Planerar barn, men har bara vikariat. Tips?

Diskutera ekonomi och jobb kring graviditeten och det nya livet med barn

Planerar barn, men har bara vikariat. Tips?

Inläggav sofia88 » 13 dec 2011, 00:55

Hej!
Har lite frågor. Är lite osäker kring allt detta som rör graviditet, mammaledighet och jobb!

Är 22 år gammal, bor ihop med sambo sedan 2 år tillbaka, (förhållande sen 4 år). jag har ett vikariat på sjukhus till 29/2-2012, kanske får jag fortsätta, men det är inget som jag vet just nu.
Min sambo är 24 år och går som lärling inom industri branschen. Lärlingslönen är kanske inte den bästa nu såhär i början.

Vi har planerat och försökt blivit gravida ungefär i 1 år snart. Jag har 2 st missfall i bagaget. :/
Jag vill verkligen bli gravid.
Har jobbat som timmis på många olika platser sen jag slutade gymnasiet. Och hade en årsinkomst förra året på 200.000 ungefär.

Alla säger att: vänta, du är så ung än, så ni hinner. Men jag känner mig redo och mogen för att bilda familj.
Och efter 2 missfall så är längtan betydligt värre. Vill inget annat.

•Kan jobbet neka en fortsättning om man blivit gravid?
•i vilken ålder är det "bäst" att bli gravid. Hur gamla var ni när ni fick erat första barn?
•vad är viktigt att tänka på gällande jobb? Bostad? Pengar? När man bestämmer sig för att bilda familj?

Har nog hur mkt frågor som helst, men dom får nog komma i lite eftersom. Känns som att andra ska försöka styra mig och mina åsikter.
:( önskar att jag hade lite mera självförtroende kring detta ämne.
Det påverkar mig negativt och olycklig. :(

Hoppas någon kan ge mig lite hopp. :) skriv alla era erfarenheter och dylikt.

Hoppas nån orkade läsa!

Kramar sofia88
sofia88
Alltid online

Re: Planerar barn, men har bara vikariat. Tips?

Inläggav baby-summer2010 » 13 dec 2011, 02:02

Hej,
jag är också 88:a, har en son på 16 månader. Nu har min man fast jobb, men när jag blev gravid så gick han fortfarande på universitetet. Efter vår pojk kom så har han gjort examensarbete och praktik, så det är först nu under hösten som han har fått en bra lön, men det har fungerat bra ändå. Jag har bara lägsta nivån av föräldrapenning då jag inte hade jobbat tillräckligt mycket innan lillpojken föddes för att höja fp:n. Så vi har haft betydligt mindre pengar än många, men vi har klarat oss bra. Vi har fått mycket kläder och köpte vagnen via blocket och fick spjälsäng av svärföräldrarna, så det har ju hållt nere kostnaderna.

Ja det är ju många som väntar med barn och vill ha hus och karriär (åtminnstonne färdig utbildning och fast jobb) innan de skaffar barn. Men sen får ju många problem med att skaffa barn också efter som man inte är lika fertil vid 30-35 som vid 20-25. Rent fysiskt är det ju bättre att få barn tidigt, sen måste man ju känna sig redo själv också. Sen är det bra att tänka igenom ekonomin o så, men man måste faktiskt inte ha villa och karriär innan man skaffar barn. Visst kommer man vilja ha mer plats med tiden men bara man har vad man behöver nu så kan man ju uppgradera med tiden. Vi flyttade för bara några månader sedan till en 3:a, så nu har lillen fått eget rum. :)

Försöka att inte lyssna för mycket på vad andra säger utan lita på dig själv. Ni vet bäst vad som passar er! Sedan får andra tycka, välja och prioritera som dom vill. Kom ihåg att du inte är ensam om att vilja ha barn tidigt även om det kan kännas så ibland.

Lycka till! Kram
Bild

Bild

Bild
baby-summer2010
Stammis

Status: väntar ett syskon till charmtrollet :)

Inläggav sofia88 » 13 dec 2011, 04:50

Åh va roligt att du skriver! Trodde inte ngn skulle skriva ä, det är inte så många som varit inne på denna kolumn.

Va roligt att du har en son på 16 månader. Dom är så söta, roliga i påhittiga. :) jag älskar barn! Jag har 3 syskonbarn och 2 st på min mans sida. Vi är gudföräldrar där. :)
Jag har haft bebis längtan väldigt länge. Sen min bror fick sin första år 2005. 6 år sedan ganska precis. Då jag fortfarande gick på högstadiet.
Då tänkte jag ju att det var för tidigt. Men jag har hela tiden sagt att " inte äldre än 23 vid mitt första barn"!
Och det står jag fast vid.

