Septemberföräldrar 2012 - snacktråd

Här träffar du andra som blev föräldrar i september 2012! Dela med dig av dina erfarenheter och ta del av andras under bebisens första år i din föräldragrupp.

Re: Septemberföräldrar 2012 - snacktråd

Inläggav Lintotten » 05 jul 2012, 17:35

Hej på er!

Var hos BM idag och allt såg bra ut men hon tyckte att jag hade ökat lite för lite med sf måttet sen 2 veckor senast, då låg jag på 30 och nu 31 cm, alltså ökat med 1 cm sen sist. Hon ville göra en extrakontroll nästa vecka igen för o se att den växte som den skulle, och då blir man ju genast lite oroad, fast jag egentligen inte känner någon anlöedning till det. Kurvan har ju växt om så lite mindre och det kan ju diffa på flera centimeter när de mäter olika varje gång. Dessutom känns det som bebis sjunkit ned lite sen sist så det kan väl oxå ha sin förklaring..men jag tycker hon e bra petig då men hon e ju nogrann och det är bra, men bör jag vara orolig??
BildBild
Lintotten
Alltid online

Inläggav FiaMia » 05 jul 2012, 18:04

Jempan88: du kan fråga även mig om Sköldkörteln:) min dotter har ätit medicin sedan hon var cirka tre år och hon blir nu åtta. Är så pass vanligt nuförtiden att det finns massa svar att få på sina frågor, är ju skönt:)

Frurosendahl: försäkringskassan är ingen höjdare att ha att göra med:( vänd dig till din barnmorska som säkert kan hjälpa dig att träffa en läkare för sjukskrivning?! Lycka till:)

Själv hamnade jag i soffan med minstingen som somnade, de fyra större barnen är och badar med sambon.. Jag känner mig tvärslut, att ha fem barn att ta hand om ensam tar på krafterna:/ Hua! Haha:)
Blir nog en tidig kväll!

Kram på er
// FiaMia
FiaMia
Stammis

BF: 120929
Status: Gravid med mitt fjärde <3

Inläggav trollan80 » 05 jul 2012, 19:39

andypandy: Du skrev att du inte tar järntabletter, de här andra du dricker är de något som är recept fritt på apoteket eller är de något i hälsokost butik? Har hört att de finns något att köpa i hälsokost butik.
Själv tar jag järntabletter och även vitaminer för gravid, men vissa dagar är humöret på noll en då. Känns jättejobbig :(

Linosh: Såg att du skrev att du var arbetslös, de är samma här och jag har hamnat i en konstig sits så jag får inga pengar. Men så såg jag att de hade missat några timmar så jag fick mitt förra jobba att fixa till de så jag kunde skicka in de timmarna. Idag när jag ringde så sa de att de fått pappren men att handläggningstiden är 3 tre veckor så skulle jag få pengar så blir de först i mitten på augusti. Känns ju så kul, så jag hoppas på retroaktivt from mars måndag och framåt...De är ju bara att hålla tummarna, känns inte kul att leva på gubbens lön som vi gjort :(
Sedan är de ju så himla tråkigt att ens söka jobb om man inte får någon ersättning och när man väl kommer till en interjuv så vill de inte ha mig för att jag är gravid :( Men de är ju bara att söka och hålla humöret uppe...

Lintotten: Såg att du skrev att du måste gå på en extra kontroll för att magen bara växt 1 cm, min barnmorska har sagt att de inte spelar någon roll om man inte har växt så mycket. För de har inte med om barnet är litet eller stort. Å har man fått barn innan så finns de god plats där inne...Sedan ska man ju inte hamna under kurvan... När jag väntade mitt andra så skrämde de upp mig rätt bra sista månaden för magen hade inte vuxit något från besöket innan, så då skickade de mig på ett extra ultraljud och bebisen mådde bara bra... Med sista barnen så hade jag nästan ingen mage alls låg precis undre medelkurvan men följde den fint. Ut kom för mig i och för sig en liten bebis, eftersom mina tre andra hade vägt mellan 3,9-4,5 kg och var 52-53 långa. Denna lilla för mig vägde 3,7 och var 50 lång. Men var normal :-) Så de jag vill säga är att du nog inte behöver vara orolig :)

