Pyret får en klen släkt

Här träffar du andra föräldrar till barn födda samma år, regnbågsfamiljer, utlandsföräldrar mm.

Pyret får en klen släkt

Inläggav RavenRoxx » 16 sep 2011, 12:54

Hej! pga mitt val av partner så förlorade jag kontakten med min mamma. Sedan började hon acceptera, för att sedan säga upp kontakten igen när jag berättade att vi ska gifta oss. Vi har inte pratat sedan i april. Och nu när jag fick veta att jag är gravid, ringde jag och berättade för mamma, för kände ändå att jag vill ha kontakt med henne, hon är ju trots allt min mamma.
Men det enda hon sa var; Men det har ju inte jag någon glädje av. Jag tycker så synd om dig! Du ska väl göra abort?!

Så lilla Pyret får ingen mormor eller morfar :(
Pyret får en farmor och farfar, och det är sambons FOSTERFÖRÄLDRAR! Inte ens hans riktiga vill ha kontakt med honom.

Tycker det är ganska tråkigt. Kommer ihåg själv när min mormor levde, hon var den finaste i världen. Och jag kan inte ge mitt barn en mormor!

Känns lite tråkigt. Vi blir i stort sätt Pyrets enda familj!
Men jag försöker tänka att det är inte jag eller Pyret som går miste om en mormor, det är mormor som går miste om sitt barnbarn!

Världen är full av idioter, men vi får göra det bästa av situationen!
Det kommer inte fattas Pyret något!
RavenRoxx
Stammis

BF: 120514
BIM: 110909
Status: Gift, plastmamma och gravid

Re: Pyret får en klen släkt

Inläggav Xenia » 16 sep 2011, 16:15

Ja du får tänka att det är de som går miste om sitt barnbarn, för ni har er lill* skatt att glädjas över :D ...kanske hinner mormor ändra sig men om inte så är ni inte ensamma om att ha det så...tråkigt men sant.
Lycka till med allt :D
Bild Bild
Xenia
Alltid online

Inläggav Mullemamman » 17 sep 2011, 18:54

RavenRoxx:
Det är definitivt mormor där som drar nitlotten! Och ni är verkligen inte ensamma om att ha det så.

Jag har inte heller någon som helst kontakt med min mor och makens föräldrar är så till åren komna att det är oerhört sällan vi träffar dem.. Dessutom bor min mor dryga 180mil från oss och makens föräldrar drygt 40 mil från oss..

Däremot har vi genom föräldragruppen med vårt första barn lärt känna en familj vars mormor är väldigt mycket med den familjen - och hon har blivit en sorts "mormor" även för våra barn :) Så det KAN lösa sig på ett bra sätt i alla fall.

Men visst - jag har ibland funderat på om man kunde annonsera efter en låtsas-mormor. En äldre person som kanske inte har kunnat få egna barn men som älskar barn och som vill ge lite av sin tid... :roll:
http://minbebis.com/blogg/mullemamman

Mamma till:
Plutten född juni 2007
LillaTjejen född november 2008
Lillprinsen född mars 2010
Minstingen född november 2011

MF juni 2009 i v7, därefter direkt gravid med Lillprinsen
MF juli 2012 i v9
Användarvisningsbild
Mullemamman
Alltid online

Status: 4-barnsmamma, Gift

Inläggav RavenRoxx » 18 sep 2011, 17:19

Precis! Det behöver inte vara några blodsband. Och vi har ju kompisar som också har barn och vad säger att dessa barn inte kan bli Pyrets "kusiner" t.ex...
RavenRoxx
Stammis

Inläggav godisfia » 14 okt 2011, 09:13

Du verkar vara väldigt klok och ni kommer att klara det bra ändå. Dessutom vet du ju inte om situationen förändrar sig med tiden. Ni är långt ifrån ensamma. Tänk på alla flyktingar som kommit hit helt själva, dom har heller ingen släkt. Dessutom behöver släkt inte bara vara bra, för bara för att man är släkt behöver man inte gilla varandra. Släkten är värst heter det ju!

