Planerar barn, men har bara vikariat. Tips?

Diskutera ekonomi och jobb kring graviditeten och det nya livet med barn

Re: Planerar barn, men har bara vikariat. Tips?

Inläggav Vitlilja » 17 dec 2011, 11:10

Det är därför det är viktigt att du från dag 1 som arbetslös skriver in dig på arbetsförmedlingen. Gör du detta kan de räkna ditt sgi på det vikariatet du haft istället för grundbeloppet.
Så länge man inte går hemma utan att vara inskriven på af eller sjukskriven så borde de kunna räkna ditt sgi på ditt vikariat och den lönen du fick då.
Du kan också ringa och fråga fk om du har frågor. De brukar vara väldigt hjälpsamma när det gäller såna frågor^^ iaf de jag pratat med.
Alina född 20/1-11 <3
Vitlilja
Alltid online

BIM: 040912

Inläggav sofia88 » 18 dec 2011, 03:30

Men om jag tex berättar att jag är gravid, om dom inte ger mig fortsättning, kan man göra så då också, att dom kan räkna på mitt tidigare vikariat.
Jag fattar inte detta med Sgi. Om jag har en fast anställning, hur är det med Sgi'n då? Jag vet inte ens hur många dagar man ska ta ut, desto mera dagar man tar desto fortare tar väl dagarna slut?
Men hur många dagar är "vanligaste" att man tar ut.

Men om man är mamma ledig och är inskriven på AMS, hur ligger det till då? Dom har ju så mkt krav på att man ska söka minst 3 jobb om dagen typ och ha regelbunden kontakt med dom hela tiden!
Plus att dom tycker att man ska kunna flytta var som helst.
Finns det ett jobb i Kiruna så tycker dom att man ska ta det.
Gick ur AMS för dom är sjuukt sjukt störda, och deras lagar o regler är som en påse skit.
Lägsta nivån på Sgi är 180 kr va? Vad är grundbeloppet?

Detta är en djungel!

:)
sofia88
Alltid online

Inläggav Vitlilja » 18 dec 2011, 13:11

Om du inte får förlängt så ska du första vardagen efter att du slutar på ditt vikariat anmäla dig på arbetsförmedlingen. Detta gör att de kan räkna ditt sgi på ditt tidigare vikariat, även om detta vikariat hade varit för 1 år sedan, om du förstår. Så länge du INTE är hemma utan sysselsättning eller utan att vara inskriven på af.
Du kan ju säga det till den du är hos på sf, att du är gravid så dom vet det. Och ingen kan tvinga dig att flytta om du är gravid och ska få barn. Det är bara att söka de jobb du kan. Sen när du är mammaledig tar du ut föräldrapenning så då ha du en sysselsättning(föräldraledighet).
Vi tar ut mellan 1-7 dagar i veckan beroende på hur mycket pengar vi behöver och hur mycket jag får jobba(jobbar vid behov) så det beror på hur länge man vill att ens dagar ska räcka och hur man har det ekonomiskt.
Efter barnet är 1 år måste man ha sysselsättning 5 dagar i veckan, alltså jobb eller fp för att få behålla sitt sgi.
Har man grundbeloppet så får man 180 kr/dag vilket slutar på runt 4000 kr efter skatt.
Mitt råd är att verkligen vara noga med att alltid ha jobb, eller vara inskriven på af..... det är inte kul när man får vända på varje krona.
Alina född 20/1-11 <3
Vitlilja
Alltid online

BIM: 040912

Inläggav Skoogstrollet » 19 dec 2011, 20:47

sofia88: Det finns nog ingen optimal ålder att bli gravid, men som andra skrivit så är det lättare runt 20-25 än 30-35 rent procentuellt, men sedan är det ju olika från par till par, men ni verkar ju ha lätt att bli gravida i alla fall. Sedan beror det på hur just er livssituation ser ut.

För min del ville jag gärna ha barn vid 30, men då försvann sambon så jag fick försöka hitta kärleken på nytt och fick inte barn förrän 35 ... Det funkar det också, men oron för att inte kunna få ett syskon är ju dessto större. Sedan är man nog tröttare nu än om jag hade varit yngre skulle jag tro. Ett skruttigt hus med renoveringsbehov fick jag med på köpet.

