Planer att studera, men nu gravid. Någon i liknande sitts?

Första trimestern - gravid vecka 0-12. När du skapar en tråd så döper du den till exempelvis "gravid vecka 10 - inskrivning" skriv den vecka du vill prata om.

Re: Planer att studera, men nu gravid. Någon i liknande sitts?

Inläggav elinelin90 » 17 jul 2012, 17:54

Hej! Jag är i samma sits som dig. Jag är 22 och nygravid och har kommit in på universitetet till hösten.
Vet inte riktigt heller hur jag ska göra! Jag tänker såhär:

Jag kan börja plugga nu till hösten och då hinner med med en termin. Men eftersom att jag har BF i mars så kan man gå endast 2,5 månader av termin två då eller kommer jag tvingas sluta redan vid jul? och kommer jag räknas som arbetslös i det glappet?
Sen blir det ju struligt för min man pluggar också, och det är tänkt att han ska vara pappaledig på sommarlovet och då tänkte jag jobba. Men jag vill ju inte börja plugga igen på vårterminen då, för så är ju plutten bara 9 månader och maken pluggar så han kan inte heller vara ledig då... Och kan man börja igen på höstterminen eller hänger man inte med i sin "klass" då?

Annars är väl planen att jobba klart och sen vara föräldraledig länge, och maken ledig på sommarloven, och börja plugga hösten 2014. Men det känns så lååångt bort då!

Tacksam för svar :)
elinelin90
Alltid online

Bor: Västerhaninge
Status: Mamma till Chase 20130325

Inläggav Cille » 17 jul 2012, 20:39

Ååh va härligt! Då är det nästan precis som för mig! Jag har också BF i mars :)

Jag tänker en del på det här. Om jag börjar plugga nu måste jag också sluta efter en termin, sedan börja igen efter sommaren (om man inte går 2.5 månader, som elinelin90 sa). Dock kan det bli lite knepigt, dels då barnet bara är fem månader då och killens jobb är lite speciellt och han kan nog inte vara hemma så mycket. Detta betyder att det här med att studera kanske måste vänta ändå. Sedan ville jag så gärna till Åland och studera också, vilket kommer bli otroligt svårt nu. Så även om saker och ting kan gå så tänker jag ändå vääldigt mycket!

Vad gör man så länge? Jag har ju inte jobbat så det blir inte mycket i föräldrapenning :/
Cille
Stammis

BF: 130315

Inläggav elinelin90 » 17 jul 2012, 21:20

Vad roligt! Skriv in dig i Marsbarn 2013 gruppen :)

Får se om vi får några svar, jag undrar lika mycket som du! Tänkte ta tag i att ringa till Försäkringskassan nu när jag har semester och försök få lite svar därifrån ang föräldrapeng osv :)
Åland låter kul! Men det är säkert mycket praktiskt att tänka på där, tex har du lika bra stöd där som här hemma? Följer pappan med? och sen alla andra frågor du har nu måste du får svar på ganska snabbt om du ska börja plugga i höst! Usch, och så måste man tacka JA till platsen innan den 30 juli!

Angående föräldrapengen så bestämmer du dig för att inte plugga kanske du skulle försöka söka något heltidsjobb så snabbt som möjligt? Då borde man väl lyckas höja föräldrapengen lite :)
elinelin90
Alltid online

Inläggav Hannaa » 17 jul 2012, 21:33

Jag har inte varit i samma situation, men när jag studerade på högskolan var det många som fick barn under tiden. Några tog uppehåll, andra tog med barnen på skolan och fortsatte läsa. :) Vet inte om man får det överallt, men där jag studerade (ok i Norge, men i alla fall) så var det med bebisar på lektionerna. Dom låg i vagnarna, eller blev "lånade" av andra studenter. Gick hur bra som helst :D
Bild

Bild

Bild
Hannaa
Alltid online

BF: 091121

Inläggav Cille » 17 jul 2012, 22:31

Absolut, ska skriva in mig där :)

Det är smart, jag borde nog kanske också kontakta dem. Det är väl lika bra.
Mjo alltså jag får nog tänka om när det gäller Åland. Jag känner människor där, men tror inte att det blir samma stöd. Killen skulle följa med i sådana fall, dock handlade problemet mer om att hitta bostad där och så.

Jo jag kom in på högskola/universitet jag med. Men jag vet absolut inte vad jag ska svara än, och det är ju ganska snart som det är sista dagen för det :/ Jag kan tänka mig att det går att plugga (eftersom så många klarat det utmärkt :) ) Däremot vet jag inte hur jag kommer känna sen, och om det är värt det att gå en termin - hoppa på ev igen efter jul (dock inte säkert eftersom barnet föds efter några månader).