Min man kommer vara lärling i 3 år. Men han är ju fast och 100 %. Lönen kommer ju öka succesivt hela tiden.

Vi vill flytta till hus. Men vi hittar inget utav intresse, bara massor av skit hus, gamla knarriga reoveringsobjekt som är dyra. Nej tack!!
Väntar tills det kommer upp något bättre.

Just nu bor vi i 2a, på 3e våningen utan hiss. Men jag har viljan att det ska gå att ha barn ändå.
Det jag är rädd för är att om vi får barn före hus, så kommer vi inte kunna köpa hus, eller ta lån. Eftersom jag inte kommer ha en jätte bra mamma peng och kanske inte ha mitt vikariat kvar.
Jag vet inte hur det där med vikariat fungerar. Men det finns ju alltid nya jobb att söka också.

Egentligen så trivs ja inte på mitt jobb. Jag tycker det är jobbiga arbetstider. Jobbar natt, dag i kväll med Piss lön. Jobbar 75 %. Men hörde nu att flera ska sluta så jag aka fråga om jag kan få gå upp i tid. Om det går. Min grundlön är 17.000.

Jag önskar att jag kunde ha lite mer självkänsla. Det känns som om jag har begått en synd i blivit gravid.
Önskar att jag kunde säga: men nu är det såhär att JAG VILL, och vi båda har gjort detta beslut. Det är nästan som att jag ångrar att jag berättat om mina mf.
Men jag vill inte hålla något hemligt för min mamma. Det vill jag bara inte.

Vi tänkte också köpa begagnat. Det känns lite onödigt att köpa allt nytt.
Det jag tänkte mest på att köpa nytt är vagn"basen och kanske en sittdel. Men en liggkorg kan man köpa beg. Den används inte så länge.

Längtar efter bebis! Denna jul känns inte som det vore jul. Vi tänkte berätta nyheten för alla nära o kära då.

Det blev lite långt men. Hoppas du orkar svara!

Kram
sofia88
Alltid online

Inläggav E Maria » 13 dec 2011, 13:38

Jag hade vikariat när jag var gravid, men hann skriva på tillsvidareavtal innan jag berättade... Och då berättade jag ändå i v 13 eller nåt...

Det som är med föräldrapenning är att man måste haft sammanhängande anställning ett bra tag för att få sjukpenninggrundande föräldrapenning... Finns mer att läsa på försäkringskassans hemsida...

När det gäller arbetsgivarens möjligheter att inte anställa dig vidare så.. ja.. man har inte rätt att sparka någon pga graviditet, men om man har provanställning vilket många har första halvåret, så har arbetsgivaren rätt att avbryta den utan att ange orsak (vilket ju kan vara en graviditet)... Men jag tror inte det är så vanligt att detta sker...?

Jag hade ett missfall när jag gick min sista termin på universitetet. När missfallet kom diskuterade jag och min sambo om vi skulle vänta lite med nya försök eftersom jag var så nära examen och chansen att få ett jobb och så.. Men vi bestämde os för att köra. Om ett barn var välkommet under studierna så är det väl välkommet mitt i ett vikariat också om det är så.,...

Och med tanke på att ni har missfall bakom er så låter det egenltigen som att ni redan bestämt er... =)
Vad vill ni helst ha, hus eller barn? Kanske blir det svårt med båda rent ekonomiskt som du säger i första läget.. Men det finns väl massor med barn som är uppväxta i lägenhet.. =)
Bild

Bild

Bild

130203 pojke
E Maria
Alltid online

Status: Mamma till två små kottar

Inläggav baby-summer2010 » 14 dec 2011, 15:54

mmm... det är svårt att hitta en bostad man trivs med och har råd med. Vi har köpt vår lägenhet, för det var jättesvårt att få tag i hyreslägenheter här. Vi hade tur och hittade en billig och bra lägenhet, en vi hade råd med på det låga lån vi fått. Vi är glada att vi fick tag i lägenheten och trivs bra här trots att det är andra våning utan hiss, men det finns cykelfrörråd att ställa barnvagnen i och dit är det inga trappor så det fungerar ändå bra tycker jag. Hur ser det ut hos er finns det något bra ställe att ställa en barnvagn på?

