Rökning

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Re: Rökning

Inläggav Jag » 03 jun 2009, 21:19

Jag var oxå storrökare innan, och jag kan lova att min bebis inte mådde dåligt av att jag slutade, och jag tyckte ändå det var skit jobbigt att sluta, men på alla kontroller så mådde hon samma som innan jag slutade gällande hjärtljud osv, så inte har hon blivit mer stressad inte..
Blir riktigt sur på barnmorskor som säger att det är ok med rökning, det är inte ok.
Och Bm är den som ska säga det. som ska peppa till att sluta och som ska göra allt hon kan för att den gravida ska sluta snusa och röka, precsis som hon ska be folk sluta dricka alkohol under en graviditet.
Användarvisningsbild
Jag
Alltid online

Inläggav Erikas » 03 jun 2009, 21:43

Vad jag har förstått så är nikotinet farligt pga av det gör så att blokärl drar ihop sig så att moderkakan osv inte fungerar lika bra. Är inte så insatt eftersom jag slutade röka dagen efter jag fick veta att jag var gravid. Har rökt mycket från och till i 10 år och var i en period då jag mest feströkte (vilket jag gjorde MYCKET) så jag hade lite tur där, och det var inte jobbigt alls.
Men som sagt, finns mycket skit i cigaretter men som jag förstått det är det nikotinet som är värst.

Har nån någon koll på att röka om man ammar? Vad som händer då?
Inte för att jag själv fnderar på att göra det utan jag har en kompis som gör det. Hon klarade iofs inte att sluta röka helt under graviditeten heller. Känns ju inte så bra..
Användarvisningsbild
Erikas
Alltid online

BF: 110811

Inläggav Eriza » 04 jun 2009, 08:36

Har du rökt så lite så tvivlar jag på att det skulle skada ditt barn att sluta röka, alla bm säger olika saker, min bm försökte verkligen att peppa mig att sluta röka, jag skulle tipsa dig om att trappa ner, ta en vecka å bara rök två cigg och nästa röker du bara en och sen sluta, du klarar det :P jag klarade det dock inte, rökte lite under nästan hela graviditeten, lyckades hålla upp de tre första månaderna, jag var så ducktig, sen sprack det :( men min son har aldrig visat på ngt sätt att han skulle varit beroende av nikotinet och han är hur frisk som helst, jag tror det beror på hur mycket man röker men det bästa är ju självklart att sluta helt. hoppas du klarar det bättre än jag :P
Bild
Användarvisningsbild
Eriza
Alltid online

Inläggav b_1985 » 05 jun 2009, 21:52

Hej hej!
Jag slutade röka inom 2 veckor när jag fick veta att jag var gravid. Hade rökt i flera år, och så mycket att flera nu sagt till mig att även om jag hade fortsatt röka hade de förstått. Men jag slutade och hade aldrig förlåtit mig själv om jag inte hade det. Jag förstår absolut inte hur barnmorskan kan säga att man ska fortsätta röka. Många vill ursäkta sitt rökande på olika sätt, men det finns inga ursäkter som duger, för då hade jag hittat dem själv. Om man bara röker en cigg om dagen är det för mycket, anser jag i alla fall. Jag gillade ciggen lika mycket när jag blev gravid, om inte mer, än innan men tog ändå beslutet att sluta, för man vet att det är det enda rätta att göra. Man blir så stolt över sig själv när man klarar det, för man klarar det. När man tänker på livet inom sig, då kan man inte röka med gott samvete.

Jag vet dock hur svårt det är ocj önskar alla som försöker sluta all min lycka, ni klarar det.. jag lovar...
b_1985
Nykomling

