Rotfyllning...ni som gjort det, hjälp!

Kom iform, peppa varandra för en bättre hälsa!

Rotfyllning...ni som gjort det, hjälp!

Inläggav sprallos » 10 sep 2010, 14:43

Hej!

För en vecka sen bet jag loss en bit av en fyllning, en STOR fyllning. Det blev en tur till tandläkaren där hon konstaterade att det inte gick att göra annat än rotfylla. Sagt och gjort, hon förberedde så bra det gick och igår var jag tillbaka och hon rensade ur tanden.
Nu har jag nåt bakteriedödande medel där + provisorisk fyllning. ska tillbaka i oktober och göra klart.

Nu till min fråga...Ni som gjort detta, hur länge hade ni ont i tanden efter rensningen?? I min värld skulle det inte kännas mer nu eftersom nerven är borta. Men det går inte alls att bita på tanden, det gör skitaont!!
Jag har googlat lite och förstått att det kan vara annat än nerven som gör ont. Inflammation osv...det är därför man inte för klart allt på en gång, det ska liksom ligga och gotta sig och döda infektionen innan.

Har era rotfyllningar blivit bra eller har dom strulat en massa? Man hör ju skräckexempel där man fått rensa flera gånger och ändå inte varit smärtfri och i slutändan fått dra tanden. Varje besök kostar ju dessutom... :?
sprallos
Rådgivare Minbebis

Re: Rotfyllning...ni som gjort det, hjälp!

Inläggav Snigel » 10 sep 2010, 16:01

Jag är också "mitt i" en rotfyllning (har den provisoriska lagningen i sedan en och en halv månad tror jag det är).
Min tandläkare sa att jag skulle höra av mej om smärtan inte försvann inom några dagar. Nu vet jag ju inte om det var för att hon i så fall skulle skriva ut något för smärtan/antiinflammatoriskt eller något annat...
Hur som helst hade jag inte alls ont från och med dagen efter rensningen.
Nu har jag tid i nästa vecka för själva fyllningen- vid förra besöket knackade hon på tanden för att se så att den inte gör ont.
Du kanske skulle ringa till tandis och kolla om det är som det ska- du kanske kan få några tabletter mot det?
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online

Återgå till Hälsa & motion