När vi skaffade barn hade jag ingen fast tjänst, men däremot en anställning på minst 6 sammanhängande månader i bagaget som min fp baserades på. Däremellan har jag alltid varit anmäld på af om jag inte haft heltid. Har du inte haft 6-månader sammanhängande, så är risken att du hamnar på lägsta ersättningen, vilket inte ger så mycket per månad att leva på. Allt hänger på hur din anställning ser ut, så där skulle jag kolla med fk att ni får ihop ekonomin först.

Sedan tycker jag inte du ska satsa på en ny vagn alls, då de är svindyra och du får inte ut så mycket på att sälja den senare. I så fall är det viktigare med ett nytt eller säkert begagnat babyskydd om ni har bil.

Så som det låter med din barnlängtan så skulle jag istället vänta med att skaffa hus då banken kräver att ni har fasta anställningar plus att ni ska ha råd med kontantinsatsen. Är det ett billigt hus kan det ju räcka med att sambon har fast jobb och står för lånet, men det beror också på hur bra relation man har med banken. Å andra sidan står du mindre säker om du inte är delägare i huset.

Sedan är det väldigt smart att spara undan så mycket man kan medan man jobbar inför barnet kommer. Du vet ju hur mycket ni behöver idag för att gå runt, så då är det ju lättare att räkna på det.
Visst ammar man är barnet rätt billigt länge vad gäller matkostnaden, annars stiger den rätt fort om man inte har ork och tid att laga mat när smakportionerna ökar till 1-2 dl 1-2 gånger per dag. Dessutom kostar blöjor. Resten går ju köpa begagnat.

Kläder går handla hyfsat billigt även om man tycker det är kul att shoppa. Vi har fått en hel del, men jag har ändå handlat mycket nytt när det varit halva reapriset och andra kampanjer, då det varit billigare än handla second hand för 30 kr/plagget, om man inte springer på barnloppis förstås med 5-10 kr plagget. Sedan har ni kanske turen att få låna/ärva mer av era syskonbarn.

Ja, fp-reglerna är en djungel. Oavsett vilken tjänst du har så ska den ha varit sammanhängande i minst 6 månader. Om du får en fast tjänst så spelar det ingen roll, förrän du kommer tillbaks efter fl om du inte jobbat 6 månader dessförinnan.

Så sätt er och skriv upp hur er budget ser ut nu, så vet ni hur mycket det krävs att du tjänar för att ekomin skulle gå ihop nu. Sedan tillkommer ju barnbidraget på 1050 kr per barn, men det går åt rätt fort. Lycka till!

Hur mycket du ska ta ut i dagar per vecka beror ju på vad du får och hur er ekonomi ser ut. Vi har tagit fullt (7 dgr/v) då vi har byggt om vårt hus. Lånen på huset var innan på 200.000 och nu hamnar vi väl uppåt 450.000 tror jag, men då har vi ju haft en hel del "över" per månad till byggmaterial och vi gör dessutom det mesta utom vvs och el själva. Annars är det ju normalt att ha lån på minst 1 miljon eller kanske 2.
Skoogstrollet
Alltid online

BF: 130606
Status: Mamma t Ronja 101227 & Wilda 130606

Inläggav sofia88 » 16 jan 2012, 00:20

Wohoow!!!! Jag ska få tillsvidare anställning från o med 1 mars :) :)

Snacka om glad, nu har vi börjat titta efter hus och faktiskt varit med och budat på ett :)
Gud så skönt :) nu känns det som att det förhoppningsvis kommer rulla på :) hoppas jag, peppar peppar ta i ett träd :)

Även fast det kanske inte är jättebra jobb tider så får jag väl ta det. Jag har iaf fast tjänst och kan börja tänka mera framåt med allt.
Hur skulle det vara att om jag blev gravid i sommar etc? Kan dom häva min tillsvidare tjänst? Det borde dom väl inte kunna?

åh jag är så lycklig :)

Kramar till ALLA :)
sofia88
Alltid online

Inläggav baby-summer2010 » 16 jan 2012, 00:50

Grattis till jobbet Sofia88! Lycka till med hus-köpet.
Nej, jag är ganska säker på att dom inte kan häva din tillsvidare tjänst för att du blir gravid, tror det finns regler mot sånt.
Bild

Bild

Bild
baby-summer2010
Stammis

Status: väntar ett syskon till charmtrollet :)

Föregående

Återgå till Ekonomi & Jobb