Saker DU inte visste om förlossningar

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Re: Saker DU inte visste om förlossningar

Inläggav succubusan » 24 aug 2010, 22:48

TalisQualis skrev:Helt underbar tråd! Tack för den!
Jag är inte gravid ännu, men känns riktigt bra att få höra dessa saker så man vet och har lite kolla när det väl är dags!

Tack! Ja jag tänkte det när jag startade den, vore intressant och roligt att höra hur det verkligen ÄR att föda barn..och efter och allas olika minnen osv.. saken är ju den att ingen förlossning är den andre lik.. det jag tycker gör ont, känns inte ens för den nån annan osv... men man får lära sig med sånna här trådar hur det kan vara, vad dom gör på BB i olika situationer. :D
Bild
succubusan
Alltid online

Inläggav SsofiaJ » 25 aug 2010, 00:11

Självklart är det svårt att räkna förlossningen från det att man kommer in på FL, allt som allt tog förlossningen sju - åtta timmar, med värkarna hemma. Jag tycker i alla fall inte att det är så långt, med tanke på att jag var inställd på närmare ett dygn med värkar (: Vi var på väg att få vända i dörren på FL, men tji fick dem, för ut skulle hon. Det glömde jag nog få med :b

Min förlossning var i alla fall en positiv upplevelse, nog gjorde det ont och så vidare, men det var inte i närheten av den smärta som jag var inställd på.

Det är ganska kul att läsa olika personers syn på smärtlindring osv, är som rätt nyfiken på hur det känns. Jag fick bara panik av lustgasen och EDA:n hann vi aldrig med ..

Förvärkar hade jag ett fåtal, men inte så att det var vidare jobbigt och eftervärkarna kände jag då aldrig av överhuvudtaget :b
SsofiaJ
Stammis

BF: 100414

Inläggav sprallos » 25 aug 2010, 14:08

HannaE: Jag har också fött på Sunderbyn och är bara nöjd! Be att få bada, det är såååå schööönt!!

Eftervärkar är tydligen vanligare och smärtsammare from barn 2 och framåt. Jag hade kanske 10st totalt med Vicke...inte alls ont, bara som mensvärk när jag låg och ammade. Inget jag led av alls...men jag är inställd på värre denna gång...
sprallos
Rådgivare Minbebis

Inläggav HannaE » 25 aug 2010, 16:11

sprallos:

Bra, då blir jag ännu lite lugnare... :)
Bild
Bild
MF 3/11-2009 (v 8+5)
HannaE
Alltid online

Bor: Norrbotten
Status: mamma

Inläggav HannaE » 25 aug 2010, 16:16

soffilina:

Det låter så roligt när du beskriver allt kladd och vätskor i så positiva ordalag... :D
Bild
Bild
MF 3/11-2009 (v 8+5)
HannaE
Alltid online

Bor: Norrbotten
Status: mamma

Inläggav soffilina » 25 aug 2010, 16:33

HannaE skrev:soffilina:

Det låter så roligt när du beskriver allt kladd och vätskor i så positiva ordalag... :D

hehe ja men vad ska man göra... ingen idee att vara fin i kanten och ligga där och ojja sej! tycker det var komiskt! :D
och när man väl ligger där känns allt på nåvis så naturligt.
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav shmootchie » 25 aug 2010, 22:07

elolinon skrev:ååhh,jag är i vecka 35 nu och är så sjukt nervös inför förlossningen med alla värkar och spyor/bajsande o blödande... mest smärtan tror jag...
ngn som har ngt tips så man kanske kan förbereda sej lite på smärtan!?

Det enda jag kan tipsa om är att träna på att ANDAS. Vet att det tjatas mycket om andning hit och andning dit, men det hjälpte mig. Vet inte riktigt hur jag skall få fram vad jag menar, men det hjälper mot smärtan att riktigt fokusera. Smärtan blir inte mindre, men genom att fokusera enbart på att andas in och att andas ut "glömmer" man liksom att det gör ont. Och träna på att andas innan förlossningen, så du inte blir helt låst när du är där och bara tänker på hur ont det gör.
Antingen kan du be någon göra "tusen nålar" eller nypa dig riktigt hårt och hålla kvar medan du fokuserar på att bara andas, att inte fokusera på smärtan, om du vill träna medan det gör ont. Annars bara sätt dig några gånger om dagen och bara andas. Jag brukade sitta i badet och andas......

Men oroa dig inte för mycket för din förlossning, det kommer att gå bra!
Lycka till!
Användarvisningsbild
shmootchie
Stammis

Inläggav succubusan » 25 aug 2010, 22:11

Jag tror på det där med andningen....Jag har en liknande sak.. eller liknande höhö.. som jag fått lära mig.

Jag fick bedövning hos tandläkaren och jo det kan göra riktigt ont tycker jag, en gång var det en läkare som sade "andas" så jag tänkte på det och gjorde det, och jo det gör lika ont men eftersom jag andades och inte spände mig, så gick det så mycket bättre... Antar det är ungefär samma sak med förlossningen?? Om man "glömmer" att andas och bara tänker aj aj aj.. så blir det säkert jobbigare??

Jag och maken ska träna på det där med att andas och jag tror precis som du skriver att det är JÄTTEVIKTIGT!
Bild
succubusan
Alltid online

Inläggav Ninjana » 26 aug 2010, 13:49

Sprallos skrev att de kommer vid nr 2 eftervärkarna.
Ska vara så men jag fick det vid nr 1 visst jag kände att livmoderna drog ihop sig, konstigt känsla när man ammade kittlade mens värk men på 3 dagen efter FL då trodde jag att jag skulle DÖ går inte beskriva frossan smärtan som bara ökade att inte kunna röra sig. eftersom jag inte visste vad eftervärkar var. gjorde det inte bättre att ligga där och uppleva något som var värre än att bli ihoplappad ( och de var fruktansvärk) Hade ingen anning om vad som hände mig, karln var på väg att köra in mig när smärtan började avta.
Så den är ju inte fel att ha i bakhuvudet att de kan inträffa.
Ninjana
Alltid online

Status: 2 barns mamma!

Inläggav Danem » 26 aug 2010, 14:54

Andas är jättebra, man slappnar av och kan ta smärtan MYCKET bättre då! Det var en stor skillnad när jag fick in andningen och slappnade av istället så nästa gång ska jag komma ihåg det från början, det allra bästa är just det och bara följa med kroppen för den vet precis hur den ska göra!

Jag kände att det kom bajs och det var under krystvärkarna, innan jag var fullt öppen dvs, men det sket jag fullständigt i. Jag sa till min sambo när han kom ut från toaletten att det nog hade kommit lite bajs och en barnmorska kom in strax efteråt och tog bort det.
Man bryr sig inte, det kommer massor av äckel då men det är skit samma då för då koncentrerar man sig på att ta sig igenom värken, vattnet forsar och det luktar blörk men som sagt. Jag är jävligt pryd av mig men då låg jag naken och sket i allt jag ville bara ha ut bebisen.

Jag sprack inget men fick bristningar som fick sys, det gjorde inte ont och ärligt talat hade man kunnat ha en jävla expedition i snippan på mig efteråt för då märkte jag inget runt om mig förutom mitt lilla barn som låg på mig :)
Att trycka ut moderkakan kändes inget för mig utan det kändes mest konstigt att trycka på utan att ha en värk men den slank ut utan problem och att bli sydd kändes inte alls för mig, var bara konstigt att ha en stark lampa mellan benen och en person som satt där och höll på..
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

FöregåendeNästa

Återgå till Förlossningen