Hoppas att de är bra med alla Er andra september mammor :D
trollan80
Stammis

BF: 120915

Inläggav Lintotten » 05 jul 2012, 19:54

trollan80: TACK för ditt lugnande svar!!! :D Känner mej inte orolig direkt men man blir ju lite sådär när något "avviker" det minsta
BildBild
Lintotten
Alltid online

Inläggav EmilieK » 07 jul 2012, 12:53

trollan80: jobbigt när man inte får pengar. jag är också arbetslös och mina dagar räcker typ till början av sep så jag hoppas på att lillfisen kommer ut lite tidigare.

vi håller på att sälja vårat hus och precis fått bud för några veckor sen så nu äntligen är vi snart av med de så vi kan köpa ett vi verkligen vill ha. i tisdags så tog jag med mammas gubbe till hust för att röja bort ris, massa grenar från träd och buskar. blev ett helt släp fullt, ett sånt täckt släp. jag drog och konka så jag fick värkar eller väldigt onda sammandragningar, hade så ont så jag mådde illa. var livrädd att jag satt igång allt nu och gubben var 4,5 timmas bilväg hemmifrån. men de gav sig och vart smärtfritt sen i tisdags kväll skönt nog.

en "knäpp" fråga bara. de knäpper från min mage, låter som när man knäpper med naglarna. har ni också så? vad är de som låter? tror inte att de lät som när jag vart gravid förut.
Användarvisningsbild
EmilieK
Stammis

Inläggav Tusselina » 07 jul 2012, 13:23

Från att ha känt sparkar flera gånger om dagen upphörde de plötsligt i förrgår och kände inget igår heller. Försökte få tag i min barnmorska men inget svar så jag lämnade meddelande och bad henne ringa upp vilket hon inte gjorde. Till slut bestämde jag mig för att ringa förlossningen trots att det inte var ett akut ärende då jag läste på nätet att man ska höra av sig om rörelserna plötsligt upphör. De sa att jag kunde komma in på en gång men att jag fick vänta där tills det fanns tid eftersom andra akuta saker skulle gå före så vi åkte in. Fick komma in på en gång och göra ctg-kurva där de mätte barnets hjärtslag under en halvtimme och även registrerade rörelser. Då de spänt fast banden runt magen började det såklart sparka som bara den och mycket riktigt pickade hjärtat på som det skulle. Kände mig lite dum som oroat mig och andra i onödan. Barnmorskan tyckte kurvan såg bra ut men en läkare var tvungen att kolla på den ändå och skriva ut oss. Fick vänta två och en halv timme då något viktigt dykt upp och sedan gjorde läkaren ett ul där hon kollade att det fanns fostervatten och liknande samt konstaterade att kurvan såg bra ut. Det var alltså mitt och sambons fredagsmys igårkväll, inlagda på förlossningen i förtid :roll: Såklart skönt att allt såg bra ut och även bra att få se förlossningsavdelningen och träffa personalen vilket gav mig en mycket positiv känsla och lugnade mig inför förlossningen.
Tusselina
Stammis

Inläggav Linosh » 07 jul 2012, 21:57

Hej hej!

Lintotten: Du behöver INTE orora dig!! Jag hade nog sf-mått 33 i ca 3 veckor sist, och barnet väer liksom i perioder. Så dumt av dem att ora dig... ingen fara alls!!

Fiamia: Så din dotter har också problem med sköldkörteln! Hur upptäckte ni det?? Skönt att det finns medicin och att man kan leva som vanligt!! Aldrig hört talas om detta innan jag själv blev drabbad...

Trollan80 och EmelieK Ja då är vi i samma sits... Dock har jag "tur" för jag har betalt över sommaren eftersom jag jobbat hela året som lärare... och från den 15 aug får jag börja stämpla. Men om man anmäler sig helt arbetssökande på 100 % får man ju behålla sin SGI så det känns ju skönt!! Hur går det för dig Trollan? Hur mycket får du sen i mammapeng?? De räknar väl det som du tjänat innan va?