När det gäller hus så tänkte jag att jag kanske kan jobba ett tag när barnen (vill ha nr 2 snart) blivit lite större och då köpa ett hus. Bara för att man inte har hus när första barnet föds betyder det ju inte att man aldrig kan köpa det. Jag vet många som har bott i lägenhet när dom fick barn och som flyttat till hus efter ett par år. Visst det blir väl lite svårare men inte på något sätt omöjligt, man får bara pussla lite.

Vad tråkigt att du känner att folk tycker att du borde vänta, att du gör "fel". Men tycker egentligen inte de har något att klaga på, visst du har ingen fast anställning men ni kan ändå försörja er. Det hade varit en annan sak om du blivit gravid i högstadiet när du började känna längtan efter barn och inte hade försörjning. Du har tagit det lugnt, tänkt dig för och planerat (upplever jag iaf) även om du gjort andra val än vad många andra gör och det finns INGET som säger att deras val är mer rätt ditt (och mitt). Du är inte ensam om att skaffa barn tidigt!

Lycka till!

Kram
Bild

Bild

Bild
baby-summer2010
Stammis

Status: väntar ett syskon till charmtrollet :)

Inläggav sofia88 » 14 dec 2011, 19:56

Baby-summer2010
Ja det är ju svårt detta med bostäder, med lån och allt. Vi har ju hittat ett hus som vi skulle vilja bo i, men problemet är att det bor någon där som inte ska sälja hehe :) eller gumman som bor där har sagt att hon inte orkar med en vinter till och det sa hon ¨förra året också men vi får se.
jo vi har ju också cykelförråd, men inget som jag jätte gärna skulle vilja ställa vagnen i, det stinker skit där nere du vet fukt och gammalt, nästan till mögel.
Men visst skulle det gå, man kan ju iaf inte ha den stå nere vid porten, nån kan ju sno den eller ha sönder den. Det finns inget annat bra ställe att ställa den än uppe i lägenheten eller cykelförrådet.
det är ett dilemma :/ men men något lär man väl ställa in sig på!

Det som är jobbigt med att skaffa barn tidigt är ekonomin, eller detta med fast jobb. och så som det ser ut idag med las dagar och vikariat på vikariat innan det händer nåt! Men det kan jag inte bara gå efter heller känns det som! visst vore det skönt att ha något att komma tillbaka till! Men min längtan efter familj är större!
Kan man tycka så? det kanske låter egoistiskt??

Jag känner ändå att jag är en ung tjej gått färdigt skolan och har bra betyg och håller mig på banan så att säga. har stadigt förhållande och jag tycker inte jag borde visa att jag inte är ansvarsfull?? det tycker jag inte.
Jag är ju barnvakt till brorsdotter hela tiden och har varit med henne ända från födseln nästan.
Det känns som om att jag är ensam som skaffar barn tidigt. Och som sagt jag skulle inte sagt nåt om jag gick i högstadiet som du skriver.
Önskar bara att jag kunde stå upp för mig själv och säga att: NU är det såhär och det är vårat val, men jag glider ner på stolen och säger ok, ska inte göra om det.
min mamma sa att du är ju så ung än, du har inget fast och jag sa, men du jag kan inte bli fast förns om jag jobbat i 2 år, det är för länge! men mamma sa att jo men vänta iaf 2 år till! så ni kan ta lån och köpa bättre bil och grejer, och du som gillar att handla och så, det kanske du inte kan om ni väljer att få barn först. Men då känns det som att jag inte tar min shopping i första hand, om jag får mitt barn så tänker jag ´nog inte på det. OCH det kan jag inte, det är nog ingen som vet hur jag känner!!!! kan aldrig vänta 2 år till när man fått mf.
Efter första missfallet så var det egentligen inte en sån planerad graviditet, men efter det så kom ju känslorna att nej detta måste vi fortsätta med!
moderskänslor eller va ska man kalla det! och då visste man ju att jag kunde bli gravid! och jag kan nu i efterhand förstå mamma då, då var jag bara 21 år. men nästa år blir jag 23 år. och det känns rätt för oss!!
'

Kramisar!
sofia88
Alltid online

Inläggav Cayenne87 » 14 dec 2011, 22:57

Både min sambo och jag är 24 och vi har en dotter på 2,5år och en bebis påväg. Sambon har en fast anställning men inte jag. Jag går på timmar men får ändå ihop en skaplig lön. Vi köpte hus ca 2 månader innan dottern föddes. Visst ökade boendekostnaderna men de är det värt tycker jag, men egentligen letade vi inte aktivt efter ett hus då. Vi hade tänkt bo kvar några år till i lägenheten innan vi behövde flytta till större. Men de här huset dök upp och vi fastnade för det.

