Resa (flyga) under graviditeten

Här träffar du andra föräldrar till barn födda samma år, regnbågsfamiljer, utlandsföräldrar mm.

Resa (flyga) under graviditeten

Inläggav VattenkAnna » 04 okt 2011, 14:05

Hej!
Någon mer än jag som har fått lite sug efter att resa sedan ni blev gravida? Jag är gravid med första barnet och börjar få lite hjälp-mitt-liv-är-snart-slut-panik. Självklart ser jag framemot barnet också, men faktum är ju att det kommer bli svårare att resa ett tag framöver.

Nu till min fråga: är det någon som har erfarenhet av att resa (med flyg) som gravid? Vad ska man tänka på? Är det dumt att redan nu boka en resa i dec, när jag kommer vara i v 25? Kommer man orka gå runt på stan och kolla på saker eller är man för stor och otymplig då?

Som många andra har jag avbeställningsskydd som ingår i mitt Visakort. Vet någon om man kan nyttja det om man t ex skulle få en obehaglig överrasking på RUL:et? Jag förstår att jag kan kontakta försäkringsbolaget och fråga, men jag tänkte om någon hade personlig erfarenhet.
Bild
Användarvisningsbild
VattenkAnna
Stammis

BF: 120325

Re: Resa (flyga) under graviditeten

Inläggav everyoneloveskate » 04 okt 2011, 14:36

Jag flög en hel del mellan vecka 1-25 under första graviditeten och det gick hur bra som helst. Var dock NOGA med att kolla upp vad flygbolaget har för krav ang. vilken maxvecka du får vara i osv. - det är väldigt olika från bolag till bolag. Ett annat tips är att se till att du alltid har med dig brev från din läkare eller BM som säger att du haft en normal graviditet såhär långt, är vid god hälsa osv. Jag skulle flyga mellan Edinburgh och Stansted när jag var i vecka 22, men de tyckte jag såg så stor ut och trodde jag var längre gången. Som tur var hade jag då med ett brev från min läkare, som de kunde kontakta för att konfirmera uppgifterna.

Det här med om man orkar gå runt på stan etc. är ju så individuellt beroende på hur ens kropp klarar av graviditeten, hur mycket man går upp osv. men för min del var det inga problem med sådant i vecka 25. Den här gången skulle jag inte klara av några större resor dock, då jag redan har så ont i kroppen att jag knappt kan ta mig runt lägenheten själv.

Tänk på att använda stödstrumpor när du flyger, det är guld värt! Var också noga med att röra på fötterna, vicka på tårna och massera gärna benen då & då för att hålla igång blodcirkulationen. Om möjligt, försök även att ta en liten promenix längs gången i flygplanet då och då för att ryggen inte ska börja värka så förfärligt.

Lycka till! :)
Användarvisningsbild
everyoneloveskate
Alltid online

BF: 120210

Inläggav Nova31 » 04 okt 2011, 18:28

Hej!

Jag har sedan länge en inplanerad resa till Bali vid årsskiftet. Jag beräknar att vara i vecka 26 då och enligt flygbolagets hemsida är det ok att flyga upp till v 34 om man har ett läkarintyg (behövs efter v 28 men jag tänker nog ha med mig det för säkerhets skull)

Kan tyvärr inte säga ngt om resor generellt för det är mitt första barn men som sagt,värt att kolla upp avbokningsregler och flygbolagens regler..

Vi har betalat resan med VISA o vad jag förstår får man inte bok av pga graviditet men om det skulle uppstå komplikationer utgår jag från att det är ett giltigt skäl.