Tusselina: Puh!! Vilken tur att allt såg bra ut!! :D Man blir ju orolig när det helt plötsligt slutar att bröta och sparka... Min är helvild just nu!! Men är ju bara i v.28 så det finns nog gott om plats än!!

Kram kram! 8)
Bild

Bild

Bild

MF i v.13 nov 2011
Användarvisningsbild
Linosh
Alltid online

Status: Längtan efter syskon är enorm!

Inläggav Pollypop » 08 jul 2012, 21:26

Hej, vet inte riktigt vart jag hör hemma...
Jag är egentligen beräknad i oktober men är lovad igångsättning i slutet av september pga tidigare snabba förlossningar och extrem foglossning.

Hör jag hemma här?

Jag är en tjej på 24 år som väntar mitt 4 barn. Mina andra barn är födda 07,09 och 11. Två tjejer och en kille. Jag bor i Enköping tillsammans med barnen och deras pappa samt våran katt. Och är för närvarande föräldraledig (borde egentligen vara sjukskriven pga foglossningen) då barnen har sommar lov från förskolan/dagis..

Grattis till alla och lycka till nu i spetember tjejer!
Buddah

William-Alexander

Haley Nova
Bild

Leah
Bild

Xx Pollypop
Pollypop
Stammis

BF: 121015
Status: Sambo och förlovad

Inläggav trollan80 » 08 jul 2012, 21:29

EmilieK Oj att Ni orkar ta tag i de nu, att sälja hus. Vi har oxå planer på att sälja vårat hus då vi inte trivs så bra. Men jag har sagt till gubben att tidigast i höst vill jag ta tag i de. Då jag inte orkar nu, vi vill oxå få ett hus vi gillar. Sist blev de snabba då vi fick huset sålt så då fick vi ju fixa de och hamna de i ett radhus. Men vi letar och har varit och tittat lite, vi vill ha ett hus på landet och så måste vi ha ett rum till då detta är för litet. Blir trångt i höst med två barnsängar i vårt sovrum...

Linosh: Har jag tur så får jag samma ersättning som med sista barnet, hon är ju född i mars förra året. Men hade jag fått var kvar där jag var så hade jag fått ut betydligt mer då jag jobbade så mycket jag kunde... Har pratat med försäkringskassan och de tror att jag kan få de om de är så att jag inte har tagit ut dagar för att komma upp i heltid, vilket jag inte gjort. Tog ut en helg extra fred-sönd i dec när gubben hoppade in och jobbade. Men de trodde inte att de skulle påverka något så de är ju bara att hoppas. Känns som allt går emot en just nu, med tanke på a-kassan men där är de ju oxå bra att hoppas... Tänkte börja med föräldra ledighet med min lilla tjej from augusti då gubben går på sin semester. Har ju ett halvår kvar att ta ut på henne, då jag gick tillbaka och jobbade när hon var 6 månader. Blir inte mer att ta ut då gubben har tagit alla höga dagar för att inte förlora så mycket i inkomst... Så de känns ju skönt att veta att jag har något from augusti...

Hoppas Ni andra blivande mammor har de bra i värmen, här är de bara finfin har varit på ett fint och trevligt bröllop över helgen uppe i Hälsingland. Så jag är rätt trött efter att ha suttit i en bil i 7 timmar...
trollan80
Stammis

Inläggav Linosh » 09 jul 2012, 08:22

Trollan80: Åh så skönt i all denna otur att du har samma som innan!! :D Här blir det till att hoppas och be att allt man gjort sen jag gick tillbaka till jobbet löser sig... ha både jobbat 80 % och pluggat 50% ... fast jag har hea tiden försökt att fylla upp till 100 % så jag hoppas och håller tummarna!! :D :D

Pollypop: Åh välkommen hit!! :D Ska själv ha 2 okt men tror att det blir en septemberbebis... fick först 28 sept , sen 26 sept och nu sist 2 okt... så jag kan undra ja... :roll:
Bild

Bild

Bild

MF i v.13 nov 2011
Användarvisningsbild
Linosh
Alltid online

Status: Längtan efter syskon är enorm!

FöregåendeNästa

Återgå till Septemberbarn 2012