BF: 090819

Inläggav denise » 10 jun 2009, 11:41

Hej!
För det första vill jag säga att det är givetvis superbra att du lyckats dra ner.
Jag slutade röka samma dag som min sambo och jag bestämde oss för att behålla vårt lilla liv (h*n var nämligen inte planerad alls). Innan jag blev gravid försökte jag sluta många gånger utan att lyckas (dvs inte tillräckligt motiverad) men när jag fick veta att jag har ett litet liv i min mage som jag har en skyldighet att ta hand om slutade jag tvärt. Det är lika bra att ta tjuren vid hornen med en gång, tycker iaf jag. Ha abstinens i ett par dagar sen är det över. Man får hitta annat att ersätta cigaretterna med. Jag började äta en massa frukt och promenerade väldigt mycket när jag blev sugen. Och det blev både min kroppp och mina två hundar lyckliga över :)
Visst kommer det dagar då man är jättesugen, och så tänker man att en cigg eller två kan ju inte spela så stor roll. Men för bebis gör det ju det. Den utvecklas ju konstant. Allt man gör påverkar den ju. Och så kan man ju tänka att om det inte spelar någon roll med en eller två cigg så borde man ju lika gärna kunna vara utan.
Man får rycka sig i kragen och tänka på sin bebis bästa. Det kommer du vara tacksam över resten av ditt liv. Tre cigg kan man lika gärna vara utan. Och tänk också på hur myket pengar du sparar!

Hoppas att du lyckas fimpa de där sista tre! Det kommer göra både dig själv och bebben gott!

Kramar!
denise
Stammis

BF: 271211
Bor: Vittsjö

Inläggav LillaMalin » 10 jun 2009, 16:36

Jag har fått tips om boken "Äntligen icke rökare" skriven av Allan Carr. Den ska tydligen vara svinbra och har hjälpt många. Så den ska jag prova..jag ska låna den på biblioteket så jag får förhoppningsvis hem den runt den 22 juni..Så då får vi se om jag också äntligen kan bli icke rökare..
Bild
Användarvisningsbild
LillaMalin
Alltid online

Bor: Uddevalla

Inläggav Helena82 » 10 jun 2009, 17:09

Alltså jag förstår inte hur man kan överhuvudtaget fortsätta röka när man är gravid. Vad är det som är så svårt med att sluta. Det är bara att ge blanka faan i det helt enkelt. Annars är man ju väldigt egocentrisk tycker jag. Sen finns det inget värre än när man ser nyblivna mammor som är ute med barnvagnen å går och går å röker samtidigt
Har själv rökt men slutade för typ 7 år sen så å det är jag väldigt stolt över, för fy vad man luktar illa alltså.

Vad jag har läst så, tar du nikotinet från en cigg och injicerar det direkt i blodet så kan man dö, låter ju bra för ett litet barn. Sen så för varje bloss du tar så blir det ett andningsuppehåll för bebisen. Alltså syrebrist....

Ja man har alltid ett val

Ha de gött å tänk på vad ni gör för era ofödda barn!
Helena82
Stammis

BF: 090621

Inläggav birtles » 11 jun 2009, 07:44

Jag förstår er som inte kan sluta, är själv både rökare och snusare, så jag hade alltid nikotin i kroppen. men när jag plussade i vecka 3 valde jag att lägga ned det direkt.. jag började med oniko.. det är ju både nikotin och tobaksfritt. det är gjort av typ havre och kakao, men smakar verkligen riktigt snus...

tips till er som har svårt att lägga ned...
Bild
birtles
Stammis

Inläggav L.Holm » 11 jun 2009, 13:41

LillaMalin skrev:Jag har fått tips om boken "Äntligen icke rökare" skriven av Allan Carr. Den ska tydligen vara svinbra och har hjälpt många. Så den ska jag prova..jag ska låna den på biblioteket så jag får förhoppningsvis hem den runt den 22 juni..Så då får vi se om jag också äntligen kan bli icke rökare..

Den boken fick jag hem igår...och har redan läst ut halva..och ja...kan inte säga annat än att den är bra och han vet va han pratar om...
hur som helst är de värt ett försök....boken kostade 47 kr så skulle jag inte bli av med mina 3 cigg så är de så...
men funkar de..som de känns som om de kommer göra är de väl lagda 47 kr...
BildBild
L.Holm
Alltid online

BF: 090916
Bor: Karlholmsbruk

Inläggav Fely » 14 jun 2009, 14:36

Jag är stolt över mig själv, för idag gav jag bort mina cigg till min kompis,
Och när jag hade rökt en halv så släckte jag den och kastade iväg den,
Jag är så stark, och stolt!
Fely
Nykomling