Sjuuuukt illamående!

Första trimestern - gravid vecka 0-12. När du skapar en tråd så döper du den till exempelvis "gravid vecka 10 - inskrivning" skriv den vecka du vill prata om.

Sjuuuukt illamående!

Inläggav Maandus » 24 sep 2012, 10:44

Jag har sedan i Lördags kväll mått fruktansvärt illa, varvat kräkningar med sömn. Har knappt fått behålla någonting jag fått i mig.
Så nu undrar jag om det finns Någon vänlig själ därute som har några tips på vad jag ska göra, antingen för att underlätta illamåendet eller vad jag ska försöka få i mig.... Blir tokig av att vara såhär orkelös :roll:

/ A
Maandus
Nykomling

Re: Sjuuuukt illamående!

Inläggav Vitlilja » 24 sep 2012, 11:45

Mandel säger dom ska hjälpa, eller ingefära.
Men jag skulle rekommendera att prata med en barnmorska/läkare så kanske kan få något mot illamåendet.
Se till att försöka få i dig vätska, vätskeersättning är bra. Salt och näring. Om flytande kall kost är lättare så kör på soppor, fruktsoppa, nyponsoppa, blåbär osv.
men som sagt, det viktigaste är att du får i dig vätska.
En vän till mig hade det så där jobbigt, hon låg inlagd med dropp ett par dagar innan hon fick medicin så hon "bara" kräktes 1 gång per dag av :roll:
Hoppas det blir bättre snart! Lycka till!
Alina född 20/1-11 <3
Vitlilja
Alltid online

BIM: 040912

Inläggav vaskera » 24 sep 2012, 17:49

Ååh....jag lider med dig, har varit illamående sen v.7 går nu in i 10. Det är verkligen HELA dagarna, spyr inte men det e inte långt ifrån :( Får inte vara hemma från jobbet heller nu när vi har så mycket att göra så jag liiiider mig genom dagarna. Lägger mig kl 6 idag för nu orkar jag inte mer :( Trodde att man skulle vara glad och må bra under graviditeten, ingen sa att det skulle bli såhär. Känner mig inte gravid heller så här tidigt bara som att man är sjuk och aldrig kommer bli frisk...

Hoppas vi mår bättre snart!!
vaskera
Nykomling

Inläggav Maandus » 24 sep 2012, 20:06

Jag har idag hållt mig undan från matos, vägrat äta varm mat (då bara taken får mig att må ännu sämre) så löningen blev sallad + citron (som jag av någon underlig anledning är sugen på precis hela tiden (mellan illamående attackerna såklart)) dessutom har jag hinkat massa vatten.
Och det hela har faktiskt lett till att jag mår liiiiite bättre nu :)

Usch vad drygt det är. Jag lider med dig och hoppas ditt illamående förvinner snart så du orkar med !
Maandus
Nykomling

Inläggav Heli » 24 sep 2012, 22:36

Jag blir vansinnigt illamående på kvällarna. Inget kul men är ändå glad att det kommer då så att jag kan jobba o så på dagarna. För mig funkar ingefära. Har hackat eller rivit i haft i varmt eller kallt vatten. Varmt funkar lite bättre men det är kanske en smaksak. Igår kom det ganska sent o hastigt precis när hunden skulle ut så då skar jag bara en liten bit (använder färsk) o stoppade i munnen. Det är ganska starkt så jag rekommenderar inte att tugga som vanligt. Tror att det finns nån sorts ingfärste men jag är inte säker
[url=http://lilypie.com][img]http://lbdf.lilypie.com/gHfJp2.png[/img][/url]
Heli
Stammis

Inläggav mariek » 25 sep 2012, 14:32

När jag var på informationsträff hos barnmorskan så tipsade de om antingen postafen (åksjuketabletter), men de har biverkningen att man blir trött vilket inte alltid är bättre. Det andra alternativt är "Sea-Band" som säljs på apoteket och är ett akupressurarmband mot/lindrar illamående vid graviditet och åksjuka. Mer info om det finns på apoteket.
Bild

Alexander, född 130503
Bild
Användarvisningsbild
mariek
Stammis

BF: 150318

Återgå till Första trimestern