Jag kan försöka hitta ett jobb, men det är absolut inte det lättaste! :/ Jag tror dock att man måste tjänat 80 000 kr/år i minst 6 mån (?) för att få mer i ersättning. Dock skulle ett jobb vara bra i vilket fall. Finns ju en del som måste inhandlas m.m. ;)
Cille
Stammis

Inläggav elinelin90 » 18 jul 2012, 09:54

Cille: Bostad är ju alltid det svåra! För börjar man plugga kanske man har rätt till studentbostad(vissa skolor har ju så) men då måste man ju lyckas få en större också. Du kanske kan ringa till skolan och fråga? Dem är väl oftast hjälpsamma :) Annars kan skolan säkert tipsa dig om en bostadskö eller så, och då kan du ringa dit med!

Jag tänkte ta tag det nu och försöka ringa både Universitetet och Försäkringskassan! Så kan skriva om jag fick några bra svar sen :)

Vet inte om det med hur mycket man måste tjäna, men tror också det är 6 månader som gäller men du hinner ju jobba så länge, så det borde ju inte vara något problem. Vad jobbar du med nu? :)
elinelin90
Alltid online

Inläggav Cille » 18 jul 2012, 14:47

Jo jag tänkte ta och ringa och kolla lite med utbildningen och så. Jag blev även antagen till en utbildning där jag bor (dock inget som låg högst upp på listan.) Men det skulle kanske vara något att börja där om inte annat. Känner fortfarande att jag inte vet om jag vill börja plugga nu direkt heller, det bästa hade nog varit en distansutbildning :)

Ja skriv gärna om du får svar :)

Jag är typ receptionist (svarar i telefon, mejl och göra lite andra ärenden). Däremot är lönen sjukt låg och jobbar bara tre dagar i veckan, sex tim varje gång :/
Cille
Stammis

Inläggav elinelin90 » 18 jul 2012, 15:24

Vad bra, gör det :)

Jag ringde till försäkringskassan och blev lite klokare iaf! Det vi kom fram till är väl att det säkert blir lite krångligt att börja plugga om man har BF i mars, eftersom att du endast hinner gå en termin(om det inte är möjligt att gå 2 månader av en termin på termin 2) och sen är det ändå nästan 3 månader tills BF och då får du inget csn... Man kan ju ta ut föräldrapenningen redan då men då flyger ju dagarna iväg.

Så för mig blir det nog att jobba på tills mitt vikariat är slut 31/10 och sen söka lite nytt tills det är dags :) Det som avgjorde egentligen var väl att jag vill spara mina dagar och att jag får högre föräldrapenning om jag stannar kvar på mitt vikariat jag har nu!

Då har vi jobbat med samma sak :) Jag var receptionist innan jag fick det här jobbet som handläggare.
Jag jobbade på ett ställe som heter Personalcenter som är ett bemanningsföretag förut. Där hade man en fast garantilön trots att man inte alltid fick uppdrag. Det var också rätt låg lön, men ändå helt okej!
Så kolla om dem söker folk eller skicka in en spontan ansökan :)
elinelin90
Alltid online

Inläggav Cille » 18 jul 2012, 18:33

Jag har inte hunnit ringa idag. Men nu kanske jag inte riktigt behöver det. Det du säger lär jag säkert också få höra ;)

Jo alltså det känns ju verkligen lite konstigt att gå en termin och sedan antingen inte gå andra terminen eller bara gå två månader. Att behöva ta ut föräldrapenning tre månader i förtid vet jag inte om jag vill göra heller.

Det lutar nog lite åt att jag får försöka jobba. Det lär dessutom behövas med tanke på alla saker som måste köpas ;)

Jo jag förstår ditt val också :) Man kan ju söka in igen och gå nästa höst också :) Detta förutsätter ändå att man har ett jobb. Jag kan fortsätta på mitt, men lönen är som sagt väldigt låg. Tack för tipset där! Jag ska ta och kolla på det :)
Cille
Stammis

Inläggav elinelin90 » 19 jul 2012, 09:21

Tycker ändå att du borde ringa din skola om du inte är hundra procent, det kanske går att lösa bra iaf :) Jag ringde som sagt aldrig skolan. Är du mer motiverad till att plugga är den ändå det som är bäst för dig och barnet, trots att du får mindre pengar :)

Har din kille jobb? För tar du fullt studielån ger ju det 9000 månaden, utan att skatta, så det är inte heller så dåligt om ni har en till inkomst!

Om din kille ska vara pappaledig kan du ju börja redan nästa höst och det är ju jättebra! Min man pluggar ju, så han kommer ta ut pappaledighet på sommaren och då tänkte jag jobba. Så jag får vänta till plutten blir tillräckligt stor för förskola innan jag kan söka, men det är helt okej för mig :)

Ja, kolla där :) Kan också rekommendera dig att söka vikariat istället för fasta tjänster. Då är det lite lättare att få dem, och ibland lite bättre lön, och är det ett vikariat på 6 månader eller längre har du fortfarande rätt till din SGI :D
elinelin90
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Första trimestern