Resa till Malaysia

Resa utomlands eller inom Sverige? Dela med dig av dina erfarenheter.

Resa till Malaysia

Inläggav Tossemaja » 01 nov 2011, 14:22

Någon som rest till Malaysia med barn? Har planer på att göra det med våra 3 småttingar men lite tips är alltid önskvärt. Nåt särskilt att tänka på? barna är då ca 10 mån, 2½ o 4½.
Tossemaja
Nykomling

Re: Resa till Malaysia

Inläggav Stina » 22 jan 2012, 18:21

Nej där har jag aldrig varit varken med barn eller utan. :)
Vad vill ni göra där? Vilken typ av resa är det ni vill göra?
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav Nelia » 22 jan 2012, 21:12

Jag tänker på vad det kan finnas för sjukdomar där. Hör med bvc kanske?

Annars är det nog bara att ge sig av :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online

Status: Sambo och mamma till två

Inläggav Kalinka » 16 feb 2012, 17:49

Åh vad härligt! Malaysia, har ett par vänne som är där nu men kan tyvärr inte ge dig några tips.. Men åh. Sol, bad, värme!
Användarvisningsbild
Kalinka
Stammis

Inläggav neeka1 » 09 maj 2012, 15:58

min bror är där också och pluggar...
har rest med barn men inte långa distanser. hur länge ska du vara där???
neeka1
Nykomling

Inläggav neeka1 » 11 maj 2012, 17:31

Att resa med barn kan vara alldeles underbart men ibland lite krångligt. En sak är säker, med lite planering och goda restips så blir det enklare och resan kan bli ett oförglömligt äventyr för stora och små.
Att flyga med barn kan vara lite nervöst, speciellt första gångerna.
Jag har rest en hel del själv med mina två barn när de varit från 4 mån och 2,5 år. En 1,5 åring är ju lite att se efter så det blir ingen viloresa precis ;) Men det har du säkert inte hemma heller... flygresan kan bli lite strulig, men om du kan få köpa en flygstol till ett av barnen (du får bara ha en infant i knät) och ta med ett babyskydd att sätta fast ett av barnen i så kan det gå. Medresenärer är oftast väldigt väldigt hjälpsamma när man har små barn och är ensam. Särskilt om du har tvillingar tror jag! Välj ett superbarnvänligt ställe där du inte behöver "olyckspassa" så mycket. Dvs där det redan är ganska barnsäkert och inte jättemånga farliga faror omkring hela tiden. Lycka till! Starkt av dig i din situation att fundera på att resa!!Resan gick ganska bra faktiskt. Det blev lite jobbigt i början med allt fixade sig till slut. Det blev mycket fotografier och vi bestämde oss för att trycka ett vykort av vårt familjeporträtt och skicka det som julkort sen. Hoppas våra råd hjälper och resan går bra.
Ha en trevlig helg.
neeka1
Nykomling

Inläggav Mango » 28 dec 2013, 17:32

Jag och min sambo har rest runt i Malaysia. Vart har ni tänkt pka?
Jag rekomenderar Perhentian Island, vackrare plats har jag inte varit på.
Malaysia är ett väldigt rent land men ordning och reda där säkerhet går i första hand. Lite motsatsen till Thailand där det kan vara betydligt skräpigare och överfulla båtar.
Malaysia är ett otroligt fint land som jag förälskat mig i och att åka dit med barn är inte konstigare än till Thailand.
Upplevde att det är lite dyrare att vara i Malaysia och att msten knte är lika god som i Thailand (men det är en smaksak)

De flesta i Malaysia är muslimer så alkohol förekom inte alls lika öppet och mycket som i andra länder. Vilket kan vara skönt att slippa när man åker med barn.

Kolla in sidan och bloggen attresamedbarn den är bra

Trevlig resa!
Bild
Mango
Stammis

Status: Blev mamma till lilla Olle 20120803

Inläggav bananasplit » 29 dec 2013, 05:57

Har inte rest dit med barn men jag har varit i malaysia kanske 10 gånger och på både "fastlandet" och borneo och rest runt. rent generellt tycker jag att det är lätt att ta sig runt och även ganska lätt att göra sig förstådd då de flesta talar engelska där.

Var i malaysia hade ni tänkt åka?
Jag ska få ett barn!!
bananasplit
Stammis

BF: 020514

Återgå till Resa med barn