Annons:

Rufus ankomst <3

Skriv din egen förlossningsberättelse och läs andras berättelser!

Rufus ankomst <3

Inläggav kaat » 26 jan 2010, 22:57

Rufus ankomst…

17 januari 2010 - Klockan var ca 18.00 och jag började laga middag för Anders och mig – pasta med räkor och avokado ska det bli – hade också bakat äpple-kanel-muffins så vi har någonting gott till kvällsmys och film, som vi hade planerat. Men det blev helt annorlunda än vad vi tänkt… kl. 18:30, mittemellan jag lagade mat kände jag att någonting började rinna ner i trosan och jag sprang direkt till toaletten eftersom det kändes mer som att jag kissade på mig. Det bara fortsatte att rinna ner i toaletten och var typ rosafärgat, då visste jag vad som hände – VATTNET GICK!
Där satt jag, på toan – lite förvånad och pirrig i magen, ropade till sambon om han snällt kan hämta en fräsch trosa till mig. Han blev såklart förvånad, kom med en torr trosa och undrade vad det är som händer, och jag berättar att jag tror att vattnet gick. Då blev han nervös och frågade vad vi ska göra nu – jag försökte ta det lugnt och svarade att vi ska äta middag och sen bestämma hur vi gör. Sagt och gjort så satt vi och åt vår pasta – stirrade på varandra lite ”chockerad”, ärligt talat så var jag inte hungrig längre och så lugn jag var hela min graviditet inför denna dag så blev jag faktiskt lite nervös.
Kl. var då ca 19.00, då ringde jag till Södersjukhus Förlossningsavdelning och berättade att mitt vatten hade gått och frågade vad vi ska göra nu. Barnmorskan i telefon frågade vilken vecka vi var i, hur han ligger och om jag hade värkar. Värkar hade jag inte direkt, bara lite molande mensvärk. Hon vill att jag tar det lugnt och avvaktar i 2 timmar om kanske värkarna börjar och om inte, så får vi bestämma om vi ska komma in på kontroll.
Vi, eller jag bestämde att vi ska titta på reprisen på ”Robinson” på tv och äta våra goa muffins och så började också värkarna komma igång. Inte sådär illa i början men de ökade snabbt i smärta och kraft, så Anders började klocka värkarna och de kom redan med 3 min mellanrum och höll på sådär i 1 min ca.
Nu ringde Anders till Förlossningen för jag hade för ont och satt på toan, kl. var då lite över 22.00… BM vill prata med mig efter en stund. Hon bara sa att det tar mest längre tid hos förstföderska och att jag skulle kämpa på lite till och ta 2 Alvedon och en dusch.
Tog 2 Alvedon, en dusch… hjälpte ingenting kan jag säga. Nu värmde jag vetekudden och vände mig på sängen varje 2-3e minut tills jag bad Anders att ringa igen kl. 23.00 ca. för jag visste inte längre hur jag ska klara mig här hemma. Det var såklart en ny BM på telefon och han måste berätta hela historien på nytt igen, vilket tog tid och gjorde oss lite irriterade – så säger hon bara att de har fullt på södersjukhus och att hon ska fråga södra BB om de kan ta emot oss eftersom jag hade en normal graviditet och var frisk. Hon sa att hon ringer tillbaks om några minuter… Detta kändes som en evighet och när hon ringde tillbaks så hade vi i alla fall fått grönt ljus att vi får plats på södra bb och hon ville prata med mig – fick inte många ord utifrån mig och hon kände nog att det var nu tid kanske att åka in direkt.
Anders ringde en taxi tog våra väskor och bilbarnstol, jag tog på mig jackan och skorna och så gick vi ner. Väntan till att taxin kom och vägen till sjukhuset kändes oändlig och jag fick värkar hela tiden som gjorde skitont. Vid vår ankomst där ringde vi på portklockan och BM kom när och hämtade oss och vi fick vårt egna stora rum där jag tog av mig skor, byxor medans Anders gav mig lite massage. Hon hängde på mig CTG och kollade hans hjärtljud. Klockan var 23:45 och hon undersökte mig. Till allas förvåning var jag redan 7 cm öppen.
Äntligen fick jag lustgas att kämpa på och så bad jag Anders också att slänga på lite musik och såklart blev det lite stöd av Coverdale – det var mycket lättare då även om det inte tog bort smärtan helt. Med hjälp av Anders, lustgasen och barnmorskan var jag öppet helt och fick krystvärkar runt kl. 00:50.
Krystdelen jag var minst rädd för visade sig vara svårare en tänkt – och sen hade jag också ont i magen av nån konstig anledning. Försökte ändra ställning i sängen och hängde mig över huvuddelen men det gick inte bra och jag la mig tillbaka efter en krystvärk, som avtog lite och gjorde det ännu svårare för mig. Men på tanken om sugklocka och grejer tog jag till all kraft jag hade tillsammans med Krister Linder som spelades på stereon och fick sen äntligen vårat lilla underverk mot bröstet klockan 01:35 den 18 januari 2010!!! En helt otrolig och överväldigande känsla som man kan inte beskriva i ord helt enkelt, några tårar rann av glädje och lättnad och ingen kunde ifrågasätta där om vi var världens lyckligaste föräldrar. Anders fick klippa av navelsträngen och jag blev sydd med 3 små stygn direkt efteråt (mitt önskemål).
Vi fick lite familjetid ensamma att mysa och sen vägdes och mättes han: stolta 3365 g och 51 cm av ren kärlek blev det, våran älskade lille RUFUS!!!
Bilagor
IMG_3762klein.jpg
(37.81 KiB) Nerladdad 2088 gånger
BildBild
kaat
Stammis

