Potatismos

Diskutera barns sömn och matvanor med andra föräldrar.

Potatismos

Inläggav IdaK » 12 nov 2010, 11:31

Jag har en son som är 7 mån blir 8 mån i början av dec! Vi kämpar med vanlig mat, men går inte så jätte bra! Gröt går jätte bra! Har pratar med BVC mycket om vad jag ska göra! Men känns som inget hjälper. Kan ju inte tvinga min son, han blir jätte arg! Jag ammar hon så han får i sig protein! Visst skulle man kunna göra lite potatismos själv? Man kan väll ha lite matlagninggrädde i ? Mvh ida
IdaK
Stammis

Re: Potatismos

Inläggav Anmj » 12 nov 2010, 11:44

Ja pröva med potatismos, så länge du inte saltar så ska det ju inte vara några problem. Är det bitarna som han inte vill äta? När min dotter skulle gå från att äta pureér till lite mer bitig mat så gjorde jag päronpuré och sen så hackade jag ner ett kokt päron i små bitar och blandade ihop... det slank ner.
Annars kanske du kan pröva att han får kladda med händerna själv i maten. Då brukar det ju slinka in lite iaf.

Lycka till!
Bild

Bild
Anmj
Alltid online

BF: 110607

Inläggav Fanny » 12 nov 2010, 11:45

Mosa potatisen med osaltad smör och ha i lite bröstmjölk, testa med morötter och palsternacka oxå det är lite sött.
Lycka till!
BildBild
BildBild
BildBild
4skabli5.wordpress.com
Fanny
Alltid online

BF: 130922
Status: Mamma till Melissa och Hailey

Inläggav Emma&Tobias » 12 nov 2010, 13:23

Våran dotter är samma ålder som din son och hon äter allt vi äter.
Vi kokar potatis och morötter och mosar ihop. steker köttfärs och pressar i vitlök,kan peta i lite hackad spenat om man vill ha i lite mera smak.
Frukost gör jag havregrynsgröt och blandar i mosad banan eller rivna äpplen eller färsk lingonsylt.(eller vad som finns till hand hemma)
Ris och rent stekt kött.
Allt som är rent och naturligt kan du ge ditt barn nu när han är så pass gammal.
Vi fick köpa till sånna där frukt pureer och blanda i för att hon skulle tycka det var roligt att äta eller blanda i ersättning och välling för familjär smak. Men efter några veckor så slutade vi med det.
Krydda går oxå jätte bra i små mändger och vitlök är bra för barn.
Men håll borta saltet än så länge.
Nånting som jag tyckte var vändpunkten var att dra ner på flaskor (för våran del) och ha henne med varje gång vi åt och hela tiden erbjuda henne en mackkant eller några mackaroner-mesta gick till hundarna men efter hand började hon försöka stoppa det i munnen och då var vi där med gaffel så hon fick nått i sig. Så för våran del spelade hennes nyfikenhet in och hjälpte oss.
Du får försöka hitta vad som kan sporra din lilla prins :)
Bild
Emma&Tobias
Alltid online

Inläggav Anmj » 12 nov 2010, 19:19

Emma&Tobias - Jag har fått info om att man inte får ge spenat till barn under ett år (gäller även mangold, rödbetor, honung och något mer). Jag har för mig att spenat innehåller nåt som gör att syreupptagningen försvåras hos barn...
Bild

Bild
Anmj
Alltid online

BF: 110607

Inläggav Emma&Tobias » 13 nov 2010, 12:39

Det är inget jag har hört förut och inget dom sagt på BVC heller men om du hört det så är det kanske bäst att hålla sig borta från spenaten :)
Använd broccoli istället då :D
Bild
Emma&Tobias
Alltid online

Inläggav Fanny » 13 nov 2010, 14:24

Detta hittade jag på livsmedelsverkets hemsida;
Från cirka 8 - 10 månader kan du ge ditt barn det mesta av den mat som övriga familjen äter, men en del livsmedel bör du vänta med att ge tills barnet fyllt ett år.

•Spädbarn bör inte äta honung eftersom den kan innehålla sporer som i tarmen kan utvecklas till bakterier och där producera ett farligt gift.

•Större mängder spenat, rödbetor, bladselleri, nässlor och mangold kommer på menyn först när barnet fyllt ett år. Det finns mycket nitrat i dessa grönsaker som kan omvandlas till nitrit, vilket kan försvåra syreupptagningen hos små barn.

•Det finns en risk att små barn sätter nötter och jordnötter i halsen. Undvik därför att ge barnet nötter och jordnötter under småbarnsåren.
BildBild
BildBild
BildBild
4skabli5.wordpress.com
Fanny
Alltid online

BF: 130922
Status: Mamma till Melissa och Hailey

Inläggav Emma&Tobias » 13 nov 2010, 21:35

Ja dåså, större mängder bör man undvika och då kan man ju undvika det rakt igenom, :D
Bild
Emma&Tobias
Alltid online

Återgå till Barns sömn & Matvanor