Hej alla fina mammor!
Hoppas att ni har det underbart och att allt går som det ska. Förra veckan fick jag en propp i benet. Vi har inga proppar i familjen så det är lite konstigt att det drabbade mig men beror ju på graviditeten i kombination med ålder. Ett krav vi hade, maken och jag var att jag och bebis skulle må bra hela graviditeten, man kan ju säga att det kravet inte alls är uppfyllt längre.
Det var länge sedan jag mådde så dåligt som jag gör. Jag har ont, i hela magen, i ryggen och i ljumsken. Benet svullnar fortfarande och jag får kramp ifall jag står eller går mer än några minuter. Jag är illamående hela tiden, antingen lite obehag eller kräkfärdig (har dock inte kräkts). Medicinen jag fått är Fragmin (spruta), det är inga sköna sprutor, de svider och nästan varje spruta genererar ett litet blåmärke. Ordinationen var först en spruta om dagen men de ändrade till två (JIppi).
Jag har ökad blödningsrisk och mitt blodtryck har gått upp. Vanligtvis (utan graviditet) ligger jag på 116/67, nu ligger jag på 116/84. Det bekymrar mig eftersom jag under min första grav hade havandeskapsförgiftning och jag har flera i släkten som haft svaga blodkärl och fått blödningar, främst i huvudet, på alla sidor i familjen.
Men jag fixar inte två sprutor om dagen i en månad och så en om dagen i ytterligare fem månader.
Det kan tyckas klent men jag avskyr verkligen sprutor, detta är en av mina mardrömmar som besannats.
Vi har därför beslutat oss för att avbryta grav. Vi tycker att det är oroväckande att detta skedde så tidigt i grav och frågan är vad mer hinner tillkomma innan det är över? Nu är jag i vecka 12 (11+3). Det blir en sorg att bearbeta men jag vill bara få tillbaka min hälsa.
Jag önskar er alla det bästa! Må ni och era små bebisar må bra och att det går bra, hela vägen!
Jag önskar er all lycka!