesta brukar gå att lösa.
Bild

Bild
norrglimt
Stammis

Bor: Umeå

Inläggav FruHallon » 16 jul 2012, 22:04

Jag sitter i samma sits som du, Cille, bortsett från att jag är 26 och därmed inte fullt lika ung :) I många år har jag haft universitetsskräck men tog mig i kragen och beslöt mig för att börja plugga en 3-årig utbildning nu i höst. I juni insåg jag att jag var gravid och för några dagar sedan fick jag reda på att jag var antagen till programmet. Det känns visserligen lite dumt att bara gå en termin och sedan vara föräldraledig, men på något sätt känns det även sporrande. Folk har sagt mig att det faktiskt går smidigare än man tror att kombinera barn och studier, och har man en man/familj med i bilden så går det förhoppningsvis att lösa på ett sätt som passar alla. Universiteten har ju dessutom stor erfarenhet av att kvinnor blir gravida under sin utbildning... Jag känner mig därför inte avskräckt av det hela, snarare tvärtom. Ingen chef som är missnöjd eller kollegor som hamnar i kläm. Du har bara dig själv och din nya familj att tänka på.

Vad gäller andras åsikter så tror jag att du förstorar upp det hela. Folk bryr sig mindre om andra än man tror (shit vad negativt det lät), och de som bryr sig kommer säkerligen bry sig på ett positivt sätt. Det är en sak jag lärt mig ju äldre jag blivit (nu låter det som att jag är trehundra år gammal...) ; att inte lägga tid och energi på vad andra tycker och tänker om en och de val man gör. Från början till slutet handlar dina val om dig, inte dem.

Så plugga på! Jag tror att vi klarar av det :)
Användarvisningsbild
FruHallon
Stammis

BF: 141213

Inläggav Cille » 17 jul 2012, 17:18

Tack för alla svar!

Jag har börjat smälta det här nu och känner att jag borde klara detta :) Vill man så kan man nog också.
Cille
Stammis

Nästa

Återgå till Första trimestern