Tycker också det vore kul att höra från ngn med mer erfarenhet vad man ska tänka på men det ska till mycket för att jag ska välja att inte flyga.
Bild
Nova31
Stammis

Inläggav everyoneloveskate » 04 okt 2011, 19:20

Det enda jag egentligen tyckte var lite läskigt med flygandet var att min läkare sa till mig att man ska vara medveten om att OM förlossningen sätter igång i luften, eller om något annat händer pga ens graviditet, och de måste nödlanda - då är det JAG som måste betala för detta. Därför vill de inte skriva mer i breven än att kvinnan HITTILLS varit frisk och haft en normal graviditet, så att inte de också blir ersättningsskyldiga i sådana fall. Enligt honom kan en förlossning som normalt sett skulle bli fullgången sättas igång tidigare (om man närmar sig slutet) i luften pga. annorlunda tryck osv. Det kan vara något att ta i beaktning i alla fall, om man ska resa sent i graviditeten, även om det inte behöver ses som ett hinder :)
Användarvisningsbild
everyoneloveskate
Alltid online

BF: 120210

Inläggav norrskenet » 05 okt 2011, 09:32

Det här funderar jag också mycket på..
Vi ska åka på en liten resa när vi är i vecka 26. Enligt det flygbolag vi ska flyga med så får man flyga utan läkarintyg tom vecka 27. Men jag menar, hur ska dom kunna se skillnad på en vecka 26 eller 27 mage? :roll: Nä, det blir absolut till att skaffa läkarintyg! Bara hålla tummarna för att man får ett läkarintyg, att graviditeten fortlöper bra och utan komplikationer..
När vi bokade stod det klart och tydligt att graviditet eller komplikationer orsakad av graviditeten inte är giltiga själv till avbokning..
så som sagt, det är bara att hålla tummarna!
Bild
norrskenet
Stammis

Inläggav Jonitaey » 01 nov 2011, 05:24

Jag befinner mig i sydamerika sedan 7 manader sedan, och kan saga att vara utomlands gravid ar jobbig. Jag ar i 28:de veckan (27-2) och det e stenjobigg med varmen och allt. Jag klarade resa runt sydamerika med buss (2x60 timmar) och bil (2x24 timmar) tills vecka 25, men for 2 veckor borja allt bli jobbigt. Nu moste jag skaffa lakarintyg och allt for att jag reser hem nu den 9 november. (28-5)alltso 29 veckor. Hoppas det gor bra. Det ar individuellt egentligen det har med hur kroppen mor. Kommer ihog nar jag reste till spanien barcelona med min mamma som va po 8 monaden. Hon klarade sig bra, dock fick hon vila do o do pga trotta ben. Som sagt min egen erfarenhet; fron att ma prima, tills att borja fa alla gravidsystom so som, kissa oftare, ont i ryggen, fotterna och benen. usch det ska bli skont komma hem.
Jonitaey
Nykomling

Inläggav nemonemo » 01 nov 2011, 09:24

Hejsan,
jag är flygvärdinna och har en hel del erfarenhet med gravida flyggäster ombord :-) Jag instämmer helt med vad everyoneloveskate skriver: rör pa er mycket, massera och gör "fot- och bengymnastik", stödstrumpbyxor är viktigt när man flyger längre en 2 timmar, men skadar egentligen aldrig. Luften i flygplan är väldigt torr och därför är det jätteviktigt att dricka mycket, eller snarare lite grann at gangen, men ofta, speciellt när man är gravid. Och da behöver man förmodligen ga pa toa rätt ofta ocksa, vilket leder till att man da rör pa sig regelbundet :-)
Manga flygbolag har blivit generösare med gravida flyggäster och de kräver inte sa mycket intyg etc. Men ring alltid de flygbolag ni flyger med och fraga. Hellre ha för manga intyg med sig än för lite... för som everyoneloveskate skriver kan det skilja mycket pa olika flygbolag i olika länder.
Om en förlossning gar igang ombord (och nu kan jag bara tala för de flygbolag jag jobbat för) beror en nödlanding i och med det, först och främst pa hur langt det är kvar pa flygningen, och vart man befinner sig. Över Atlanten är det lite svart att landa ;-). Men det är ytterst sällan en födsel sker ombord. Och den tar tid, speciellt om det är första barnet. Man hinner förmodligen landa pa den riktiga flygplatsen innan barnet är ute. Dessutom är flygvärdinnor utbildade för att hjälpa till vid en förlossning och det finns nästan alltid en läkare ombord bland passagerarna.

Trevlig resa! :-)
nemonemo
Stammis

Återgå till Min bebis föräldragrupper