Rent utsagt...IDIOTISKT!

Frågor och tankar om bebisen i magen. Ladda upp din ultraljudsbild här

Re: Rent utsagt...IDIOTISKT!

Inläggav Maggan1981 » 28 mar 2010, 22:19

här är några anledningar till varför dem inte vill berätta:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/varni ... 503977.svd

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lagar ... 478445.svd

http://www.expressen.se/Nyheter/1.15655 ... till-abort

för tyvärr så är det så sjukt att det även i sverige har blivit vanligt att man gör abort pga att man väntar en flicka. För i vissa kulturer så är ju fortfarande en pojkebarn värt mer än ett flickebarn. Jag håller med Gotland ang rul och abort gräns!
MF v6 13/6-09
MA v8 21/4-10
Användarvisningsbild
Maggan1981
Alltid online

Status: försöker repa mig efter MA

Inläggav evelinah » 28 mar 2010, 22:57

jag tycker det borde vara lika överallt, att man inte får veta eftersom det inte e det vesäntliga. dom kan ju lätt se fel & sen att det faktiskt finns dom som gör abort pga kön (vidriga människor). man gör ju RUL för att se att allt bra med liten, inte vad den har mellan benen.. väl? jag kan absolut förstå att man vill veta vad man väntar, men varför inte nöja sig med "bara" en frisk bebis när det finns så mycket som faktiskt kan gå fel. och vill man sedan veta ändå så kan man boka just köns-ul..

hoppas inte jag lät allt för hård, inte meningen =) tycker bara det e en sådan liten grej som folk hakar upp sig på, när det finns så mycket saker som kan hända i livet..
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
evelinah
Alltid online

Inläggav stajners » 28 mar 2010, 23:52

Vi åkte till Göteborg och betalade för ett privar könsUL i v 27 eftersom de inte säger det här. Barnmorskan som gör RUL här sa faktiskt efter undersökningen att han hade så lång erafarenhet (17 år) att han kan se det men att det enligt praxis inte får säga ngt. Kändes som att han faktiskt ville säga det men då var ju undersökningen redan klar.

Det var mest jag som ville veta eftersom jag är otroligt nyfiken och nästan tyckte det var jobbigt att inte veta. Är ju som att ha en julklapp mitt framför näsan dygnet runt i 40 veckor utan att få öppna.
Man såg tydligt att det var en tjej och jag hade självklart blivit glad för en kille. Var nästan säker på att det var en kille eftersom i stort sett ALLA trodde det.

Efteråt fick man en helt annan relation till magen eftersom det faktiskt mer blev på riktigt och att det var en människa där inne med en helt egen personlighet och inte bara den/det. Nu hade vi bestämt namnet sedan innan och kunde helt enkelt kalla henne för det hon skulle heta.
Så jag ska definitivt göra ett könsUL under nästa graviditet igen för jag tyckte det var så bra. Sen kan man planera på ett helt annat sätt med kläder och inredning. Visst att man kan ha samma kläder osv till tjej/kille men jag skulle nog inte sätta på min son en rosa klänning i första taget. Känns lite överdrivet enligt mej att neutralisera könet.
Bild Bild
Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav stajners » 29 mar 2010, 00:01

Och det med att vänta så man får en överraskning: Man har ju inte den blekaste hur ungen kan komma att se ut så det tycker jag är en tillräckligt stor överraskning att vänta på. Vi fantiserade varje dag tillsammans hur hon kunde tänka se ut och hur hon skulle vara.

Måste även tillägga att man SJÄLVKLART är överlycklig "bara" (inte SÅ bara visserligen) barnet är friskt. Det gör väl alla! Sen att man vill ta reda på könet har ju inte med det att göra utan något helt annat. Alla är vi olika!
Bild Bild
Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav L.Holm » 29 mar 2010, 11:01

Vi ville ha reda på könet....både för att vi var väldigt nyfikna och för att vi hade så svårt med namn...vart liksom lättare att leta namn när man visste i vilken kategori vi skulle leta...

Vi hade blivit lika glada om de så va en pojke eller en flicka....(även om vi önskade oss en liten tös just då.) men att veta könet gjorde de lite lättare...samt att de vart mer en person som låg där inne och väntade...inte en den/det...