Bor: sthlm

Re: Rufus ankomst <3

Inläggav pumasara » 26 jan 2010, 23:05

Grattis!!! Måste ha gått fort ändå ju?! :)

Men får jag bara fråga...? Ditt önskemål att bli sydd med 3 små stygn? Vad menar du med det? Ville dom bara ta 2 stygn eller inte sy alls?

Grattis än en gång till miraklet! :)
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
pumasara
Alltid online

Inläggav allessa » 26 jan 2010, 23:07

Grattis!!!!
Jättesöt är han!
Bild

Bild

Bild
allessa
Alltid online

BF: 100729
Status: Gravid med vårat 6:e och sista barn.

Inläggav Flickan » 26 jan 2010, 23:07

Grattis till den söta lilla killen... Vilken härlig förlossning han hade verkligen bråttom ut.. Jätte söt
Användarvisningsbild
Flickan
Alltid online

BF: 121201
Bor: Motala
Status: Väntar bebis nr 3

Inläggav kaat » 26 jan 2010, 23:13

TACK!

mmm, det tog oss 7 timmar ungefär... han hade verkligen bestämt sig att kommer ut NU. :)

pumasara: nej, barnmorskan frågade om jag vill bli sydd på en gång eller lite senare. bristningar var inte så mycket men hon menade att hon skulle ville göra några stygn ändå. :wink:
BildBild
kaat
Stammis

Bor: sthlm

Inläggav pumasara » 26 jan 2010, 23:21

Aha, oki!
Skönt o höra att allt gick så bra! :)

Längtar efter min!! :D
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
pumasara
Alltid online

Inläggav Soltrollet » 26 jan 2010, 23:26

Grattis! :D
Soltrollet
Alltid online

BF: 101102

Inläggav Gullefjun » 26 jan 2010, 23:37

Grattis!! Jättefin är han!!
Bild
Gullefjun
Stammis

BF: 131225

Inläggav Line » 27 jan 2010, 09:52

Oj, Rufus hade visst lite bråttom!!! :)

STORT GRATTIS igen Kaat! :) Hoppas det blir min tur snart... :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Line
Alltid online

Status: Lycklig mamma

Inläggav EW » 27 jan 2010, 10:17

Grattis! Så fin liten pojke :D
BildBild

Bild
Användarvisningsbild