Problem med svärmor.... (långt)

Familjeliv, här diskuteras livet som förälder.

Problem med svärmor.... (långt)

Inläggav CatZ » 17 aug 2011, 01:03

Har levt tillsammans med min sambo i fem år, har en dotter på 2½, ett barn på väg. Livet borde leka nu, njuta av dottern och se fram emot en till familjemedlems ankomst... Tyvärr överskuggas allt detta med en konflikt med min svärmor :cry:
Min sambo är hennes lille pojk och han blir npg aldrig vuxen i hennes ögon. Detta må vara så och jag har fokuserat på att deras relation ska fungera och att vår dotter har bra relation med sin farmor och farfar. Jag har svalt mycket under dessa år och hon har kläckt ur sig en massa gentemot mig efter att vår dotter föddes. När min dotter var ledsen som bebis fick jag höra att jag inte kunde trösta henne och hon tog henne ur mina armar för att farmor var den enda som kunde trösta henne. sa att hon var hungrig och att hon skulle köpa hem ersättnig till henne så att hon inte skulle behöva vara så hungrig.. (detta trots att hon precis hade ätit och var ledsen för att hon var trött). Jag har hela tiden försökt att förstå hennes agerande och valt att inte gå in i en konflikt med henne då jag vet att detta skulle innebära att sambon hamnar emellan.
Nu är problemet att hon börjar spela ut vår dotter gentemot oss i olika situationer. Då jag berättar vad vi ska äta till middag kan hon fryna på näsan och säga inför vår dotter hur äcklig maten är. Hon talar om för vår dotter att hon ska få åka och handla godis, chips, bada poolen m.m om hon kommer ut till farmor och farfar... Med en tvåårings perspektiv innebär ju detta att man ska göra detta omedelbart. De har inte riktigt tidsperspektivet om en vecka. Hon står och berättar för vår dotter att om bara mamma och pappa kör ut med henne till dem kan dem göra allt detta. Utan att på något sätt planera eller prata med oss om hur våra planer ser ut. Efter att se hur förtvivlad min dotter blev efter deras sista besök här kände jag att min gräns var nådd. Min svärmor visar ingen som helst respekt mot vad jag och min sambo har för regler och åsikter. Jag har vid otaliga tillfällen sagt till henne att vi inte tycker att hon ska äta så mycket godis och dricka läsk m.m.
Jag blev så arg och besviken vid detta tillfälle så jag valde att inte följa med när sambon och dottern skulle åka hem till dem dagen efter. Min sambo förklarade för henne hur saken låg till och anledningen till att jag inte följde med. Nu är hon helt ur balans och full av självömkan då hon enl henne själv inte har gjort något fel. Jag har försökt att ringa till henne för att förklara men hon trycker bort mig och avvisar samtalet...
Jag hade bara velat säga till henne att vår dotter tycker mycket om sin farmor och farfar och vill åka till dem och att de inte behöver muta henne med olika saker. När de gör så spelar de ut vår dotter gentemot oss. Jag vill att hon respekterar de saker som jag och min sambo anser vara viktiga oavsett hennes egna åsikter om dessa. Det värdefullaste mor- och farföräldrar kan ge sina barn är tid, engagemang och uppmärksamhet.
Kände för att jag behövde skriva av mig. Vet inte vad jag ska ta mig till, sambon mår jättedåligt över denna situationen då det ändå är hans mamma... :(
Bild

Bild
CatZ
Stammis

Re: Problem med svärmor.... (långt)

Inläggav smulan_88 » 17 aug 2011, 06:55

Usch, då vi inte har barn än har jag inte riktigt en aning hur du har det. Men jag känner igen massor av det du skriver, jag har själv en särmor som anstränger sig för att "överglänsa" mig hela tiden.

Som när vi bjuder hem gäster och släkten så bara måste hon ha med något hem ifrån, i slutändan låter det som hon gjort allt när en annan stått halva dagen och lagat mat.

Min kille är också "mammaspojke" och jag skulle kunna tänka mig att jag får det som dig....
Ställ ultimatum gämtemot din kille, det är inte din plikt att fräsa ifrån.
Det är du och din kille som är förälldrar och ni bestämmer, svårare än så är det inte, men din kille får säga ifrån.

Svårt det där, men gissar att det är många som har problem med sina svärmödrar. Hoppas det löser sig!!
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Inläggav Nelia » 17 aug 2011, 08:34

Håller med smulan, detta är inte din strid att ta. Nu får din sambo ta sin mamma hårt i öronen och säga ifrån. Det är ER dotter, inte hennes! Det är inte okej det hon håller på med. Hon trampar in på ert område gång på gång och det kommer inte göra gott åt er relation i framtiden om hon fortsätter så här.

Jag har en ganska god relation till mina svärföräldrar, men visst kan de uttrycka sig plumpt eller försöka få Joel på "sin sida" ibland, men vi tar det lite med en klackspark och jag har inte så ont av det längre idag. Det var värre när han var yngre men då sa min sambo till i samma ögonblick oftast, så det har liksom aldrig behövt bli nån stor grej av det. Sen kanske det blir lättare att hantera ju äldre barnen blir eftersom jag ser hur starka band de fått mellan farmor/farfar och barnbarn (detsamma gäller mormor)... Joel har ju dessutom lärt sig hur jargongen är lite grann, han är över 3,5 år nu.

Men som sagt, ni måste försöka sätta stopp för svärmor och få henne att förstå. Eller rättare sagt, din sambo bör göra det!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online

Status: Sambo och mamma till två

Inläggav Floffi » 17 aug 2011, 08:56

Catz, vad tråkigt att höra... Tror dock att det är väldigt vanligt. Många svärmödrar har nog svårt att sluta se sina söner som annat än småpojkar. Min svärmor är lite likadan. Sen jag blev gravid kommer hon med en massa konstiga råd (man ska inte äta bär, man ska inte äta röda grönsaker osv). Och det jobbiga är att min sambo tar allt hans mor säger som en absolut sanning - utan tänka in att det var 35 år sedan hon var gravid. Det har nog hänt en del på graviditetsforskningen sen dess... ;)

Tycker som de andra skriver här att det är din sambos strid att ta. Säg ifrån hur du känner, låt det mogna lite grann i din sambo utan att tjata, och se sedan om det blir någon bättring.

Och om det inte blir någon bättring så är det nog något som du får leva med och acceptera. Du kan inte ändra på någon annan än dig själv, och det kommer att påverka både dig och din familj negativt, tror jag. När din svärmor gör ner dig och din mat inför ditt barn, säg bara "Det där var inte så snällt sagt, [svärmors namn], tycker jag" och tänk inom dig att det är hennes problem - inte ditt. Sen är det upp till henne att ta in det du säger eller ignorera det.

Låt det inte ta plats i dig. Kram & lycka till!

Ps! Min sambo och jag har ännu inga barn men vi väntar vårt första (är i vecka 11). Min sambo har redan uttryckt en oro att hans pappa (som är extremt elitistisk) ska göra ner honom inom affärsbekanta och säga saker som "Ja, nej, det där kan inte XX ta hand om - han har fullt upp med att byta blöjor numera, vettu". Försöker säga till honom att "Ja, säger din pappa så så är det ju mest synd om HONOM" och att det nog bottnar i skuldkänslor från att inte ha varit särskilt närvarande när hans egna barn var små... Oavsett om svärfar är man nog att inse det eller ej. Det är ovidkommande.

Svärföräldrar kan vara så jobbiga! Örk!
Bild
Floffi
Alltid online

BF: 120310

Återgå till Familj & livet som förälder