Silicon eller latex?

Här träffar du andra föräldrar till barn födda samma år, regnbågsfamiljer, utlandsföräldrar mm.

Silicon eller latex?

Inläggav Gondul » 28 nov 2009, 19:47

När jag skulle köpa nya nappar till lillan så märkte jag att det fanns både latex och silicon nappar.
vad är det för skillnad igentligen?
Gondul
Nykomling

Re: Silicon eller latex?

Inläggav HelloKitty » 28 nov 2009, 22:08

de är bara o testa va dom gillar latex napparna brukar vara lite lättare att hålla kvar i munnen i början då de är lite "strävare"'
Användarvisningsbild
HelloKitty
Alltid online

Bor: hisingen
Status: Mamma till två prinsar!

Inläggav Aurora » 28 nov 2009, 22:43

Finns också gummi, för att krångla till det lite extra ;) Tror att det mest är en smaksak. Vissa bebisar tar bara det ena eller andra materialet och vissa föredrar vissa former osv. Man får prova sig fram...
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

BF: 121102

Inläggav Happy » 02 feb 2010, 22:01

latex är tåligare om barnet har tänder och vill bita på nappen
Bild

Bild
Happy
Alltid online

Inläggav Mjstiger » 02 feb 2010, 23:03

Jag har köpt silikon nappflaskor på Apoteket, det är på kvalite och silikonn är det mest hållbaraste jag har varit med om och Apoteket rekommenderar det till bebisar/barn.

Nappar finns av silikon eller latex (gummi). Nappar av latex har hög rivhållfasthet. Om barnet biter mycket är latexnappar bra. Nackdelen är att de snabbt åldras, särskilt i ljus och värme. En latexnapp bör bytas minst en gång i månaden. Nappar av silikon åldras nästan inte och kan därför användas mycket längre men de har sämre rivhållfasthet och bör därför inte användas av barn som biter mycket. I annat fall kan bitar lossna och barnet riskerar att få dem i halsen. Förvara och sköt napparna enligt bruksanvisningen från tillverkaren.

MJ
Bild

Bild
Mjstiger
Alltid online

Inläggav Happy » 04 feb 2010, 22:31

men hur länge ska man egentligen ha en napp? jag har alltid bytt varje månad.. både för risken att min son ska bita sönder den men även för ja tycker de är äcklig att ha samma napp länge..
Bild

Bild
Happy
Alltid online

Inläggav Mjstiger » 04 feb 2010, 23:30

Det beror på kvalitén och hur pass mycket barnet använder och sliter på nappen.

Själv ska jag inte ha napp till mitt barn, jag och min man är inte uppväxta med napp. Det är för och nackdelar och ha napp, men jag har köpt som reserv. Man ska inte börja med napp och till 85% så ammar man mindre och producerar mindre mjölk, vid varje amning så får man ny mjölk. Och minskar plötsligt spädbarnsdöd. pga av man stoppar in nappen och att barnet har otrolig sugförmåga.

Jag skulle aldrig vänja dem vid napp. Bröst och napplaska och våran kärlek. Det räcker. Men man vet aldrig vad som händer men det är vårt mål.

MJ
Bild

Bild
Mjstiger
Alltid online

Inläggav Happy » 05 feb 2010, 22:21

Jag hade inte napp till min son förens efter 6 veckor.. och såklart gick bröstet först. men han använder bara napp nu när han ska sova och inget annat och det funkar super för oss. jag är totalt emot att ha napp hela dagarna.. det behövs inte!
Bild

Bild
Happy
Alltid online

Återgå till Min bebis föräldragrupper