Ridning under graviditet

Tips om träning under graviditeten, ta hand om din hälsa.

Ridning under graviditet

Inläggav Skatten » 11 nov 2013, 14:56

Ger ett försök att starta en tråd här trots det verkar vara en rätt lugn sida.

Tänkte höra med er som rider och är/har varit gravida. Jag har nyligen tagit upp ridningen igen efter ett längre uppehåll och tycker verkligen att det är så roligt och bra träningsform, men under denna tiden har jag blivit gravid. Jag vet ju att en del slutar rida tidigt medan andra håller på ett tag in i graviditeten. Så till min fråga, hur länge har ni hållt på och när har ni känt att det är för riskfyllt att rida? Det viktigaste för mig är att inte utsätta mig eller barnet för onödiga risker. Nu är jag bara i v 11 och har ingen mage ännu. Än så länge tänkte jag vara igång som vanligt med hoppning men kanske lägga hoppningen åt sidan när magen börjar komma.

Är tacksam för och vill gärna höra era tankar.
Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Skatten
Alltid online

Status: I väntan på ett plus

Re: Ridning under graviditet

Inläggav Beccis73 » 12 nov 2013, 09:36

Hej!

Grattis till graviditeten :)

Jag red tills jag var i vecka 26, sen tyckte jag att magen var i vägen.
Min häst är ganska trygg och lugn, men i slutet red jag bara i paddocken då han bli lite "överlycklig" när man rider ut i form av bocksprång.

Jag tycker att det viktiga är att känna efter hur man klarar av att hantera ridningen. Att inte göra något som känns osäkert.

Så gå på ditt sunda förnuft och lyssna på kroppen så går det fint!

Lycka till med ridningen och graviditeten.

Kram! :)
Beccis73
Stammis

Status: Mamma till Otto!

Inläggav Skatten » 14 nov 2013, 13:32

Tack för ditt svar Beccis73 :)

Ja, antar att man får känna sig för. Nu under vintern kommer det inte bli några uteritter för min del så jag håller mig i ridhuset. Har inte egen häst utan rider lite olika hästar från gång till gång så det kan skilja lite på vad det är för häst. Jag försöker dock inte ge mig på nervösa och allt för pigga hästar, känner inte att det ger mig så mycket och vill inte ta några onödiga risker i ridningen.

Hur långt efter förlossningen var du igång med ridningen igen?

Kram :)
Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Skatten
Alltid online

Inläggav Beccis73 » 15 nov 2013, 13:30

Jag kom igång med ridningen ca 10 veckor efter förlossningen. Jag blev klippt och tyvärr höll inte trådarna ihop som dom sydde med, så det tog tid att läka.
Det bästa är att vänta till efterkontrollen. Man kan ju känna sig bra, men inte vara helt läkt inuti.
Det är ju så himla individuellt. Vissa läker fort medan andra får komplikationer.
När jag väl satte mig i sadeln igen så var det väldigt trevligt att komma igång igen.
Nu har vi påbörjat syskonförsök :)

Kram!
Beccis73
Stammis

Status: Mamma till Otto!

Inläggav mariannesv » 15 nov 2013, 19:41

Hej!

Själv red jag till och med vecka 25, och började rida igen 11 veckor efter förlossningen.

Jag rider på ridskola och red två pass i veckan när jag var gravid, men dom sista två månaderna hoppade jag inte. Jag är ändå mest dressyrryttare, så det kändes inte som någon jättestor förlust. ;)
Ridskolan fick veta att jag var gravid, och då såg dom till att jag alltid fick snälla, lugna och pålitliga hästar, ingen vill ju att det ska hända en olycka! :) Sen fick inte jag så jättestor mage så jag hade väl egentligen kunnat fortsätta ännu längre än jag gjorde, men min man och jag var ute och reste, samt att det började ny ridtermin just då, så då blev det liksom en naturlig brytpunkt.

Efteråt ville jag vänta tills jag hade varit på efterkontroll så jag visste att allt såg ok ut, min första fråga till barnmorskan var "kan jag börja rida nu"? :D

Nu rider jag bara en gång i veckan då det blir svårt att få ihop mera ridning tidsmässigt med en 10 månaders kille, men min kväll i stallet är heeeelt underbar! Att bara få koppla av några timmar och få vara med kompisar och hästar är verkligen guld värd, den kvällen är helig! :lol:

Lycka till med graviditeten och ridningen, du har en härlig tid framför dig! :)
Kram
mariannesv
Nykomling

Inläggav Skatten » 29 nov 2013, 09:19

Tack för svaret mariannesv! Ja, det blir en härlig tid! Jag tar det lugnt och njuter av de tillfällen jag har på hästen. Är i stallet väldigt mycket då min dotter har en ponny och där är det mest vardag med allt som ska fixas. Tiden jag får själv utan barn är så mycket värd :-)
Kram
Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Skatten
Alltid online

Inläggav sajm » 15 okt 2015, 09:29

Jag red med första barnet till v 37 och sedan igen 2 veckor efter förlossningen som va komplikationsfri.
Är nu gravid med nr 2 och är i v 17 och rider på som vanligt än.
sajm
Stammis

BF: 160324
Bor: Dalarna
Status: Vänta barn nr 2

Återgå till Träning & hälsa under graviditeten
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/relatedContent.php on line 9: file_get_contents(): php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/relatedContent.php on line 9: file_get_contents(http://api.minbebis.com/articles.json?category=all&count=6&size=medium&sortorder=latest): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/relatedContent.php on line 12: Invalid argument supplied for foreach()