Planerat snitt, steg för steg...berätta!

Ska du föda eller har du fött med kejsarsnitt? Här finns en egen kategori att dela med sig och ta del av andras erfarenheter.

Planerat snitt, steg för steg...berätta!

Inläggav minnea » 16 jul 2009, 14:40

Ska in för planerat snitt runt den 25 augusti och vill gärna veta hur det går till. Kan inte ni som varit med om detta berätta om era erfarenheter? Både det som var bra, och det som var mindre bra...

Tacksam för era svar!
/Minnea
minnea
Stammis

Re: Planerat snitt, steg för steg...berätta!

Inläggav Taweret » 16 jul 2009, 16:10

För mig var det så här.

Dagen innan var vi på inskrivning och gjorde klart alla papper mm. Samt fick med oss en flaska lavemang som jag skulle ta på kvällen när jag börjat fasta.
Vi skulle sedan infinna oss på sjukhuset kl 8.00 på morgonen för att få komma till operation någongång på fm, beroende på vad som hände. Vi åkte till op runt tio så jag var andra snittet den dagen. På avdelningen hade de dock satt nål i armen och kopplat drop samt att jag hör för mig att dom tvättade magen på mig. Jag fick ju även ta mig fina sjukhuskläder :D

Väl nera på op sen så skulle jag får bedövningen vilket krånglade för mig så dom fick tillkalla en annan läkare så det var det jobbigaste för mig då den första stack fel flera ggr. När sen den andre läkaren kom så gick det på första försöket, då satt jag upp det rekomenderar jag istället för att försöka ligga ner som en boll.

Sedan packar dom in dig bakom skynken och känner efter hur mycket du känner och sedan så genomförs snittet. Det kan kännas lite konstigt för man känner att dom grejar med magen men det gör inte ont. Sen kände jag ett sug och ett plopp för att sedan få en liten blodig klump upp till ansiktet :D När dom sedan sydde ihop så fick Oskar ligga uppe hos mig så vi fick gosa och mysa. Det tog lång tid för mig att sys ihop dock vilket inte är så vanligt men jag har ett myom som blödde mycket så det tog extra tid.

Får jag fråga varför du ska få ett planert snitt?
Lycka till!
Mf maj-07 v.8
Mf 11/11 -07 v.12

Oskar 2810g 48 cm 4/9-08
Alma 3090g 49 cm 9/10-09
Användarvisningsbild
Taweret
Alltid online

Inläggav minnea » 18 jul 2009, 14:20

Hej, tack för din berättelse! Hur lång tid från inskrivning till att du fick komma upp på avdelning tog det?

Jag ska få planerat snitt mest på grund av förlossningsrädsla, har två vaginala och ett akutsnitt bakom mig, och vill verkligen inte uppleva den fasan igen som det var med vaginal. Trots att jag var väldigt rädd vid det akuta, och hade typ krystvärkar när beslutet togs, är det nog den förlossningen jag fixat bäst mentalt. Då fick jag ändå en hel del blodförlust, så jag var i dåligt skick efteråt.
Sedan har jag diagnosen Aspergers, vilket innebär att oplanerade händelser kan ge extrema psykiska konsekvenser för mig. I vardagen kan vad som helst litet oplanerat rubba min rytm, och leda till en massa ångest. denna graviditet har rent ut sagt varit ett helvete, har fått så mycket konstiga symptom som jag inte visste fanns plus de vanliga som foglossning och sånt. Har knappt kunnat äta mat tex, jag är så glad att detta snart är över, är i vecka 35 nu!
minnea
Stammis

Inläggav Taweret » 18 jul 2009, 16:19

Vi kom in på avdelning och fick vårt rum på direkten när vi kom på morgonen. Eller om vi fick vänta max 30 min kommer inte riktigt ihåg. Man brukar bli väl omhändertagen när man kommer, sen om dom vet om din historik så ska det nog inte vara någon fara. Nu kan det ju alltid hända oförutsedda saker på ett sjukhus men är det planerat snitt så har du ju iaf en tidsram att gå efter.

Hur går för dig att vara mamma då med din diagnos för då händer det ju rätt mycket saker som inte är planerade. Jag har jobbat med barn med Asperger så jag har rätt bra koll.

Lycka till nu sista veckorna och hoppas att ditt snitt går bra.
Mf maj-07 v.8
Mf 11/11 -07 v.12

Oskar 2810g 48 cm 4/9-08
Alma 3090g 49 cm 9/10-09
Användarvisningsbild
Taweret
Alltid online

Inläggav Zandrali_83 » 29 jul 2009, 09:16

Jag skan nog med få planerat snitt för min lille pojke ligger med rupan neråt sen tor min barnmorskan att han inte har plats att väda sig på i med att jag är i vecka 35 nu.
Zandrali_83
Nykomling

Återgå till Kejsarsnitt