Annons:

Primolut Nor (progesterontabletter) och Pergotime??

Plussa tillsammans! Peppa, tipsa och stötta!

Primolut Nor (progesterontabletter) och Pergotime??

Inläggav 1980 » 19 feb 2009, 10:36

Hej!

Min mens kom till slut (efter över tre månaders väntan) igång av sig själv efter att jag slutade med mina p-piller och jag har hittills haft regelbunden (men väldigt sparsam) mens tre månader i rad. Innan mensen kom igång av sig själv fick jag ett recept på Primolut Nor (progesterontabletter), men jag hann inte börja med dessa innan mensen kom igång av sig själv. När mensen varit regelbunden i tre månader gick jag ändå till gynekologen och tog blodprov för att få veta om min ägglossning var igång, men provsvaren visade att jag inte har ägglossning (och kan alltså inte bli gravid utan att få hjälp med att få igång ägglossning) :cry:

Nu är det dags för mens igen, men den dyker inte upp och jag har inga känningar som jag brukar ha innan mens. Gravid kan jag ju inte vara eftersom jag bevisligen inte har haft ägglossning. Misstänker att min mens börjar strula igen och jag är rädd att den kommer att utebli helt under flera månader igen...

Nu till min fråga: Kan jag äta Primolut Nor (progesterontabletter) för att sätta igång mensen, för att sedan på dag 5 i cykeln börja med Pergitime för att stimulera ägglossningen? Eller måste jag först sätta igång mensen med Primolut Nor och hoppas att det gör att mensen kommer av sig själv nästa månad för att först då börja med Pergotime? Alltså, kan jag äta först Primolut Nor (progesterontabletter) och sedan därefter Pergotime?

Är det någon av er som har erfarenhet av detta, dvs först tabletter för att kicka igång mensen för att kunna börja äta Pergotime dag 5 i menscykeln?

HOPPAS PÅ SVAR!!!
1980
Stammis

Re: Primolut Nor (progesterontabletter) och Pergotime??

Inläggav Stina78 » 19 feb 2009, 11:00

Hej!

Nu till min fråga: Kan jag äta Primolut Nor (progesterontabletter) för att sätta igång mensen, för att sedan på dag 5 i cykeln börja med Pergitime för att stimulera ägglossningen? Eller måste jag först sätta igång mensen med Primolut Nor och hoppas att det gör att mensen kommer av sig själv nästa månad för att först då börja med Pergotime? Alltså, kan jag äta först Primolut Nor (progesterontabletter) och sedan därefter Pergotime?

Ja, det kan du, iallafall enligt min läkare (gick hos barnmorskegruppens läkare och gynekolog)... Det var precis så jag fick göra. Lycka till!
Användarvisningsbild
Stina78
Stammis

BF: 141031
BIM: 140224

Inläggav 1980 » 19 feb 2009, 11:08

Hej Stina78 och stort tack för ditt svar!!

Hur åt du tabletterna då? Jag minns inte vad gynekologen sa angående Primolut Nor. Hur många tabletter tog du per dag och hur många dagar? Ungefär hur många dagar tog det för dig innan mensen kom efter att du ätit kuren Primolut Nor och hur många dagar hade du mens? Jag gissar att du därefter började äta Pergotime på dag 5 i menscykeln (första blödningsdagen=dag 1).

Sist men inte minst, hur lång tid tog det för dig att bli gravid efter påbörjad behandling? Hur många omgångar Pergotime behövde du äta? Eller du blev kanske gravid utan Pergotime till slut...?

Förlåt för att jag bombar dig med så många frågor... :wink:

Kram!
1980
Stammis

Inläggav Emmisen87 » 19 feb 2009, 11:18

Hej Tjejer! Jag fick också en kur primolut efter att min mens varit försenad 3 veckor.. brukar va regelbunden och var då hos läkaren som konstaterade att jag inte haft äl på nån månad.. men jag åt tabletterna i 10 dagar 2 ggr om dagen och slutade med pillret på fredan och fick mens på måndan. det kan nog vara väldigt olika när man får mensen efter en kur. Efter 11 dagar fick jag stegring på äl stickorna så nu vet jag att äl har varit iaf :D
Nu till helgen inväntar jag bim

Kram och lycka till
Bild

Bild
BildBildBildBild
Emmisen87
Alltid online

BF: 120224

Inläggav 1980 » 19 feb 2009, 15:37

Någon mer som har erfarenhet av detta som vill dela med sig av sina erfarenheter? :wink:
1980
Stammis

Inläggav Stina78 » 19 feb 2009, 18:59

Hej 1980!