När det gäller jobb så blir det lite mer pussel än vad det hade varit annars. När jag var föräldraledig sist så saknade jag att ha något fast att komma tillbaka till. Hade jag haft en anställning hade vi kunnat dela på ledigheten mer. Det funkar ju inte att sambon är hemma på fp och jag ska hoppas på att få skift. Vi har gjort så att sambon fått vara hemma hela sommaren istället eftersom jag har vikariat då.

Annars ser jag inget negativt med att få barn tidigt. Det var så vi vela ha det. Längtan var så stark så vi hade inte kunnat vänta 3-4år till. Båda barnen är planerade så det här är ett val som vi gjort. Vi tänkte och planerade mycket innan vi började försöka med första, men tillslut insåg vi att man lär chansa ibland och följa hjärtat. Man kan inte ha koll på allt jämt :)
Bild

Bild
Cayenne87
Alltid online

Status: Väntar vårat andra barn <3

Inläggav Vitlilja » 15 dec 2011, 11:24

Nu har jag inte läst de andra svaren, tänkte bara lägga in en snabb kommentar..
Om du har ett vikariat nu så MÅSTE du vara jättenoga med att skriva in dig på arbetsförmedlingen så fort du blir arbetslös, på detta sätt kan de räkna ditt sgi på ditt vikariat, får du jobba på timmar vid behov så var inskriven på arbetsförmedlingen samtidigt, för då KAN de räkna ditt sgi på en heltidstjänst OM du får jobba heltid i bara några dagar. Observera KAN :P
Men det sa dom faktiskt till mig när jag frågade lite om sgi nu när vi börjar fundera på hur vi ska göra med nummer två(när det blir aktuellt) då jag vill ha ett högre sgi då.

Blev nog rörigt :S
Alina född 20/1-11 <3
Vitlilja
Alltid online

BIM: 040912

Inläggav sofia88 » 16 dec 2011, 23:19

cayenne87: hej :) ok om ni då var ju ni runt 21-22 år gamla när ni fick eran dotter. Jag önskar att det finns flera unga mammor. Och är glad att du skriver. :)
Om du nu inte har fast, hur fick ni lån till att köpa hus? antar att ni tog lån? :)
hur har ni gjort med budget typ? lägger ni upp varenda krona i månaden och har sparanden konto.
Hur mkt kostar erat boende i månaden: ex hyra/amortering/mat/el/telefon/bredband och vatten typ.

Vi har inte direkt pratat med varandra om vem som ska ta föräldraledigheten. Det kommer nog att bli jag, eftersom jag förmodligen inte kommer vara fast anställd.
du låter som en superstark mamma :)
Och jag vill också att mina barn ska kännas planerade. Och det tvivlar jag inte på! Önskar bara att jag kunde ha lite mer stake och inte låtas bli nertryckt!! :(

Vitlilja: Ok det var bra att du skrev det om ams. Men tänk om jag blir gravid och så vill dom inte ge mig förlängt. Allt detta med föräldradagar är rörigt tycker jag och anställningar hit och dit! usch jag spyr snart på det!!!!
sofia88
Alltid online

Inläggav Twiddelidi » 17 dec 2011, 00:28

Hej!

Jag är 20 år och blev mamma i oktober. Jag kan inte säga att han var planerad men vi använde inte skydd och förstod ju va som kunde hända.. När jag berättade för alla nära och kära att jag var gravid var det ingen som blev chockad. Alla visste liksom att jag skulle få barn tidigt. Och jag kan garanterat säga att vår Wille är det absolut bästa som hänt mig, ångrar ingenting! Att vara mamma är fantastiskt.

När vi blev gravida hade jag bara 40% vikariat, det utökades senare till 100%. Jag jobbade fram till 1e juli i år men eftersom jag därefter anmälde mig som arbetssökande på arbetsförmedlingen räknade försäkringskassan min föräldrapenning efter sgi vilket var väldigt skönt.

Vi köpte i juni ett hus som vi håller på att renovera. Allt går med lite vilja våld och vaselin typ ;-)

Jag tror man känner sig bäst själv och vet vad man klarar. Att få barn är en stor , omställning och det är inte alltid lätt, men dagen vår Wille föddes fick verkligen livet en ny mening och jag är så sjukt tacksam över allt! Bry dig inte om vad andra tänker och tycker, man ska följa sitt hjärta! Saker och ting brukar på nått vis lösa sig :-)
Twiddelidi
Stammis

Nästa

Återgå till Ekonomi & Jobb