Med tiden får ni kanske fler barn och bygger upp er egen familj.
Bild
Bild
godisfia
Stammis

BF: 120111

Inläggav RavenRoxx » 14 okt 2011, 17:18

Absolut! Jag berättade ju för min mamma att Pyret kommer i maj, och vem vet? Hon kanske har haft betänketid då och kanske vill ha en kontakt med mig och sitt första barnbarn...

Man kan ju alltid hoppas, men räknar inte med något...
RavenRoxx
Stammis

Inläggav emzzan » 16 okt 2011, 15:51

Jag håller med de andra här och säger att det är hennes förlust. Förstår inte hur man inte kan vilja vara nära sitt barn och barnbarn. Jag har själv ingen kontakt med mina morföräldrar av flera olika anledningar som vi inte behöver ta upp här. De är som de är helt enkelt. Men vet du vad. Det gör mig inte ett dugg. Jag har väldens bästa mamma och pappa som älskar mig lika mycket som jag älskar dem. Och det tror jag att ditt barn också kommer att ha!

Lycka till! :)
emzzan
Stammis

BF: 150219
Status: Mamma och gravid

Inläggav karin_osc » 16 okt 2011, 23:29

Håller med alla här: det är mormors förlust helt o hållet! Fattar inte hur hon kan säga en sån sak till dig som du skrev ovan, "att hon inte har nån glädje av ert barn". För det första låter uttalandet extremt egoistiskt, och för det andra är det ju helt hon SJÄLV som bestämmer hur hon vill ha det låter det som. Hoppas hon kommer på bättre tankar och inser att hon själv kan bjuda till o få ett fantastiskt liv med kontakt med barnbarnet...

Min mor är förvisso snäll mot min son o gillar honom, men är sjuk/orkar inget vilket gör att hon aldrig är barnvakt eller liknande. Både min sons farmor och morfar är borta.
Sonens farfar skiter fullständigt i barn eller barnbarn, helt egocentrerad och vill helst ej träffa nån utom möjligen sin ena son dvs min man. Han har två till barn han har mkt dålig kontakt med. En iskall o hemsk människa enl min åsikt även om jag försökt acceptera honom i många år o bita ihop om hans hemska kommentarer. Min man fick t ex inte ha kompisar hemma o absolut inte barnkalas som barn, för hans far tyckte det var jobbigt med fler barn i huset än nödvändigt.

Så min son har "bara" en mormor som är snäll men mycket apatisk. Så vi är rätt ensamma vi med vad gäller kontakt med äldre generationen.

Har också funderat på om man kan hitta en "inhyrd farmor" nånstans? Så sonen får lite positiv kontakt med äldre, och andra än oss föräldrar.

STOR KRAM till dig Raven o andra i liknande situation!
Bild
Bild
karin_osc
Stammis

Inläggav Mullemamman » 17 okt 2011, 14:32

Har hittat två sidor på nätet där man kan söka efter barnvakt och förhoppningsvis även hitta någon äldre person som "extramormor" el dyl:
http://www.grannar.se - här kan man söka ortsvis
http://www.barnvakterna.se - verkar bara finnas här i Helsingborg

Har dock inte nyttjat dem själv ännu men sparat sidorna för ev framtida bruk. :)
http://minbebis.com/blogg/mullemamman

Mamma till:
Plutten född juni 2007
LillaTjejen född november 2008
Lillprinsen född mars 2010
Minstingen född november 2011

MF juni 2009 i v7, därefter direkt gravid med Lillprinsen
MF juli 2012 i v9
Användarvisningsbild
Mullemamman
Alltid online

Status: 4-barnsmamma, Gift

Inläggav RavenRoxx » 20 okt 2011, 17:52

Nu blir släkten ännu klenare.
Endast farmor, Jannes fostermamma, finns kvar nu. Farfar dog igår kväll...
RavenRoxx
Stammis

Nästa

Återgå till Min bebis föräldragrupper