Jag kom inte ihåg hur det var jag åt Primolut Nor, så jag fick kolla på det nu när jag kom hem :)

Hur åt du tabletterna då? Jag minns inte vad gynekologen sa angående Primolut Nor. Hur många tabletter tog du per dag och hur många dagar? Ungefär hur många dagar tog det för dig innan mensen kom efter att du ätit kuren Primolut Nor och hur många dagar hade du mens? Jag gissar att du därefter började äta Pergotime på dag 5 i menscykeln (första blödningsdagen=dag 1).

Jag åt en tablett om dagen i 14 dagar. Min läkare sa att man kunde bli lite trött och hängig av dem, så hon rekommenderade att man åt den på kvällen så det gjorde jag..
Jag började ära dem den 9 juni och tog den sista den 22 juni. Tre dagar senare fick jag mens, alltså den 25 juni. Den varade ca 4-5dagar och var ganska sparsam, Hade dessutom lite mellanblödningar undertiden att jag åt Primolut-Nor, men läkaren sa att jag skulle äta klart hela kuren. På mensens 5:e dag (hade inte direkt mens då, men det var på 5:e dagen efter första dagen...)började jag första kuren med pergotime (29juni) Gjorde vul hos läkaren 7 juli och då hade jag ett ägg som var på väg att "lossa". Testade med ägglossningsstickor och hade ägglossning på dag 17 av cykeln (11 juli) hade jag äl.
Eftersom jag reagerade så bra på pergotime fick jag rådet att äta en enkel dos varannan månad. Så nästa cykel alltså 27juli-31augusti (blev av någon anledning längre än vanligt), så åt jag inga pergotime och fick äl naturligt på 22 dagen av cykeln (17 augusti). Cykel nr 3 som började 1 september åt jag en enkel dog pergotime från mensens 5:e dag. Hade ägglossning på dag 17 av cykeln (17september) och testade positivt den 3 oktober (bim+2)

Sist men inte minst, hur lång tid tog det för dig att bli gravid efter påbörjad behandling? Hur många omgångar Pergotime behövde du äta? Eller du blev kanske gravid utan Pergotime till slut...?

Det tog mig tre månader (cykler) att bli gravid och på dem hann jag äta 2 omgångar av pergotime..

Jag ber om ursäkt för att svaret blev väääldigt långt. Var lite orolig att jag skulle missa nåt.. :oops:
Användarvisningsbild
Stina78
Stammis

BF: 141031
BIM: 140224

Inläggav 1980 » 20 feb 2009, 09:13

Hej igen Stina78!

STORT TACK för ditt svar!! Jag uppskattar verkligen att du tog dig tid att svara så utförligt!!!! Jag tror att jag ska skriva ut ditt svar, så att jag säkert har det att läsa då och då när jag själv sätter igång med pillerknaprandet! Antagligen är det ganska indivuduellt det där med hur lång tid det tar innan mensen kommer efter att man slutat med PrimolutNor och hur många dagar mensen varar, men det känns tryggt att ha något att förhålla sig till :-)

STORT GRATTIS till bebisen som du har i magen - jag hoppas verkligen att det slutar lika lyckligt för mig!! :) Det har känts så hopplöst sedan jag fått veta att jag inte har ägglossning, men att läsa dina svar har gett mig en gnutta hopp om att jag kan bli mamma ändå tillslut!

Kram!
1980
Stammis

Inläggav Linda8731 » 14 jun 2016, 13:45

Köpa Primolut-Nor - http://euroclinix.net Jag har testat de för några år sedan när jag skulle utomlands. Jag har för mig att jag började äta tabletterna fem dagar innan planerad mens och åt dem sedan tills jag inte ville skjuta upp mensen längre. Hade inga problem med småblödningar efteråt.
Linda8731
Nykomling

Återgå till Bli gravid
Annons: