Sättas i gång - förstagångsfödande???

Allt om din förlossning, diskutera och berätta.

Sättas i gång - förstagångsfödande???

Inläggav Hannaa » 06 dec 2009, 21:43

Hej.
Jag har imorgon gått 14 dagar över tiden och ska på kontroll och kolla om jag kanske ska sättas igång. Nån som har blivit detta och som kan berätta några ord om hur det var och gick? Hoppas på svar. :)
Bild

Bild

Bild
Hannaa
Alltid online

BF: 091121

Re: Sättas i gång - förstagångsfödande???

Inläggav Danem » 06 dec 2009, 23:36

Det här blev lite långt, kunde inte stoppa mig själv haha :)

Jag blev igångsatt åtta dagar efter BF eftersom jag hade så mycket vätska i kroppen, fick prostaglandingel satt på tappen kvart över nio på morgonen och läkaren gjorde även en hinnsvepning (den tredje).
Det satte igång rätt snabbt efter det men jag fick ligga i sängen i två timmar med CTG för att gelet inte skulle rinna ut, det började med små korta förverkar med korta mellanrum men började ta fart när jag ställde mig upp och började vagga omkring i rummet.

Klockan halv två fick jag lägga mig i badet och under tiden så blev det mer regelbundet och jag kom in i andningen, där låg jag i lite mer än en timme så fick jag stå vid ett gåbord i CTG:n igen medans barnmorskan satte i en nål i handen eftersom jag sa att jag ville ha epiduralen senare.

Klockan tio över fyra stod vi i ett undersökningsrum och jag känner hur det börjar rinna någonting, barnmorskan tror att det skulle kunna vara vattnen och när jag böjer mig fram för att dra av trosorna så kommer det med.
Hon konstaterar att det är vattenavgång när hon känner lukten och jag blir undersökt, ca 3½ cm öppen då.

Klockan fem säger jag att jag vill ha epidural för jag vägrar ta lustgasen och kvart över sex börjar narkosläkaren förbereda, vi får avbryta precis efter bedövningssprutan pga dåliga fosterljud så barnmorskan tar hål på hinnan och sätter en elektrod på bebisen huvud.
Då kan vi fortsätta med epiduralen och en kvart senare är jag en människa igen!

Blir undersökt klockan nio och då är jag öppen 5 cm, vilken jävla tid det här ska ta!
Tio över tio kollar den nya barnmorskan och då är det 8 cm, jag tappas på urin för jag kunde inte kissa själv då och halv elva är jag fullt öppen.
Då hade jag haft krystvärkar i en timme ungefär och kvart i elva börjar jag krysta, 23.05 kommer bebisen ut.

Jag är jättenöjd över min förlossning och tyckte att det gick väldigt fort trots allt,
när jag öppnades så sakta i början trodde jag att det skulle ta bra mycket längre tid!
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav Hannaa » 07 dec 2009, 08:04

Tack Danem för att du tog dig tid att berätta :) Nu ska jag snart åka in för prover, blir spännande :)
Bild

Bild

Bild
Hannaa
Alltid online

BF: 091121

Inläggav Danem » 14 dec 2009, 21:34

Hur har det gått för dig?
Har du fått din bebis än? :)
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Återgå till Snack om förlossningen