Problem på natten med våran 2 åring

Diskutera barns sömn och matvanor med andra föräldrar.

Problem på natten med våran 2 åring

Inläggav teresian » 27 okt 2011, 15:43

Vår son har alltid sovit dåligt.
Han somnar utan problem på kvällen runt 20 tiden och vaknar runt 8 på morgonen, utvilad. Men under natten vaknar han han mellan 5-10 gånger och gråter. Vad kan det bero på? Någon som varit med om samma?
teresian
Stammis

BF: 091109

Re: Problem på natten med våran 2 åring

Inläggav trudy » 16 jun 2013, 18:53

Du skriver inte hur gammal han är så det kan bero på allt från a till ö. Att små barn vaknar tit som tät hör dit. Då de är hungriga, blötta, drömt något konstigt eller bara känner för närhet. Många barn känner ju sig alltid bättre till mods och lugnare när de är hos sina föräldrar. Så var dottern min. Hon sov bäst i famnen och va som ett alarm varje gång man skulle lägga ned henne. Men det växte ur henne till slut.

Om du ammar så kan det vara pga han inte äter färdigt när han äter, utan är för tröt och därför vaknar hungrig lite oftare än vanligt. Även vid flaskmatning så kan barnet somna till innan det är för mätt. Vilket också är något som barnet lär sig mer med tiden.

Gasig??? Är han orolig eller ledsen när han vaknar? Kan bero på lite gas i magen. Många bebisar har problem med gas i magen eller orolig tarm, vilket kan påverka sömnen. Dottern min har problem med kronisk förstoppning. kanske lite magdroppar kan hjälpa till?? ( om det är problem med magen rådfråga ALLTID din bvc tant eller barn läkare)

Är han för varm eller kall där han sover? Båda mina är väldigt varma utav sig och har inte kunnat sova med pyjamas på, då det blivit för varmt. Alla barn är olika och visa behöver mer eller mindre kläder på sig vid läggdags.

Hoppas att något kan ha vart till hjälp och att ni får lite bättre sömn inom kort!!!
Bild

BildBild

Bild
trudy
Alltid online

BF: 210813
Status: Sambo

Återgå till Barns sömn & Matvanor