Här i Uppsala va de inget problem att få reda på könet när vi gjorde vårt RUL för ungefär ett år sen, dom sa att de va en klockren liten kille...men de har kanske ändras även här.

Sen gjorde vi även ett 3D UL i vecka 27+0 och där kollade vi såklart könet en gång till...och de va fortfarande en klockren kille...(de enda han visade upp va rumpan och snoppen) haha...
BildBild
L.Holm
Alltid online

BF: 090916
Bor: Karlholmsbruk

Inläggav Scarlet » 08 maj 2010, 15:31

Nu ska jag kasta sten i glashus 8) men varför är det så viktigt att veta vad det är för kön på den bebis som väntar. Varför inte njuta av ovissheten av vad som ligger framför och leva i nuet. Någon gång i november kommer vår bebis till oss och då får vi lära känna honom/henne. Det räcker nog för mig. Just nu njuter jag av att vara i vecka 13 och på onsdag ska jag börja njuta av att vara i veckan 14. Jag och min man njuter av att vänja oss vid tanken att vi ska bli föräldrar och jag behöver inte veta allt om hur det är idag. Det kanske är något med dagens samhälle att man inte kan vänta på saker helt enkelt, att man är van att få veta allt nu, vara överinformerad, så att väntan på något inte längre är intressant. Lite som att köpa på avbetalning istället för att spara till det man vill ha :wink: Men självklart förstår jag att alla är olika och att jag i den här tråden nu välter ett helt lastbilsflak med sten i glashuset. Men det tar jag gärna :D
Scarlet
Nykomling

Inläggav Gotland » 08 maj 2010, 15:45

Alla gillar inte överaskningar...
Jag gjorde mitt rul på karolinska och sa att vi ville veta könet.
Efter den vanliga undersökningen ägnade hon kanske 5 min till att verkligen försöka se vad det var som låg därinne.
Navelsträngen mellan benen, men det syntes ändå rätt bra att det är en tjej, sen finns det ju inga garantier... Men troligen en tjej.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav Gotland » 08 maj 2010, 15:51

Om man lägger rul efter abortgränsen så kan man ju ändå flyttas ett par v och hamna på "fel sida" gränsen.
Varför man ska ha 18 v på sig att välja abort förstår jag inte. Tycker gott att det räcker med 12 v. Då skulle problemet va ur världen.
Det är väl ingen som går på rul ungefär i v 18 och blir flyttad till före v 12?
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav soffilina » 08 maj 2010, 16:41

man får nog inse att man är olika på denna punkten. vissa VILL verkligen veta, och andra ser det som en höjdpunkt att få överaskningen vid FL. för mej var det jätte"viktigt" att få veta könet då jag bara helt enkelt känner så, jag VILL veta innan FL, nu har jag en helt annan relation till magen <3
men jag förstår dom som vill ha överaskningen vid FL.

sedan har jag funderat på en sak. vissa vill absoluut inte veta könet, men vill mer än gärna göra 3D UL, där man tillåmed ser ansiktsdragen. DET av nått, alltså bebis utseende får gärna vara en överaskning för mej :P

och sedan ang att barnet är friskt. många säger att hur kan man ha köns-önskemål, huvudsaken är väl att det är friskt? ungefär som att man skulle älska en tjejj mer om man önskade sej ej tjejj? då känner jag att klart jag önskar ett friskt barn! men "huvudsaken är att det är friskt", du skulle väl älska ditt barn lika mycket även om det hade en sjukdom? likväl som om det är en kille, eller en tjejj...

:)
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav Darya » 08 maj 2010, 17:23

Jag förstår att vissa vill veta av ren nyfikenhet, men det jag inte förstår är varför man måste köpa grejer i vissa färger beroende på kön? Ni som känner så får gärna förklara. Jag dömer ingen, är bara nyfiken. Måste flickor ha rosa och pojkar ha blått??
http://daryamk.blogspot.com

BildBild

BildBild

mf - 13/7 - 2011, vecka 6
Användarvisningsbild
Darya
Alltid online

BF: 120418
Bor: Malmö
Status: Gravid

FöregåendeNästa

Återgå till Bebisen i magen & ultraljud